سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

در سال‌های اخیر تنوع و فراوانی مسواک‌ها در سطح بازار چنان زیاد شده است که بسیاری از افراد برای انتخاب و خرید مسواک مناسب، دچار سردرگمی می‌شوند.

این در حالی است که جدا از مارک‌‌های مختلف، هر کارخانه انواع متعددی از مسواک را در شکل‌ها، اندازه‌ها و البته قیمت‌های مختلف به بازار معرفی کرده‌ است که انتخاب را دشوار می‌کند.

باید گفت به طور کلی ۳ نوع مسواک وجود دارد: سفت، نرم و معمولی. این درجه بندی بر اساس سختی موهای مسواک است.

بر خلاف تصور عموم، مسواک های سخت، دندان ها را بهتر تمیز نمی کنند، بلکه موجب سایش و ایجاد حساسیت‌های بعدی در دندان ها و همچنین تحلیل لثه‌ها خواهند شد.

مسواک‌های نرم نیز مناسب افرادی است که دارای بیماری لثه هستند یا به تازگی روی آنها جراحی لثه انجام شده است.

همچنین مسواک بچه‌ها بهتر است از نوع نرم باشد. در کل مناسب‌ترین مسواک برای اغلب افراد مسواک های معمولی است.

از سوی دیگر در هنگام خرید مسواک باید اندازه آن را نیز در نظر گرفت. مسواک با اندازه‌های بسیار بزرگ امکان تمیز کردن دندان‌های انتهایی هر فک را از بین می‌برد و به راحتی در دهان جای نمی گیرد.

این نکته به خصوص در مورد انتخاب مسواک بچه‌ها باید در نظر گرفته شود. همچنین دسته مسواک بهتر است مستقیم و ضخیم باشد تا به راحتی در دست جای گیرد و کنترل بیشتری روی مسواک ایجاد کند. علاوه بر این بهتر است مسواک هر ۳ ماه یک بار عوض شود.

تغییر شکل و کج و معوج شدن موهای مسواک نشانه خوبی برای فرا رسیدن زمان تعویض آن است.

چنانچه موهای مسواک شما زود از شکل می‌افتند، نشان دهنده این است که شما با نیروی زیادی مسواک می‌زنید، بنابراین باید از این به بعد ملایم تر مسواک بزنید تا از ایجاد سایش دندان ها و تحلیل لثه‌ها جلوگیری شود.

در سالهای اخیر برخی کارخانه‌ها اقدام به تولید مسواک‌های برقی کرده‌اند که در مقایسه با مسواک‌های معمولی قیمت بالایی دارند.

کارخانجات تولید کننده مسواک برقی ادعا می‌کنند که مسواک‌های برقی بهتر از مسواک‌های معمولی، دندان‌ها را تمیز می‌کنند.

اما محققان دریافته‌اند که مسواک‌های برقی، اثر بهتری در مقایسه با انواع دستی ندارند. آنچه مهم است، نحوه مسواک‌ زدن است و نه نوع مسواک.

کد خبر 67503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز