جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای تدارک تغییر دولت در واشنگتن، باراک اوباما، رییس جمهور منتخب آمریکا اولین گزارش‌های روزانه اطلاعاتی را دریافت کرد.

روزنامه سوییسی نویه سوریشر سایتونگ گزارش داد، این گزارش که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مسوول تهیه آن است، فقط به رییس جمهور این کشور ارایه می‌شود.
در همین حال اوباما پنجشنبه اعضای تیم موقت خود را که مسوول تشکیل دولت جدید است، تعیین کرد.

گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که اوباما پس از معرفی رام امانوئل (Rahm Emanuel) برای سمت ریاست ستاد کاخ سفید تا دوشنبه هفته جدید هیچ یک از اعضای کابینه خود را معرفی نکند.

مشاوران وی گفتند گزینش با دقت در مقایسه با سرعت برای رییس جمهور منتخب در اولویت قرار دارد.

با این حال بازار گمانه‌زنی‌ها داغ شده است. برای سمت وزارت امور خارجه، صحبت از جیمز جونز (James Jones)، ژنرال سابق سخن به میان آمده است. کالین پاول، وزیر سابق امور خارجه از حزب جمهوری‌خواه هم شاید وزیر آموزش شود. اوباما این پیام را داده است که از جمهوری‌خواهان نیز در دولت خود استفاده خواهد کرد. نامزدهای احتمالی، سناتور چاک هاگل و ریچارد لوگار هستند.

اوباما امروز (جمعه 17 آبان) با مشاوران اقتصادی ملاقات می‌کند و در نهایت نشستی خبری خواهد داشت. اوباما و همسرش میشل، دعوت جرج بوش که ریاست جمهوری‌اش رو به پایان است را برای دیدار از کاخ سفید، روز دوشنبه اجابت خواهند کرد.

در آستانه اجلاس اقتصادی سران
روز دوم پس از پیروزی در انتخابات، اوباما به تماس‌های تلفنی تبریک از 9 رییس دولت و کشور پاسخ داد که یکی از آنها آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بود. مهم‌ترین بحث این گفت‌وگوها را بحران مالی تشکیل می‌داد.

همانند مرکل، نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه پیش از انتخابات با اوباما ملاقات کرده است. بنا به اعلام دفتر سارکوزی، این دو سیاستمدار پنجشنبه شب گفت‌وگوی تلفنی نیم ساعته داشتند. کاخ الیزه اعلام کرد، رییس جمهور فرانسه پیروزی اوباما را در انتخابات به وی تبریک گفت. فضای مذاکره «بی‌نهایت دوستانه» بود.

فرانسه قصد دارد 15 نوامبر در اجلاس اقتصادی سران جهان در واشنگتن یک برنامه 100 روزه را برای اصلاح مالی بین‌المللی پیشنهاد کند.

با این حال، ریاست اجلاس گروه 20 در واشنگتن بر عهده بوش خواهد بود. گفته می‌شود اوباما در نظر ندارد در این کنفرانس شرکت کند.

بنا به اعلام دولت مکزیکو سیتی، اوباما در گفت‌وگو با فیلیپه کالدرون، رییس جمهور مکزیک اطمینان داد آمریکا از این کشور همسایه‌اش در مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته حمایت خواهد کرد.

اوباما به لی میونگ باک، رییس جمهور کره جنوبی هم گفت روابط دو کشور به نفع صلح و امنیت در آسیا خواهد بود. استفنی کاتر، سخنگوی اوباما اعلام کرد رییس جمهور منتخب آمریکا تلفنی با گوردون براون، نخست وزیر انگلیس، کوین رود، نخست‌وزیر استرالیا، استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تارو آسو، نخست‌وزیر ژاپن گفت‌وگو کرده است

کد خبر 67652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز