جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با پایان جشن‌ها و هیاهوهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اکنون باراک ‌اوباما خود را در مقابل کوهی از مشکلات می‌بیند؛ به همین خاطر تلاش‌ها برای تشکیل کابینه خود را سرعت بخشیده است

اوباما در اولین اقدام و در اولین انتصاب خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از رام امانوئل برای فعالیت به‌عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید  دعوت به همکاری کرد.

امانوئل، نماینده ایالت ایلینویز در مجلس نمایندگان و یک یهودی  است که پیش از این هم این سمت را در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون داشته است.

امانوئل به برتری حزب دمکرات در انتخابات سال 2006 مجلس نمایندگان کمک شایانی کرد و به‌دلیل نفوذ در محفل‌های پشت‌پرده قدرت در واشنگتن شهرت دارد.

قرار است اوباما روز دوشنبه با جورج بوش دیدار کند تا در جریان جزئیات مسائلی چون بحران مالی جهانی و جنگ در عراق و افغانستان قرار بگیرد.

بوش در گفت‌وگو با مشاورانش اعلام کرد که از مقام‌های دولت خواهد خواست تیم اوباما را در جریان سیاستگذاری‌های جاری قرار دهند که از بازارهای مالی تا جنگ در عراق را در بر می‌گیرد.

بوش همچنین روز پنجشنبه در یک سخنرانی تاکید کرد برای جابه‌جایی هموار قدرت تمام تلاش خود را  خود را خواهد کرد.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید تایید کرد که اولین دیدار اوباما از کاخ سفید بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه خانواده‌اش عصر روز دوشنبه‌صورت می‌گیرد.

با بحران اقتصادی آمریکا انتظار می‌رود  اوباما در مرحله اول  شخصی  را برای سکانداری وزارت خزانه داری جهت رسیدگی به بحران اقتصادی آمریکا معرفی کند.

چهره‌های محتمل برای این پست شامل لری سامرز، وزیر پیشین خزانه داری در دوره بیل کلینتون، و پل وولکر رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا هستند.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با رهبران 9 کشور جهان به‌صورت تلفنی درباره بحران مالی جهانی مذاکره کرد.

همچنین اوباما و بایدن، روز گذشته با 17 نفر از اعضای هیأت رایزنی اقتصادی آمریکا که شامل مقامات سابق این کشور و مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکا هستند، دیدار کرد تا راه حل‌های خروج از بحران اقتصادی را بررسی کند.

همچنین گفته می‌شود که اوباما قصد دارد از رابرت گیتس، وزیر دفاع کنونی بخواهد همچنان در پست خود باقی بماند تا به دولت خود رنگ و بویی فرا حزبی بدهد.

اوباما تا مراسم تحلیف خود در 20 ژانویه سال آینده بیشتر از 2 ماه فرصت دارد اما با وجود مشکلات آمریکا این فرصت برای اوباما زمان کمی خواهد بود.

کابینه احتمالی اوباما

وزارت خزانه داری: لری سامرز، وزیر پیشین خزانه داری در دوره بیل کلینتون / پل وولکر رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا  تیموتی گیتنر رئیس شاخه بانک مرکزی آمریکا در نیویورک/ وارن بافت سرمایه‌گذار معروف و ثروتمندترین فرد جهان در نیمه اول سال 2008

وزارت امور خارجه: جان کری: نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل/ بیل ریچاردسون: فرماندار نیو مکزیکو / ریچارد لوگار یا چاک هاگل از حزب جمهوریخواه که در مورد نگرش دولت بوش در جنگ عراق ابراز تردید کرده‌ بودند.

وزارت دفاع: رابرت گیتس، وزیر دفاع کنونی / ریچارد دنزیگ، فرمانده نیروی دریایی در دولت کلینتون/ چاک هاگل از حزب جمهوریخواه که اعتراض‌های  او به جنگ عراق شهرت دارد/ جان همرا: معاون وزیر دفاع در زمان ریاست‌جمهوری کلینتون. او همکاری نزدیکی با گیتس داشته است.

مشاور امنیت ملی: جیم اشتینبرگ، مشاور سابق دولت کلینتون / دنیس راسن، نماینده خاورمیانه ‌ای دولت کلینتون

دیگر مقام‌ها: رابرت گیبز که مشاور امور ارتباطات اوباما را برعهده داشته، احتمالا برای پست سخنگوی کاخ سفید برگزیده می‌شود.

گفته می‌شود سوزان رایس نیز که یکی از مشاوران سیاست خارجی اوباما بوده، نماینده آمریکا در سازمان ملل خواهد شد. همچنین احتمال می‌رود که خانم جانت ناپولیتانو، فرماندار آریزونا، وزیر دادگستری و خانم کاتلین سبلیوس، فرماندار کانزالس نیز وزیر امور خدمات بهداشتی و بشری شود.

احتمالا تام ولاسیک، فرماندار سابق ایالت آیووا نیز وزیر کشاورزی آمریکا خواهد بود.

کد خبر 67709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز