یک بررسی جدید نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه اسپرسو با افزایش میزان کلسترول خون به خصوص در مردان ارتباط دارد.

coffee

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این بررسی همچنین نشان داد مصرف قهوه جوشیده هم در زنان و هم در مردان با افزایش کلسترول کل خون همراهی دارد، یافته‌ای که پژوهش‌های قبلی نیز آن را نشان داده بودند، اما نوشیدن قهوه صاف‌شده فقط با افزایش میزان کلسترول ففط در زنان همراهی داشت.

پژوهشگران نروژی که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند قهوه پرمصرف‌ترین محرک دستگاه عصبی مرکزی در جهان است و نروژ از لحاظ مصرف قهوه در جهان در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته این پژوهشگران، به علت مصرف بالای قهوه، اثرات حتی اندک این نوشیدنی پرمصرف می‌تواند پیامدهای بهداشتی قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد، بنابراین بررسی آن یک موضوع مهم پژوهشی است.

نتایج این بررسی به صورت آنلاین در ژورنال Open Heart منتشر شده است.

کارشناسان می‌گویند بررسی‌های متعددی رابطه میان قهوه صاف‌نشده و افزایش در کلسترول کل را نشان داده‌اند و مواد شیمیایی موجود در قهوه شامل دیپترنس، کافستول و کاهوئول عامل این افزایش هستند.

به همین علت، کارشناسان استفاده از میزان کمتر فراورده‌های لبنی پرچربی در قهوه را پیشنهاد می‌کنند، مثلا استفاده از جایگزین‌های گیاهی اگر فرد به افزودن خامه به قهوه عادت داشته باشد.

البته در این بررسی کلسترول کل اندازه‌گیری شده است و لازم است در بررسی‌ها بعدی دقیقا معلوم شود که قهوه بر کدام نوع کلسترول، کلسترول بد یا LDL یا کلسترول خوب یا HDL تاثیر می‌گذارد.

همچنین پژوهشگران باید به رژیم غذایی و عادات سبک زندگی دیگر مربوط به نوشیدن قهوه مانند مصرف برخی از انواع غذاها یا خستگی مفرط در فرد که ممکن است مربوط به عارضه دیگری مانند قطع تنفس حین خواب باشد، توجه کنند، چرا که گاهی مصرف قهوه صرفا نشانه‌ای از مشکلات دیگر است.

این بررسی جدید شامل ۲۱۰۸۳ نفر  می‌شد که میانگین سنی‌شان ۵۶.۴ سال بود. پژوهشگران رابطه میان میزان نوشیدن قهوه و میزان کلسترول کل خون را ارزیابی کردند و به اثرات جنسیت بر این یافته‌ها توجه کردند. گروه کنترل شامل افزادی می‌شدند که قهوه نمی‌نوشیدند.

یافته‌ها نشان داد که نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه اسپرسو در روز نسبت به افرادی که اسپرسو نمی‌نوشیدند، به طور قابل‌توجهی با افزایش میزان‌های کلسترول کل در مردان و زنان ارتباط دارد.

قهوه اسپرسو یک نوع قهوه غلیظ است که با عبورد دادن آب نزدیک به جوش از میان دانه‌های آسیاب‌شده قهوه تهیه می‌شود و دارای غلظت بالاتری از مواد محلول و معلق جامد است و میزان کافئین بالاتری دارد. اسپرسو پایه انواع گوناگون نوشیدنی‌های حاوی قهوه مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه موکا، کافه آمریکانو است.

نوشیدن ۶ فنجان یا بیشتر قهوه جوشیده در هر روز نیز با میزان بالاتر کلسترول کل خون در مردان و زنان در مقایسه با افرادی که قهوه تهیه‌شده به این روش را نمی‌نوشیدند، همراهی داشت.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که در زنان نوشیدن ۶ فنجان یا بیشتر قهوه صاف‌شده در روز با بالا رفتن میزان کلسترول کل همراهی دارد، اما این افزایش در میان مردان یافت نشد.

نوشیدن قهوه فوری نیز نسبت به ننوشیدن قهوه فوری با افزایش میزان کلسترول هم در زنان و هم در مردان همراهی داشت، اما ظاهرا این رابطه به میزان قهوه فوری مصرف‌شده ارتباطی نداشت.

البته، این بررسی محدودیت‌هایی هم دارد، از جمله اینکه میزان مصرف قهوه را خود افراد گزارش کرده بودند و این حقیقت که این بررسی عمدتا در میان سالمندان و میانسالان سفیدپوست انجام شده است.

کد خبر 676149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha