وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور امروز (جمعه) به تقابل با ۱۸ فروند هواپیمای چینی که وارد منطقه دفاع هوایی این کشور شده بودند، پرداخته است. این وزارتخانه همچنین هشدار داد که این اقدام بخشی از الگوی منظم تهاجمی به حساب می‌آید که خشم دولت تایپه را برانگیخته است.

جنگنده چینی

به گزارش همهشری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، تایوان که چین، آن را قلمرو خود می‌داند، از انجام مکرر چنین مموریت‌هایی توسط هواپیماهای چینی شکایت کرده که طی دو سال گذشته به یک اتفاق عادی تبدیل شده است.

تایوان در حال حاضر به دلیل ترس از اینکه چین از حمله روسیه به اوکراین برای انجام یک حرکت نظامی مشابه در این جزیره استفاده کند، در وضعیت هشدار قرار دارد؛ اگرچه دولت تایپه هیچ نشانه‌ای از حمله پکن را گزارش نکرده است.

تعداد هواپیماهای درگیر در آخرین حمله در مقیاسه با بزرگ‌ترین نمونه بسیار کمتر بود؛ در ۲۳ ژانویه، ۳۹ فروند هواپیمای چینی وارد حریم دفاعی تایوان شدند.

این وزارتخانه گفت که آخرین ماموریت شامل شش جنگنده چینی J-11 و شش جنگنده J-16 و همچنین دو بمب‌افکن H-6 بود.

از سوی وزارت دفاع چین هیچ اظهارنظری در این باره منتشر نشده است. چین ماموریت‌های پیشین خود را برای دفاع از حاکمیت کشور و مقابله با همکاری با نیروهای خارجی توصیف کرده است که اشاره‌ای پنهان به حمایت ایالات متحده از تایوان محسوب می‌شود.

بمب‌افکن‌ها به همراه یک هواپیمای ضد زیردریایی Y-8 از طریق کانال باشی که جزیره را از فیلیپین جدا می‌کند به جنوب تایوان پرواز کردند.

بر اساس نقشه وزارتخانه، هواپیمای دیگر بر فراز منطقه‌ای در شمال شرقی جزایر پراتاس تحت کنترل تایوان در انتهای بالای دریای چین جنوبی پرواز کرد.

وزارت  دفاع گفت، جنگنده‌های تایوانی برای هشدار به هواپیماهای چینی اعزام شدند و موشک‌های پدافند هوایی برای «نظارت بر فعالیت‌ها» به حالت آماده‌باش درآمدند.

بیشتر بخوانید:

در این فعل و انفعال هیچ گلوله‌ای شلیک نشده است و هواپیمای چینی در فضای هوایی تایوان پرواز نکرده است، اما در منطقه شناسایی دفاع هوایی، منطقه وسیع‌تری تایوان نظارت و گشت‌زنی می‌کند که به آن زمان بیشتری برای پاسخگویی به هرگونه تهدیدی می‌دهد.

ژاپن این هفته گزارش داد که ۸ فروند کشتی نیروی دریایی چین، از جمله یک ناو هواپیمابر، از میان جزایری در زنجیره جنوبی اوکیناوا ژاپن، در شمال شرقی تایوان عبور کردند.

چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را کنار نگذاشته و تنگه تایوان همچنان یک نقطه عطف نظامی بالقوه خطرناک است.

کد خبر 674519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha