همشهری آنلاین: ویروس مرگبار H5N1، عامل آنفلوآنزای پرندگان، با مخفی کردن قطعاتی از ماده ژنتیکی که به طور طبیعی هشدار عفونت در بدن را آغاز می‌کنند، دستگاه ایمنی را خلع‌ سلاح می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی جدید که نتایج آن پنج‌شنبه 6 نوامبر (16 آبان) منتشر شد، نشان می‌دهد قطعاتی از پروتئین ویروس ساختارهای لوله‌مانندی را تشکیل می‌دهند که رشته‌های RNA تشکیل‌شده هنگام حمله ویروس به سلول میزیان را پنهان می‌کنند.

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها ممکن است توضیح‌دهنده این باشد که چرا آنفلوآنزای پرندگان این همه هنگام سرایت به انسان، مرگبار می‌شود. نتایج این بررسی همچنین می‌تواند به ایجاد داروهایی بینجامد که با آشکار کردن ویروس، به دفاع‌های طبیعی بدن امکان دهند که کار خود را انجام دهند.

ونکاتارام پراساد، استاد کالج پزشکی بیلور در هوستون و سرپرست این تحقیق در این مورد گفت: "هنگامی که ما اهمیت این اطلاعات ساختاری را ثابت کنیم، ما باید بتوانیم که داروهایی را طراحی کنیم که این فرایند را مهار کنند."

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که پروتئینی به نام NS1 نقشی اساسی در بیماری‌زایی  ویروس H5N1 به عهده دارد.

پراساد و همکارش زاکاری بورنهولت در آزمایش‌هایی، این پروتئین‌ها را "متبلور" کردند، و تجزیه و تحلیل سساختار سه‌بعدی آنها را با استفاده از تکنیکی به نام بلورنگاری اشعه ایکس امکان‌پذیر کردند.

 تصاویر به دست آمده از میکروسکوپ کرایوالکترونی نشان داد که این پروتئین‌ها با یکدیگر وارد واکنش متقابل می‌شوند تا لوله‌های ریزی را ایجاد کنند، که RNA - ماده ژنتیکی ویروس که در حین عفونت سلول میزیان تکثیر شده است و به طور عادی دستگاه ایمنی را به فعال‌شدن وا می‌دارد - پنهان می‌کند.

 پارساد گفت: "این تنها یک ساختار است. لازم است ما سایر ساختارهای NS1 از سایر ویروس‌های آنفلوآنزا را نیز مورد بررسی قرار دهیم."  او افزود که امیدوار است که یک "کتابخانه" NS1 تشکیل دهد تا انجام بررسی‌های آینده در مورد نحوه مقابله با آنفلوآنزا در سطح جهان تسهیل شود.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه ویروسی H5N1 که برای اولین بار در سال 2003 در آسیا پدیدار شد، تا به حال 245 نفر را کشته است که بیش از 60 درصد موارد ثابت شده عفونت انسانی با این ویروس بوده‌اند.

نتایج این بررسی در ژورنال علمی نیچر (Nature) منتشر شده است.

کد خبر 67647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز