به گزارش رسانه‌های نوردیک، سوئد و فنلاند قصد دارند به طور همزمان در اواسط ماه آینده میلادی، درخواست عضویت خود را برای یپوستن به ناتو به رهبری آمریکا تحویل دهند.

ناتو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، یک روزنامه فنلاندی روز یکشنبه پیشنهاد درخواست همزمان عضویت در ناتو توسط دو کشور، از جانب استکهلم بوده و مورد استقبال فنلاند قرار گرفته است.

روزنامه اکسپرسن سوئد هم با اشاره به تایید مقامات دولتی برای اتخاذ چنین تصمیم توسط دو دولت، اشاره به نقل قول نخست‌وزیران دو کشور در ماه گذشته برای بررسی موضوع کرده چراکه جنگ اوکراین کل چشم انداز امنیت اروپا را دچار تغییر و تحول کرده است. سانا مارین، نخست وزیر فنلاند درحالی که کشورش با روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، گفته که حتی فنلاند می‌تواند به سرعت و در عرض چند هفته و نه چند ماه به عضویت ناتو درآید. هر چند که ممکن است موجب خشم بسیار در مسکو شود.

همتای سوئدی‌ سانا مارین، ماگدالنا اندرسون هم گفته سوئد باید برای هرگونه تحرک و اقدامی از جانب روسیه آماده باشد.

در مقابل روسیه سرسختانه نسبت به عواقب پیوستن دو کشور نوردیک که سال‌ها از سیاست عدم تعهد نظامی پیروی می‌کردند، هشدار داده و گفته عواقب این اقدام به تقویت و استقرار تسلیحات اتمی در منطقه بالتیک به منظور حفظ موازنه قوای نظامی منجر خواهد شد.

اکسپرسن گفته است که این اقدام می‌تواند در ششم ماه مه (۲۶ اردیبهشت) در استکهلم همزمان با سفر سائولی نینیسته، رییس‌جمهوری فنلاند به سوئد شکل بگیرد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان از حمایت قاطع اکثریت فنلاندی‌ها (حدود ۶۸%) از پیوستن به ناتو است. این میزان دو برابر قبل از جنگ اوکراین است. در مقابل تنها ۱۲% در این کشور مخالف پیوستن به ناتو هستند. در سوئد اما اکثریت شکننده‌ای خواهان پیوستن به این پیمان شده‌اند.

سوئد و فنلاند به طور رسمی کشورهای غیر متهعد نظامی هستند، اما بعد از کنار گذاشتن مواضع سرسختانه بی‌طرفی و پیوستن به اتحادیه‌ اروپا در سال ۱۹۹۵، در قالب شرکت در عملیات‌ها و تبادل اطلاعات به شرکای ناتو تبدیل شدند.

کد خبر 672476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha