چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک حسین اوباما، سناتور کنیایی تبار که تا چندی قبل حتی در خود آمریکا هم شناخته شده نبود

 سرانجام بعد از یک رقابت جنجالی و طولانی توانست جان مک کین، سرباز پیر آمریکایی را شکست دهد تا با یک پیروزی رؤیایی اولین رئیس‌جمهوری سیاه پوست آمریکا شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، نتایج شمارش آرا نشان داد اوباما در حالی که برای پیروزی تنها به 270 رای الکترال نیاز داشت توانسته است 349 رای الکترال را در مقابل مک کین با 163 رای الکترال به دست بیاورد.

جمهوریخواهان به این ترتیب شکست سنگینی را متحمل شدند. در این انتخابات بیش از 120 میلیون نفر شرکت کردند که اوباما توانست 52درصد آرا و مک کین 47 درصد آرا را به دست بیاورد.

اوباما علاوه بر به دست آوردن آرای تمام ایالت‌هایی که جان کری در سال 2004 در مقابل بوش به دست آورده بود توانست آرای ایالت‌های فلوریدا، اوهایو و ویرجینیا را هم از جمهوریخواهان بگیرد.

اوهایو در سال 2004 نقشی مهم در پیروزی جورج بوش داشت.تاکنون هیچ کدام از نامزدهای جمهوریخواه نتوانسته بودند بدون پیروزی در ایالت اوهایو به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا برسند.

اوباما در جشن پیروزی در میان 125 هزار نفر از طرفدارانش در گرند پارک میشیگان گفت: این پیروزی من و حزب دمکرات نیست، این پیروزی شماست. این پیروزی مردمی است که خواهان آن بودند تا حکومتی از میان مردم تشکیل شود.

من این پیروزی را از آن خود نمی‌دانم، زیرا من کوچک‌ترین نقش را در این پیروزی داشته‌ام و هرگز فراموش نمی‌کنم که مسیر تبلیغات انتخاباتی خود را از سالن‌های بزرگ واشنگتن و کاخ سفید شروع نکردم، بلکه این راه را از شهرهای کوچک و با کمک ناچیز مردمی که خواهان تشکیل این دولت بودند و با کمک‌های کوچک آنها شروع کرده‌ام.

اوباما در میان شادی طرفدارانش همچنین اعلام کرد: آنچه ما در این لحظات حساس تحقق بخشیدیم به تردید تمامی کسانی که به موفقیت ما شک داشتند پاسخ داد و می‌توانیم بگوییم که با این پیروزی تغییر و تحول به آمریکا آمد.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرد: ما امروز با این انتخابات به این واقعیت رسیدیم که امکان تغییر در آمریکا وجود دارد و ما این تغییر را انجام خواهیم داد. مردم آمریکا با جدی‌ترین مشکلات در 100سال اخیر روبه‌رو هستند.

آمریکا می‌تواند تغییر کند هر چند راه مقابل ما پر فراز و نشیب است اما این تغییرات انجام خواهد شد.

جان مک کین هم در هتل بالتیمور آریزونا در میان طرفدارانش با قبول شکست در مقابل اوباما گفت: دوستان من، ما به پایان سفر طولانی خود رسیدیم.

مردم آمریکا اظهارنظر کرده‌اند و به روشنی نظر خود را گفته‌اند. مک کین اضافه کرد: کمی قبل من افتخار داشتم تا با اوباما تماس تلفنی داشته و رسیدن او به مقام ریاست‌جمهوری کشوری که هر دوی ما آن را دوست داریم، تبریک بگویم.

این در حالی است که دمکرات‌ها علاوه بر این توانستند در انتخابات این دوره در رای‌گیری کنگره هم جمهوریخواهان را شکست دهند و به یک پیروزی مهم دیگر با گسترش اکثریت خود برسند.

دمکرات‌ها توانستند در مجلس سنا 5 کرسی و در مجلس نمایندگان حداقل 20 کرسی را از جمهوریخواهان بگیرند تا مسیرشان در آینده هموارتر شود.

نتایج شمارش آرای کنگره نشان می‌دهد که در مجلس سنا با 100 کرسی، دمکرات‌ها 56 کرسی و جمهوریخواهان 40 کرسی را به دست آورده‌اند.

همچنین در مجلس نمایندگان،  دمکرات‌ها با به دست آوردن 251 کرسی توانستند به یک پیروزی بزرگ در مقابل جمهوریخواهان با 173 کرسی برسند.

بسیاری مهم‌ترین عامل پیروزی اوباما در این انتخابات را خسته شدن مردم آمریکا از سیاست‌های جورج بوش می‌دانند.

نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد بحران اقتصادی، جنگ در عراق و افغانستان و سیاست‌های خارجی نادرست مهم‌ترین عاملی بوده که این بار مردم آمریکا را به سوی دمکرات‌ها کشانده است.

اوباما اکنون مشکلات زیادی در پیش دارد و در مدت 76 روز باید کابینه خود را تشکیل دهد. هر چند او از مدتی قبل با پیش‌بینی پیروزی خود رایزنی‌ها در این مورد را شروع کرده است.

مراسم تحلیف اوباما روز 20 ژانویه سال 2009 برگزار می‌شود تا به‌طور رسمی دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش به پایان برسد.

  • واکنش‌ها به پیروزی اوباما

  جورج بوش در پیامی به اوباما گفت: شب پراضطرابی را پشت‌سر گذاشتید. اکنون در آغاز بزرگ‌ترین سفر زندگی‌تان هستید. به شما تبریک می‌گویم.از این سفر لذت ببرید.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان با تبریک به نامزد دمکرات‌ها از اوباما خواست به محض تشکیل دولت، کشتار غیرنظامیان این کشور توسط نیروهای آمریکایی را پایان دهد.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب در پیام تبریک خود، روز انتخاب اوباما را روزی تاریخی برای آمریکا خواند و خواستار تغییر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه شد.

جریان صدر ابراز امیدواری کرد پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به خروج نیروهای آمریکا از عراق منجر شود.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق اما با استقبال از انتخاب اوباما اعلام کرد واشنگتن هرگز تحت ریاست‌جمهوری اوباما سیاست جدایی فوری از بغداد را اتخاذ نخواهد کرد.

موای کیباکی، رئیس‌جمهوری کنیا امروز را برای برگزاری جشن پیروزی باراک اوباما تعطیل رسمی اعلام کرد. پدر اوباما کنیایی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: روابط اسرائیل و آمریکا به پیشواز آینده‌ای روشن می‌رود. اولمرت هم تاکید کرد اطمینان دارد که ارتباط میان اسرائیل و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری اوباما قوی‌تر می‌شود.

هو جین‌تائو، رئیس‌جمهوری چین ابراز امیدواری کرد انتخاب اوباما باعث شود روابط این کشور و آمریکا به سطح جدیدی ارتقا یابد.

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام کرد دعا کرده است که آقای اوباما بتواند انتظاراتی را که از او دارند، برآورده کند.

کد خبر 67610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز