لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه پس از دیدار با وزیر امور خارجه چک گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که تایوان نیز قادر به دفاع از خود است.»

لیز تراس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه چینی گلوبال‌تایمز، هفته‌ها پیش تراس هنگام سخنرانی درباره سیاست خارجی بریتانیا، از ناتو خواست تا از جزیره تایوان محافظت کند.

در واقع، جدای از مساله تایوان، سیاستمدار بریتانیایی به تکرار مکانیکی موضع واشنگتن در مورد سایر موضوعات مرتبط با چین، از جمله هنگ‌کنگ و بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن ادامه داده است.

به گفته سونگ ژونگ‌پینگ، کارشناس نظامی چین، تراس یک سیاستمدار راست افراطی بریتانیایی است که همیشه تلاش می‌کند نشان دهد که بریتانیا همچنان یک قدرت بزرگ است که امید دارد با ایالات متحده برای حفظ نظم جهانی خود و جلوگیری از تلاش سایر کشورها برای تغییر آن همکاری کند.

با این حال، دوران امپراتوری بریتانیا مدت‌هاست به پایان رسیده و قدرت این کشور در حال حاضر به‌رغم اراده قوی برای ادامه ایفای نقش مهم در عرصه سیاسی جهانی بسیار ضعیف شده است. در نتیجه، لندن برای نشان دادن و اثبات حضورش، نظر خود را در مورد بسیاری از موضوعات مهم بین المللی اعلام کرده است. به ویژه، لندن جاه طلبی خود را در تقویت حضور خود در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان داده است. به این ترتیب، می‌تواند خود را بیشتر درگیر مسائل منطقه‌ای کند و ممکن است در مورد آنها نظر بیشتری داشته باشد.

فایننشال تایمز در اوایل ماه مه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ایالات متحده در اوایل ماه مارس با بریتانیا در مورد چگونگی تقویت همکاری برای کاهش شانس جنگ با چین بر سر جزیره تایوان گفت‌وگوهایی در سطح بالا انجام داد. یک مقام انگلیسی مدعی شد که این دیدار بالاترین سطح و مهم‌ترین بحث بین دو کشور در مورد تایوان تاکنون بوده است.

به نظر می‌رسد واشنگتن و لندن، متحد کوچکش، موضع خود را در قبال مسئله تایوان هماهنگ کرده‌اند. دو کشور همچنان به نشان دادن «خوش‌نیتی» خود در تقویت روابط با جزیره و در عین حال تقویت بازدارندگی نظامی خود در برابر چین، ادامه می‌دهند.

سونگ ژونگ‌پینگ در این خصوص تصریح کرد: «فقط نگاهی به درگیری نظامی روسیه و اوکراین بیندازید. بریتانیا می‌خواهد کشورهای دیگر را برای مقابله با روسیه تشویق کند، اما خودش می‌ترسد که قدمی بردارد. همین منطق را می‌توان در مورد نحوه برخورد این کشور با چین مشاهده کرد.»

او افزود: «بریتانیا به وضوح قادر به تحریک چین به تنهایی نیست و این کشور کاملا می‌داند که اگر قول دهد مستقیما در مسئله تایوان شرکت کند، با عواقب جدی روبرو خواهد شد. بنابراین جرات نمی‌کند متعهد به دفاع از تایوان شود. در عوض، فقط پیشنهاد می‌کند که ناتو از تایوان محافظت کند یا این جزیره را تشویق می‌کند که خودش از خودش محافظت کند. این نیز راهی برای حفظ چهره یک ببر کاغذی است.»

بیشتر بخوانید:

مساله تایوان چندان به منافع بریتانیا مرتبط نیست و لندن نمی‌تواند نقشی در حل آن داشته باشد. دخالت بریتانیا در این مسئله فقط آن را پیچیده‌تر، مشکلات منطقه را بیشتر و امنیت آن را تهدید می‌کند.

سونگ توضیح داد: «بریتانیا فقط یک کشور اروپایی کوچک با قلب کوچک و قدرت کوچک است. ما نیازی به عصبی شدن به خاطر سخنرانی دیوانه‌کننده لندن نداریم، زیرا کشورهایی مانند انگلیس تمایل دارند بیشتر بگویند و کمتر انجام دهند. گاهی اوقات آنها کاملا ناتوان هستند.»

او افزود: «این کشورها بهتر است قدرت‌های بزرگی مانند چین و روسیه را به چالش نکشند، زیرا ضرر و زیانش بیشتر از دستاوردها خواهد بود. آنها باید بدانند که از آمریکا برای مهار دیگران پیروی یا آنها را به روش‌های افراطی سرکوب می‌کنند. آنها فقط می‌توانند خود را خجالت‌زده کنند.»

کد خبر 680085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha