روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه گفتند چین ترجیج می‌دهد بدون عملیات نظامی کنترل جزیره تایوان در مجاورت سرزمین اصلی چین را به دست گیرد، اما در تلاش برای کسب آمادگی نظامی برای این کار هم هست.

haines berrier

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز چین تایوان را که یک دولت منتخب دموکراتیک دارد، به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو «محترمش» می‌شمارد و هیچگاه استفاده احتمالی از زور برای یکپارچگی نهایی با آن را رد نکرده است.

آمریکا مانند اغلب کشورهای جهان روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما مهمترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده سلاح تایوان است و این موضوع منشا دائمی تنش میان پکن و واشنگتن بوده است.

 آوریل هینز، «اداره‌کننده اطلاعات ملی» آمریکا (که به عنوان رئیس‌ «جامعه اطلاعاتی آمریکا» متشکل از ۱۶ سازمان اطلاعاتی و مشاور  اصلی رئیس‌جمهور عمل می‌کند)  به کمیته نیروهای مسلح آمریکا گفت:‌ «از دیدگاه ما چینی‌ها به شدت در تلاش هستند که خودشان را در موقعیتی قرار دهند که نیروهای نظامی‌شان توانایی تصرف تایوان را حتی در صورت دخالت ما داشته باشند.»

هینز و ژنرال اسکات بریر، رئیس «سازمان اطلاعات دفاعی» آمریکا که درباره تهدیدهای جهانی در برابر امنیت ملی آمریکا شهادت می‌دادند، درباره درس‌هایی صحبت کردند که چین ممکن است از جنگ در اوکراین و پاسخ بین‌المللی به آن گرفته باشد.

هینز گفت که اعتقاد ندارد جنگ اوکراین باعث شتاب‌ بخشیدن به طرح‌های چین برای تصرف تایوان شده باشد. بریز گفت استفاده از نیروهای نظامی برای رسیدن به هدف تسلط بر تایوان گزینه اول پکن نیست.

بریر گفت: «به نظر من ترجیح جمهوری خلق چین انجام این کار با زور نیست. به نظر من آنها ترجیح می‌دهند این کار را در طول زمان و به طور صلح‌آمیز انجام دهند.»

بریر گفت چین «درس‌های بسیار جالب توجهی» را از منازعه اوکراین گرفته است، از جمله اهمیت رهبری و تاکتیک‌های مربوط به واحدهای کوچک و نیز آموزش کارآمد با سامانه‌های تسلیحاتی مناسب و داشتن نیروی قوی از افسران کادر.

روسیه برای یک منازعه درازمدت آماده می‌شود

این مقامات اطلاعاتی در شهادتشان در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا درباره جنگ روسیه در اوکراین هم به «بن‌بست نسبی» روسیه، سه ماه پس از شروع حمله اشاره کردند و گفتند به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین دارد برای یک منازعه درازمدت آماده می‌شود.

ژنرال اسکات بریر گفت:‌«نه روسیه و نه اوکراین در شرایط بردن این جنگ نیستند و شرایطی از بن‌بست نسبی وجود دارد.»

او افزود که تا به حال بین هشت تا ۱۰ ژنرال روسی در این جنگ کشته شده‌اند.

آوریل هینز نیز گفت پیروزی روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین ممکن است پایان این جنگ نباشد.

هینز گفت: «ارزیابی ما این است که پوتین دارد برای یک منازعه درازمدت در اوکراین آماده می‌شود که در طول آن هنوز قصد دارد به اهدافی فراتر از منطقه دونباس دست یابد.»

هینز گفت «شواهدی» وجود دارد که پوتین می‌خواهد پل زمینی تصرف‌شده در اوکراین را تا «ترانس‌نیستریا»، منطقه اشغال‌شده بوسیله هواداران مسکو در کشور مولداوی در سمت غرب گسترش دهد و به این ترتیب بر همه ساحل دریای سیاه اوکراین تسلط پیدا کند.»

اما به گفته هینز، پوتین با برای رسیدن به این هدف با مسیری سخت روبرو است و گسترش پل زمینی تا ترانس‌نیستریا و تصرف بندر اودسا در جنوب اوکراین بدون بسیج کامل نیروهای نظامی روسیه ممکن نیست. او افزود که بعید است که تسخیر منطقه دونباس به علاوه یک منطقه حفاظتی در اطراف آن در چند هفته آینده قابل‌انجام باشد.

هینز همچنین گفت پوتین بر تضعیف عزم غرب به علت کمبود مواد غذایی، تورم و بالاتر رفتن قیمت‌های انرژی در طول زمان با تداوم منازعه حساب می‌کند.

هینز گفت با توجه این حقیقت که اوکراین نشانه‌ای از تسلیم‌شدن نشان نمی‌دهد، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا «مسیری موفقیت‌آمیز برای مذاکره دست کم در کوتاه‌مدت در پیش نمی‌بینند.»

او گفت: «این وضعیت در ترکیب با این واقعیت که پوتین با عدم تطابق میان جاه‌طلبی‌هایش و قابلیت‌های نظامی متعارف فعلی روسیه روبرو است..ممکن است باعث شود ما در چند ماه آینده شاهد حرکت در مسیری غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر و بالقوه تشدید شونده باشیم.»

هینز افزود:‌ «سیر فعلی احتمال اینکه پوتین به اقدامات شدیدتری روی آورد را بیشتر می‌کند، اقداماتی مانند برقرار حکومت نظامی، تغییر جهت دادن تولید صنعتی و اقدامات نظامی بالقوه تشدیدکننده برای اینکه منابع مورد نیاز برای دسترسی به اهدافش را در برابر طول کشیدن منازعه یا باختن جنگ در اوکراین آزاد کند.»

استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی بوسیله روسیه

بریر درباره چشم‌انداز استفاده پوتین از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی گفت: «در حال حاضر، ما چنین چشم‌اندازی را شاهد نیستیم.»

هینز هم گفت که به نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا پوتین فقط در هنگامی که تهدیدی وجودی بر ضد دولت روسیه را احساس کند، اجازه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را خواهد داد، اما افزود ممکن است پوتین چشم‌انداز شکست در اوکراین را واجد شرایط چنین تهدیدی بداند.

هینز گفت:‌«به نظر چنین شرایطی در صورتی که پوتین با چشم‌انداز باختن جنگ در اوکراین مواجه شود و ناتو عملا یا در جنگ مداخله کند یا در آستانه مداخله در آن باشد، ایجاد می‌شود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت نگران است که پوتین راهی برای خروج از جنگ اوکراین پیدا نکند و او به دنبال این است که ببیند چه کاری می‌تواند در این باره انجام دهد.

کد خبر 675584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha