در حالی که قیمت انواع خودور داخلی و خارجی این روزها سر به فلک کشیده، یک خودروی ۵ هزار تومانی در تهران تردد دارد. طراح و سازنده این خودرو که در مرکز پایتخت صافکار ماشین است، برای طراحی و ساخت مدل‌های ابتکاری موهایش را سپید کرده است. «اسماعیل نیازی» تأکید دارد این خودرو مثل ژیان اصلا چپ نمی‌کند!

خودروی ابتکاری

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: در قلب پایتخت خودرویی وجود دارد که با ۵ هزار تومان طراحی شده است. «اسماعیل نیازی» معروف به «اسماعیل آقا» طراح و سازنده خودروی لوکس و البته کلکسیونی است که هر کسی دوست دارد برای یک بار هم که شده پشت فرمان آن بنشیند. او با توانایی و استعداد ذاتی‌اش توانسته خودرویی را طراحی کند که با گذشت ۵۰ سال کمتر نظیر آن را در پایتخت دیده‌ایم.

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! | ادعای یک خودروساز؛ این ماشین چپ نمی‌کند

خودروی ابتکاری

طراحی خودرو آن هم ۵۰ سال پیش با امکانات محدود آن زمان، مشکلات خاص خود را داشته اما نیازی به خوبی از پس آن برآمده است. حرفه اصلی او صافکاری خودروهای سبک است اما به خودروسازی و طراحی آن بسیار علاقه دارد.

او دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۱۳ سالم بود که از رشت به تهران آمدم و پیش برادر بزرگم شاگرد صافکار شدم. بعد از ۸ سال کار کردن در کنار او کسب و کار خودم را راه‌اندازی کردم و رسما صافکار ماشین شدم. به خودروهای اسپرت و کلکسیونی علاقه بسیاری داشتم و تصمیم گرفتم ماشینی بسازم که مشابهش وجود نداشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم یک خودروی ابتکاری بسازم.»

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! | ادعای یک خودروساز؛ این ماشین چپ نمی‌کند

ماشینی که چپ نکرد!

خودروی ابتکاری که آن سالها نیازی تصمیم گرفته بسازد، برگرفته از ژیان بوده است.

او ادامه می‌دهد: «قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خودروی ژیان تازه وارد ایران شده بود و به دلیل اینکه فنرهای این ماشین به صورت افقی تعبیه شده بود، باعث می‌شد با هر سرعتی این ماشین چپ نکند. خاطرم هست در آن زمان خودروسازان می‌گفتند هر کس با این ماشین چپ کند جایزه می‌گیرد. در واقع  قدرت مانور این ماشین بالا است و به راحتی چپ نمی‌کند. این ماشین هم از همان الگو تبعیت می‌کند.»

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! | ادعای یک خودروساز؛ این ماشین چپ نمی‌کند

طراحی با ۵ هزار تومان

نیازی در سال ۱۳۴۹ ساخت خودوری ابتکاری خود را با خرید یک ژیان آغاز کرد. او دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «اتاق ژیان پیچی است و من اتاق ژیان را باز کردم و کنار گذاشتم  و روی موتور و شاسی ژیان با یک سری ورق پروفیل اسکلت اتاقی را که در ذهنم بود، ساختم. بعد روی آن ورق‌های صاف را تعبیه کردم. در آن زمان سیستم آیرودینامیک در هیچ خودوریی وجود نداشت اما من این خودرو را به صورت آیرودینامیک طراحی کردم.»

او می‌افزاید: «دنده ژیان کشویی است و روی داشبورد سوار می‌شود اما من به صورت ابتکاری با همان گیربکس دنده را پایین آوردم و گیربکسی و سقف آن را کروک کردم. این ژیان ابتکاری دو سیلندر اما چهار اگزوز دارد. چراغ‌های عقب آن را چراغ تریلی کار کردم و چراغ‌های جلوی آن مخفی است که از درون اتاق با یک دکمه باز و بسته می‌شود. ساخت این ماشین برای من ۵ هزار تومان تمام شد که البته در زمان خودش مبلغ زیادی بود.»

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! | ادعای یک خودروساز؛ این ماشین چپ نمی‌کند

محدودیت تردد 

در مغازه‌اش تصویری از روزنامه جوان را که برای ۵۰ سال پیش است، می‌بینم که در آن زمان طراحی ژیان ابتکاری نیازی در آن انعکاس داده شده بود. در حال حاضر حدود ۵۰ سال است که او این ژیان را در مغازه‌اش نگهداری می‌کند. چون شرایط تردد خودروها تغییر یافته و راهنمایی و رانندگی اجازه صدور پلاک جدید به این ماشین‌ها را نمی‌دهد.

نیازی می‌گوید:‌ «در سال ۱۳۷۵ طراحی مینی ماینر ابتکاری خودم را شروع کردم و سال ۱۳۸۰ کار آن به پایان رسید. در این مدت تمام موهایم سفید شد چون برای طراحی آن خیلی فکر کردم و زحمت کشیدم و در نهایت به شخص دیگری آن را واگذار کردم.» 

او ادامه می‌دهد: «اکنون سال‌ها از ساخت ژیان ابتکاری‌ام می‌گذرد و در این مدت افراد بسیاری برای خریدش آمده‌اند اما شاید باورتان نشود این ماشین مثل فرزند من است و برایم بیش از ۵۰۰ میلیون ارزش دارد و دوست دارم آن را به کسی بدهم که به نحو احسن از آن نگهداری کند. جوانتر که بودم از جاده کناره تا گرگان را با این ماشین طی کرده‌ام و اکنون به دلیل اینکه پلاکش قدیمی است و بیشترین مسافتی که با آن طی می‌کنم در حد دورزدن در محدوده محله است و سریع برمی‌گردم.»

ابتکار این مرد به طراحی و تغییر یک ماشین محدود نمی‌شود، او در سال ۱۳۸۰ هم تغییراتی روی خودروی مینی ماینر اعمال کرده بود که در زمان خودش بسیار سر و صدا کرد و رسانه‌های وقت به آن پرداختند.

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! | ادعای یک خودروساز؛ این ماشین چپ نمی‌کند

فنی‌ترین صافکار تهران

نیازی اکنون در خیابان قزوین تعمیرگاه صافکاری دارد و با گذشت ۶۰ سال فعالیت در این حرفه، مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان است. «مرتضی کرد بچه» از حدود ۱۸ سال پیش همکار نیازی است و در کنار او به صافکار ماهری تبدیل شده است. کردبچه می‌گوید: «قبلا پیش برادرم صافکاری می‌کردم و زمانیکه پایم به مغازه آقا اسماعیل باز شد، حس کردم از صافکاری چیزی بلد نیستم. تبحر او در زمینه صافکاری به قدری است که می‌توانم بگویم فنی‌ترین صافکار خودرو در تهران است.»

او ادامه می‌دهد: «خودرویی که آقا اسماعیل ۵۰ سال پیش طراحی کرده، هنوز هم خواهان خود را دارد و روزی نیست که کسی از کنار این خودور عبور کند و عکس یادگاری نگیرد. مردم وقتی این خودرو را  می‌بینند، حیرت می‌کنند و لحظاتی در کنارش می‌ایستند و آن را تماشا می‌کنند. خودم هم قبل از اینکه در مغازه اسماعیل آقا مشغول کار شوم، هر وقت از جلوی مغازه‌ رد می‌شدم و چشمم به این ژیان می‌افتاد، پیش خودم می‌گفتم عجب فکر و ایده‌ای داشته که این خودرو را ساخته است. چند بار به اسماعیل آقا پیشنهاد دادم با موتور پراید یک خودرو ابتکاری بسازد که بتوانیم آن را پلاک کنیم و قابل تردد باشد.»

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! | ادعای یک خودروساز؛ این ماشین چپ نمی‌کند

کد خبر 675444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 29
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    این آقا در هر کشور دیگری بود الان بزرگترین طراح خودرو و رئیس بزرگترین و پیشرفته ترین خودروسازی بود
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      خودتو کنترل کن و جو نده.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      حالا نه اینجوری که شما میگی ولی بهای خیلی بیشتری میدادن
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      74 11
      باسلام شک نکنید
  • شهلا IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    108 6
    اینها گنج کشورند که هیچ مسئولی قدرشان را نمی داند
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    104 5
    مواظب باش خودرو شخصیتو توقیف نکنن ،چون با فکر و اصول طراحی شده‌😁😁😁😁
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    اینم یکی دیگه از استعدادهای سوخته ایران وهمچنان این داستان ادامه دارد متاسفانه
  • دمت گرم IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    44 5
    عالی. دمت گرم. خیلی بهتر از این خودرو هاست
  • تتود IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    44 3
    با توجه به قراین و شواهد بازگشت ما به ۲۰۰ سال پیش یک امر طبیعیه
  • اراک IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    43 7
    مطمئن باشید که او نیز در کشورپیشرفته وضع بهتری داشت یادمان باشد برادران خیامی که ایران ناسیونال یا ایران خودرو را ساخته اند از گاراژ پدرشان شروع بکار کردن نه با رانت و وامهای نجومی بدون بازگشت
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    26 12
    در طراحی خودرو باید اصول مختلفی در نظر گرفته شود .در عکسی که از این خودرو گذاشته شده است یک دماغه در این خودرو دیده می شود که بسیار خطرناک است .
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    10 25
    چرخ عقب خارج از گلگیر است و تمام ماشین را گلی می کند و احتمال رفتن روی پای آدمهایی که کنار آن ایستاده اند زیاد است . شیبی که در ناحیه عقب به سمت بالا رفته و بخش تخت عمودی پشت ماشین در سرعت ، باعث ایجاد آشفتگی جریان هوا شده که نشان از عدم دانش کافی در طراحی بدنه است .
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    23 11
    چقدر از این انرژی‌ها هدر می‌رود؟ در مدارس حافظه پروری می‌کنیم و استعدادها را می‌کشیم.
    • کمیل IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      23 8
      دوست عزیز خودرو ساز خودتو کنترل کن ...یخورده بیشتر متن دقت کن پنجاه سال پیش ،که یک بیستم امکانات این دوره نبوده ،هیج پایگاه اینترنتی در مورد خودروسازی نبوده ،با کمترین امکانات ماشینها همان دوره رو طراحی کرده ،،،یه سری به گوگل بزن و ماشینهای طراحی شده پنجاه سال پیش تمام کشورهای خودرو ساز یه سری بزن بعد متوجه میشی که این آقا نابغه بوده آن زمان
  • آذربایجان GB ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    8 27
    ماشینش خیلی بی ریخته . طراحی ماشین فقط شکل بدنه نیست البته شکل بدنه ی این ماشینم اولا قشنگ نیست ثانیا معلوم نیست هیچ محاسبه ای کرده که از نظر مصرف فلز و ایمنی بهینه باشه یا نه که مسلما نکرده. شکل ماشین اصلا نشون میده که طراحی غلطی داشته و طراح هیچ سواد این کارو نداشته . خلاصه به عنوان یه سرگرمی به درد خودش میخوره . احتمالا زیاد موتور و سیستم انتقال نیرو و بقیه چیزهاشم مال یه ماشین دیگست و طراحیش نکرده . خلاصه کارش نشون میده که عشق و علاقه بدون سواد درست و درمان اصلا راه بجایی نداره . به آموزش درست باید اهمیت داد.
  • ناشناس IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    14 9
    تو باید جای وزیر صمت بگیری تا شایسته سالاری نباشه این کشور روبه قهقهرا میرود
  • سل IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    7 11
    علاوه بر این که فنی نیست زیبا هم نیست وفقط از این باب که شروع یک ابتکار ه قابل تقدیره ومیتونه دروازه ایده های عملی جذاب باشه