نخست‌وزیر پیشین فنلاند می‌گوید، این کشور ۹۹.۹ درصد احتمال دارد به ناتو بپیوندد.

استاب

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، الکساندر استاب که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ نخست‌وزیر بوده است، می‌گوید که رئیس‌جمهوری فنلاند فردا (پنجشنبه) قصد پیوستن فنلاند به ناتو را اعلام خواهد کرد و پس از آن اعلامیه‌ای از سوی دولت در آخر هفته و بیانیه مشترک فنلاند و سوئد در اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

او با استناد به نظرسنجی روز سه‌شنبه که ۷۶ درصد موافق و ۱۲ درصد مخالف را نشان داد، در فنلاند از پیوستن به ائتلاف حمایت قاطع وجود دارد؛ یک نوسان بزرگ نسبت به ارقام قبل از حمله.

نخست وزیر پیشین فنلاند می‌گوید: «تنها کسی که می‌توانیم از او تشکر کنیم پوتین است او دلیل پیوستن ماست!»

استاب همچنین گفت: «فنلاند اصلا نگران تهدید روسیه برای پاسخ نظامی-فنی در صورت عضویت نیست. آنها همیشه همین‌طور بوده‌اند.» او اضافه می‌کند که وقتی ایسلند، دانمارک و نروژ در سال ۱۹۴۹ به ناتو ملحق شدند، لفاظی مشابه وجود داشت.»

با این حال، او هشدار می‌دهد که در طول منطقه خاکستری فرآیند درخواست عضویت تا زمانی که تضمین‌های امنیتی ناتو اجرایی شود، ممکن است ارعاب روسیه، حملات سایبری و اطلاعات نادرست وجود داشته باشد.

استاب همچنین می‌گوید فنلاند و سوئد دارای برخی از بزرگ‌ترین ارتش‌ها در اروپا هستند و رهبران آنها تضمین‌های امنیتی را از ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه دریافت کرده‌اند.

نخست وزیر پیشین فنلاند افزود: «ما در این شرایط بسیار احساس امنیت می‌کنیم و اصلا نگران نیستیم.»

بیشتر بخوانید:

اظهارات الکساندر استاب و تشکر طعنه‌آمیزش از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند خشم مردم و مقامات اوکراینی را هم در پی داشته باشد. در ابتدای بحران اوکراین، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، پوتین را مردی باهوش خواند، با انتقادات بسیار زیادی روبرو شد.

کد خبر 675816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha