مراقبت از پوست به صورت روزانه در سلامت و جلوگیری از پیری آن تاثیرگذار است. اغلب مردم از اهمیت بهداشت دهان و دندان و لزوم مسواک کردن آگاه هستند. اما فرهنگ مراقبت از پوست در بسیاری کشورها هنوز به درستی انجام نشده است.

درمان پوست

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : پوست اولین سد دفاعی بدن است که می‌تواند آن‌ را در مقابل باکتری‌ها، ویروس‌ها و همچنین آسیب تشعشعات خورشید ازجمله اشعه  فرابنفش محافظت ‌کند. پوست سالم می‌تواند در برابر نور خورشید ویتامین D تولید ‌کند که باعث حفظ تعادل دمای بدن و عکس‌العمل سریع در مقابل  فشار و درد می‌شود. سالم بودن پوست در هر سنی اهمیت زیادی دارد. بنابراین آشنایی با چگونگی سالم نگاه داشتن آن بسیار مهم است.

تازه‌ها در بیماری‌های پوست

دانشکده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چهاردهمین کنفرانس علمی خود از ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی در زمینه درمان بیماری‌های پوست خبر داده است.

این کنفرانس چهارشنبه ۲۱  اردیبهشت در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی در مورد تازه‌های علمی بیماری‌های پوست آغاز و تا ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور استادان  و صاحب‌نظران برجسته رشته درماتولوژی در تالار ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر فهیمه عبداللهی مجد، دبیر علمی چهاردهمین کنفرانس، متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «خوشبختانه درحال‌حاضر، درمان بیماری‌های پوست در ایران با موفقیت و با بهره‌مندی از روش‌های نوین انجام می‌گیرد. مثلا در حال حاضر در زمینه‌های مختلف مانند تزریق فیلر، بوتاکس و استفاده از دستگاه‌هایی مانند لیزر و پلاسما در کشور از انواع مرغوب و با کیفیت آن استفاده می‌شود.»

در این برنامه حضوری، دو استاد خارجی نیز از آمریکا به صورت آنلاین در این کنگره سخنرانی داشتند.

 بوتاکس

عبداللهی مجد با اشاره به اینکه بوتاکس انواع ایرانی و خارجی دارد، گفت: کیفیت بعضی بوتاکس‌های ایرانی مشابه و هم‌سطح بوتاکس‌های خارجی است که در کنگره امسال مقالات و نکات مهمی در زمینه بیماری‌های پوست و درمان های نوین جراحی ارائه شد.

کارگاه عملی در این کنفرانس نیز به  شرکت‌کنندگان این امکان را می‌داد که  از نزدیک با  این روش‌های نوین آشنا شوند. همچنین از اساتید پیشکسوت درماتولوژی و درماتوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این کنفرانس‌ تجلیل به عمل آمد.

دستاوردهای جدیدعلمی در زمینه درمان بیماری‌های پوست

در این  کنگره با بهره‌گیری از دانش سخنرانان برجسته این حوزه  در خصوص تازه‌های پوست، بیماری‌های تاولی، بررسی تکنیک‌های تزریق بوتولینیوم توکسین در درماتولوژی، جراحی های پوست و بیماری های مو و ناخن نیز  بحث و گفت‌وگو شد.

دقت در تشخیص بیماری‌های پوستی

رئیس مرکز تحقیقات پوست در چهاردهمین کنگره تازه‌های بیماری‌های پوست با اشاره به توضیحاتی درباره این رشته گفت: «با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌های پوستی نشانه‌های  ظاهری مشابهی دارند، بهتر است از طریق پاتولوژی پوست، بیماری به درستی و با دقت  تشخیص داده شود  تا درمان به موقع و همراه  با موفقیت برای بیمار انجام شود.  

دکتر حمیده مروج، متخصص پوست و فوق‌تخصص رشته آسیب‌شناسی پوست نیز گفت: «منظور از آسیب‌شناسی پوست همان پاتولوژی آن است. درواقع آسیب شناسی پوست برای تشخیص دقیق این بیماری‌ها بسیار مهم است.

به گفته مروج، ممکن است بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و حتی نوعی از سرطان خون به نام ام اف (MF) نشانه‌هایی شبیه یکدیگر داشته باشند. بنابراین تشخیص این بیماری‌ها به صورت دقیق باید با آسیب‌شناسی پوست انجام شود.  

اهمیت آسیب‌شناسی پوست

این متخصص پوست و فوق‌تخصص رشته آسیب‌شناسی پوست با بیان اینکه در پاتولوژی پوست بخش کوچکی از پوست زیر میکروسکوپ به طور دقیق بررسی می‌شود، گفت: با توجه به وجود این شباهت ها در بعضی بیماری‌های پوست؛ بنابراین تشخیص اشتباه در بیماری فرد، نه‌تنها ممکن است درمان و بهبود بیمار را به تعویق بیندازد، بلکه ممکن است گاهی باعث تشخیص اشتباه شود.

دکتر مروج با اشاره به اینکه گاهی لنفوم پوستی به اشتباه بیماری پسوریازیس تشخیص داده می‌شود، گفت: «در بیماری پسوریازیس سیستم ایمنی فرد تضعیف می‌شود؛ در حالی‌که درمان بیماری لنفوم پوستی بسیار متفاوت و برعکس آن است.

بنابراین، تشخیص اشتباه باعث درمان اشتباه  نیز خواهد شد؛ به گونه‌ای که می‌تواند حتی منجر به مرگ بیمار شود. به این ترتیب، این موضوع نیاز به توجه و اهمیت رشته آسیب‌شناسی را بیشتر خواهد کرد.

عوارض پوستی  ناشی از ابتلا به کرونا

دکتر زهره تهرانچی متخصص پوست و مو در چهاردهمین کنگره تازه‌ها در بیماری پوست نیز گفت: «ضایعات پوستی در نوع خفیف یا بدون علامت بیماری کرونا هم دیده شده است.

 حتی بعد از بهبود بیماری، ضایعات خارش دار برجسته یا ضایعات تاولی که در افراد جوان و در موارد شدید و حاد ابتلا به بیماری بیشتر دیده می شود. همچنین  علایمی مانند سرمازدگی به ویژه در نوک انگشتان پا؛ بدون آنکه بیمار با سرما مواجهه باشد، نیز می‌توانند نشانه‌های پوستی ناشی از ویروس کرونا باشند که بهتر است مردم با آنها  آشنا باشند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانه‌های قرمز پراکنده در سطح پوست، علایمی شبیه سرمازدگی در نوک انگشتان پا و ریزش مو  هم می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا باشد.

تهرانچی گفت: این بیماری‌ها شاید با خارش همراه باشد و پزشک برای آن دارو تجویز کند. اما مهم‌ترین موضوع آن است که می‌تواند علامت کرونا باشد. بنابراین تست پی‌سی‌آر می‌تواند تایید یا نفی بیماری باشد تا از گسترش ویروس جلوگیری شود.

ویروس کرونا و حذف سلول‌های سرطانی

تهرانچی در ادامه به مقاله‌ای خارجی اشاره و اضافه کرد: «ویروس کرونا عوارض زیادی به دنبال داشت. مثلا در مقاله‌ای عنوان شده بود، در فردی مبتلا به لنفوم (گروهی از تومورهای یاخته خونی که از لنفوسیت‌ها به وجود می‌آیند) پس از انتشار عمومی و متاستاز و ۹ ماه بعد از ابتلا به کرونا، تمامی ضایعات سرطانی لنفوم ناشی از شیمی‌درمانی در او از بین رفته و حذف شده بودند که می‌توانند از عوارض کرونا به شمار بیایند.  البته این موضوع  نیاز به تحقیق  بیشتر در خصوص اثر ویروس کووید بر بیماری‌ها دارد.»

کد خبر 676414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha