سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۹
۰ نفر

حزب حاکم سوئد بحث درباره لزوم پیوستن این کشور به پیمان ناتو را آغاز کرده است و انتظار می‌رود کشور همسایه‌اش فنلاند نیز در طول چند هفته در این باره تصمیم بگیرد.

soldiers

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین در همین حال مسکو هشدار داده است که پیوستن این کشورهای نوردیک یا اسکاندیناوی  ثبات را به اروپا نمی‌آورد.

هر دوی این کشورها رسما از لحاظ نظامی غیر متعهد هستند، اما نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهند حمایت عمومی از عضویت ناتو در هر دو کشور از هنگام حمله روسیه به اوکراین تقریبا دو برابر شده و به حدود ۵۰ درصد در سوئد و  ۶۰ درصد در فنلاند رسیده است.

اکنون حزب چپ میانه سوسیال دموکرات سوئد به رهبری نخست‌وزیر ماگدالنا آندرسن می‌گوید سیاست درازمدت عدم تعهد نظامی‌اش را در مواجهه با جنگ در اوکراین بازبینی خواهد کرد.

این حزب در بیانیه‌ای در روز دوشنبه اعلام کرد: «هنگامی که روسیه به اوکراین حمله کرد، وضعیت امنیتی سوئد به طور بنیادی تغییر کرد». توبیاس بودین، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات گفت بازبینی در سیاست امنیتی این حزب «پیش از پایان تابستان» تکمیل خواهد شد.

انتظار می‌رود پرسش درباره پیوستن به ناتو در انتخابات پارلمانی که در ۱۱ سپتامبر برگزار می‌شود، هم موضوعی کلیدی باشد و احزاب مخالف راست میانه از هم اکنون می‌گویند از درخواست عضویت ناتو حمایت می‌کنند و حزب راست افراطی «دموکرات‌های سوئد» هم با ایده موافق است.

فنلاند که که ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، مانند سوئد پس از کنار گذاشتن بی‌طرفی کامل در پایان دوران جنگ سرد با ناتو همکاری دارد و انتظار می‌رود تصمیمش درباره پیوستن رسمی به این پیمان را پیش از میانه تابستان بگیرد.

آلسکاندر استاب، نخست‌وزیر فنلاند به خبرگزاری فرانسه گفت «مسلم این است» که هلسینکی احتمال در هنگام اجلاس ناتو در ماه ژوئن (خرداد) در مادرید تقاضای عضویت در ناتو خواهد کرد.

یک بازبینی سیاست امنیت ملی به سفارش دولت قرار است در هفته آینده به پارلمان ارائه شود تا به نمایندگان فنلاندی کمک کند تا پیش از رای دادن درباره این مسئله تصمیم بگیرند و این در حالی است که یک نظرسنجی اخیر نشان داد فقط شش نماینده از ۲۰۰ نماینده پارلمان با پیوستن به ناتو مخالف هستند.

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند هفته پیش گفت: «ما مباحثات بسیار دقیقی خواهیم داشت، اما بیشتر از آنچه لازم است وقت صرف آن نخواهیم کرد. به نظر من ما پیش از میانه تابستان به این بحث پایان خواهیم داد.»

هر دوی این کشورها حمایت علنی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو را دریافت کرده‌اند که از درخواست‌های عضویت‌شان استقبال خواهد شد و همچنین چند عضو ناتو از جمله آمریکا، انگلیس، ‌آلمان، فرانسه و ترکیه هم حمایت خودشان را ابراز کرده‌اند.

اما این اقدام یقینا از جانب کرملین تحریک‌آمیز تلقی خواهد شد که سخنگویش، دیمیتری پسکوف روز دوشنبه گفت این اتحاد نظامی «ابزاری است که به مقابله گرایش دارد» و پیوستن این کشورها به آن «ثبات را به قاره اروپا نخواهد آورد.»

کد خبر 669251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha