چین امروز (پنجشنبه) هشدار داد در صورتی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، اقدامات قاطعانه‌ای اتخاذ خواهد کرد.

نانسی پلوسی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، چین گفت که چنین دیداری به شدت بر روابط این کشور و آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.

چین، تایوان را قلمرو خود می‌داند و این موضوع منبع دائمی اصطکاک بین پکن و واشنگتن بوده است؛ به ویژه با توجه به حمایت قوی نظامی و سیاسی ایالات متحده از این جزیره.

این سفر احتمالی توسط دفتر نانسی پلوسی یا دولت تایوان تایید نشده است، اما برخی رسانه‌های ژاپنی و تایوانی گزارش داده‌اند که این سفر پس از سفر او به ژاپن در آخر هفته جاری میلادی انجام خواهد شد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت که پکن قاطعانه با هر گونه تعامل رسمی بین ایالات متحده و تایوان مخالف است و واشنگتن باید این سفر را لغو کند.

او بدون اشاره به جزئیات افزود: «اگر ایالات متحده اصرار داشته به ادامه راه خود داشته باشد، چین در واکنش به دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، اقدامات قوی انجام خواهد داد و تمام عواقب احتمالی ناشی از این امر کاملا متوجه طرف آمریکایی خواهد بود.»

در تایپه، جوآن او، سخنگوی وزارت امورخارجه تایوان، تنها گفت که دعوت از مقامات آمریکایی همیشه بخش مهمی از کار این وزارتخانه بوده است و این وزارتخانه هرگونه بازدید رسمی را در زمان مناسب اعلام خواهد کرد.

یکشنبه، چهل و سومین سالگرد امضای قانون روابط تایوان توسط ایالات متحده است که روابط دو کشور را در غیاب ارتباط رسمی دیپلماتیک هدایت کرده و تعهد ایالات متحده را برای فراهم کردن وسایل دفاع از خود تایوان را تضمین می‌کند.

آخرین باری که یک رئیس مجلس آمریکایی از تایوان بازدید کرده است به سال ۱۹۹۷ بازمی‌گردد؛  زمانی که نیوت گینگریچ با رئیس‌جمهوری وقت تایوان یعنی لی تنگ هوی ملاقات کرد.

پلوسی، منتقد طولانی‌مدت چین، به ویژه در مورد مسائل حقوق بشر، در ماه ژانویه با ویلیام لای، معاون رئیس‌جمهوری تایوان، دیداری مجازی برگزار کرد.

پلوسی یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران حزب حاکم دموکرات است و پس از معاون رئیس‌جمهوری، در ردیف جانشینی ریاست‌جمهوری ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد.

تایوان از حمایت مستمر ایالات متحده توسط دولت بایدن، که بارها از تعهد صخره‌ای خود به جزیره صحبت کرده است، دلگرم شده است.

این امر روابط ضعیف چین و ایالات متحده را تیره کرده است.

در ماه مارس، هیاتی از مقامات ارشد سابق دفاعی و امنیتی ایالات متحده که توسط جو بایدن فرستاده شده بودند، از تایوان بازدید کردند که نشان‌دهنده حمایت قوی است که بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین انجام شد.

کد خبر 668283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha