همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رای عدم اعتماد مجلس به وزیر کشور گفت، اگر یک وزیر دیگر برکنار شود کل کابینه باید رای اعتماد مجدد بگیرد.

به گزارش ایسنا ،لاریجانی که در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پیرامون نحوه‌ تعامل مجلس هشتم و دولت نهم و استراتژی مجلس دراین زمینه سوال کرده بود، با تاکید بر این‌که مبنای مجلس در این زمینه در تعامل موثر است، گفت: ما در ابتدای مجلس هشتم استراتژی را برای تعامل با دولت تعریف کردیم، اما اگر در جایی خللی به وظیفه‌ ما وارد شود، وارد عرصه می‌شویم و این به معنی تقابل نیست و در کارهای درست تعامل می‌کنیم و این به معنای تقابل نیست.

وی تاکید کرد:‌ جایی که به مصلحت ملت و حقوق ملی کشور باشد، از دیگر قوا حمایت می‌کنیم، اما اگر کجی ببینیم ملاحظه نمی‌کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در تعامل دولت و مجلس بیشتر تعامل از جانب مجلس انجام می‌شود، گفت: ما باید حق دهیم که افراد وزرا و یا دولت براساس تشخیص خود عمل کنند و نمی‌توان گفت که از حرف و حقوق خود صرف‌نظر کنند، آنچه که ما ناصحانه می‌دانستیم، در مراحل مختلف گفتیم، اما آقای کردان نیز حق داشت که نظر خود را بگوید، بنابراین ما از این جهت گلایه‌ای نداریم و آنچه که وظیفه‌ ما بود انجام دادیم و دیگران هم با نظر خود می‌توانند تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد مجلس نظر دولت را نمی‌پسندد، به عنوان مثال در طرح تحول اقتصادی عنوان شده که این طرح تورم‌زاست،‌ گفت:‌ حتما شما توجه دارید که در مقام کار کارشناسی دولت و مجلس می‌توانند نظرات متفاوت داشته باشند و داشتن یک روحیه تعامل مثبت و موثر به معنای آن نیست که ما نظر کارشناسی خودمان را فدای این موضوعات بکنیم. ممکن است در یک موضوعاتی نظرات ما متفاوت باشد، اما این نظرات متفاوت می‌تواند مبنای گفت‌وگوی سازنده باشد.

وی گفت: ‌در طرح اقتصادی نیز ما هنوز به مکانیزمی نرسیده‌ایم دوستان کمیته‌ ویژه‌ اقتصادی نیز هنوز بیان واضحی از نظر دولت پیدا نکردند که میزان رشد قیمت‌ها چقدر خواهد بود.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا شما عدم حضور آقای رئیس جمهور را بی‌احترامی نمی‌دانید، گفت: قانون منعی برای این‌که رئیس جمهور در جلسه‌ حضور داشته باشد یا نداشته باشد، ندارد؛ بنابراین وزرای رئیس جمهور می‌توانند در جلسه‌ استیضاح به دلخواه حضور داشته یا نداشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌ که برخی نمایندگان عنوان می‌کردند استیضاح به معنای اعاده‌ حیثیت از مجلس و نظام است، گفت: این‌که در کشور در سطوحی حرف خلاف واقع زده شود و در یک زمینه‌ای عنوان شود، البته من باز هم تکرار می‌کنم که آقای کردان خدمات زیادی داشتند، اما این قسمت از کارشان درست نبوده و باید حقیقت را می‌گفتند.

نماینده مردم قم گفت: این‌که مجلس ایستادگی کند و راه‌های خود را برود، اما نشود و در نهایت استیضاح را مطرح کند و در شرایط فعلی که گفته می‌شود کشور احتیاج به همگرایی دارد، اما این در حالی است که راست کردن کجی‌ها را مفید می‌دانم تا اعتماد عمومی کشور بیشتر شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که شما امروز آیا با بحث استیضاح می‌خواستید بیرق صداقت دولت را بیان کنید، در حالی که مجلس ششم گزارشی در مورد صدا و سیما در زمان ریاست شما ارائه کرد که شما آن گزارش را کشکی عنوان کردید، آیا وقت آن نرسیده که آن موضوعات روشن شود، با توجه به این‌که یکی از ابعاد آن گزارش در مورد عملکرد آقای کردان در آن زمان بود.

لاریجانی گفت: کسی مانع رسیدگی به آن بحث نشده است و این موضوع به قوه قضائیه ارائه شده است، اشکالی که مطرح است آن بود که با نگاه سیاسی آن گزارش مورد بررسی قرار گرفته بود و می‌دانید که چه کشمکش‌هایی وجود داشته و کسانی که تحصن کرده بودند و کشور را به حال فلج کردن برسانند ما آن روش را قبول نداریم و آن حکمرانی خوب نیست، حکمرانی را قبول داریم که در آن دیالوگ سازنده باشد و نه خشونت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا شما عدم حضور رئیس جمهور را بی احترامی به مجلس نمی‌دانید و همچنین تاکنون 9 وزیر از سوی رئیس جمهور برکنار شدند و یک وزیر را هم مجلس استیضاح کرد و ما اکنون در مرز قرار داریم که دولت اگر یک نفر دیگر استیضاح و یا از سوی رئیس جمهور برکنار شود، برای کل کابینه باید رای گیری صورت گیرد، آیا همین مساله باعث نخواهد شد که دیگر استیضاحی وجود نداشته باشد، گفت: قانون اساسی این موضوع را مشخص کرده و در اصل 89 آورده است که هنگام استیضاح وزیر یا هیئت وزیران با رئیس جمهور می‌توانند شرکت کند یا نکنند و ما این را حمل بر بی احترامی نمی‌دانیم، چون آقای رئیس جمهور هم نظرشان را گفته‌اند.

رئیس مجلس در مورد تعداد وزرا نیز گفت:‌ در بحث تعداد وزرایی که برکنار شدند و یک وزیر که استیضاح شده، باید گفت اکنون کابینه لب مرز است و اگر یک وزیر دیگر را برکنار کند، کل کابینه باید رای اعتماد بگیرد. قاعدتا هم دولت باید ملاحظه کند و هم مجلس، و باید بررسی کنند تا ببینیم وضعیت چگونه باشد و با توجه به این‌که وقت دولت کوتاه است، باید بیشتر فرصت‌ها صرف اقدامات اجرایی شود. البته این مساله دست دولت و مجلس را نبسته است، اما به دلیل آنکه چند ماه از عمر دولت باقی است به نظر می‌رسد که مفیدتر آن است که هم نمایندگان ملاحظه داشته باشند و هم رئیس جمهور مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین‌که با استیضاح وزیر کشور آیا اختلافاتی در میان طیف اصولگرایان به وجود آمده و آیا این مساله بر روی انتخابات تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: ‌من تاثیر چندان مستقیمی از این وضعیت مشاهده نمی‌کنم، اما این‌که در طیف‌های مختلف اصولگرایان در زمان انتخابات آرای متنوعی را داشته باشم مطرح است، اما باید گفت موضوع استیضاح تاثیر مستقیمی در این مساله ندارد و شاید با چند دست فاصله تاثیرگذار باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مینی بر این‌که مدارک مشابه جعلی دیگری نیز در مورد بحث مدیران مطرح است، بنابراین آیا مجلس برنامه‌ای برای بررسی این مدارک دارد یا خیر؟ گفت: در افکار عمومی برخی از این موارد نقل شده است، ممکن است برخی از این مسایل که در گذشته هم مشخص نشده بود، چند دانشگاه در کشور چگونه ثبت شده‌اند، وجود داشته است و خیلی مبنای درست علمی نداشته است و برخی هم مدارکی از آن گرفته‌اند، اما کلا این موارد در جمهوری اسلامی خوب نیست که مدارکی بی‌خاصیت و مدارکی که وزن علمی ندارد، وجود داشته باشد و باید دقت بیشتری در این مساله صورت گیرد، زیرا این مساله مورد وهن دانشگاه‌ها و هیات علمی است که به حیثیت درجه دکترا و فوق لیسانس لطمه وارد شود.

لاریجانی با بیان این‌که من نمی‌گویم مدارک علمی اول و آخر همه‌ تصمیم‌گیری‌هاست و بر آن مرتبط است، گفت: اما اعتبار دانشگاه‌های ما بر همین مدارک است و به هیچ وجه این مدارک سطح نازلی ندارد و حتما مدارک علمی دانشگاه‌های ما از اعتبار بالایی برخوردار است و افراد نیز باید زحمت بکشند تا این مدارک را کسب کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مجلس هفتم یکی از افتخارات خود را ایجاد آرامش در جامعه می‌دانست، اما در مجلس هشتم یک سری سیاسی کاری‌ها از سوی مجلس صورت گرفته و ما دیدیم که مجلس هشتم رای اعتماد خود را بعد از 90 روز پس می‌گیرد و یا طرح دو فوریتی که به آن رای داده است را کلا رد می‌کند. آیا مجلس هشتم هم ادعا دارد که آرامش را به جامعه انتقال دهد، پاسخ داد: مهم آن است که مجلس هشتم بتواند مسایل اساسی کشور را برطرف کند و سیاست آن است که با آرامش کار کند. اما این نباید باعث شود که خواسته‌های ملی را فراموش کند، این‌که مجلس هشتم مثلا در مورد خشکسالی با سرعت نظر داد و یا در مورد طرح تحول اقتصادی دیدیم که لازم است این طرح در یک ظرف کارشناسی مورد توجه بیشتر قرار گیرد، بنابراین یک کمیسیون ویژه تاسیس کرد و یا در مورد وزرا وقتی که دید اشکالی به وجود می‌آید و دارد به اعتماد ملی لطمه می‌زند تصمیم گرفت از جاهایی وارد شود که لطمه وارد نشود، اما وقتی این کار انجام نشد، دیگر نمی‌تواند وظیفه‌ی خود را زیر پا بگذارد.

نماینده قم افزود: من فکر می‌کنم این سیاست که ما باید مسایل اصلی کشور را دنبال کنیم تا جایی که ممکن است از راه آرامش پیش خواهیم رفت، اما در وقتی که لازم باشد مانند تصویب یک طرح آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی اظهار داشت: ‌وقتی به سرعت به یک طرح فوریتی رای داده می‌شود، به معنای آن است که مجلس به آن توجه دارد، اما پس از آن که محتوای آن را مورد بررسی کارشناسی قرار می‌دهد اگر ایرادی در آن باشد آن را رد می‌کند در گذشته نیز ما با رد یا تصویب این گونه طرح‌ها مواجه بوده‌ایم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی مجلس هشتم را در راستای موازی کاری با دولت می‌دانند مثلا در بحث هسته‌‌ای و یا اقتصادی پاسخ داد: بعضی از کارها را باید انجام داد، مجلس هشتم در مسایل اقتصادی صاحب رای است و بدنه‌ مجلس دارای افرادی است که از پیشینه‌های مختلف تحصیلی، تخصص و صنعت و همچنین اقتصاد برخوردار است ما نمی‌توانیم به نمایندگان بگوییم که نظرات کارشناسی خود را ندهند، ضمن آن که مجلس بالاترین جایی است که کارهای دولت را باید مورد بررسی و کار کارشناسی قرار دهد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که امروز در جلسه استیضاح هر کدام از نمایندگان و یا خود شما، خود را جای آقای کردان قرار دادید، احساس شما چه بود، گفت: من لازم نیست که احساسات خود را در این مورد بیان کنم، چون چنین چیزی به شرایط بستگی دارد، اما مجلس یک مسیر قانونی دارد من رقت قلب شما را حس می‌کنم، اما باید بدانید آنچه مهم است آن است که همه ما متوجه باشیم که باید براساس قانون رفتار کنیم و به آن پایبند باشیم، آنچه کشور ما نیاز دارد اجرایی کردن قانون و فرهنگ قانون است و همه باید پایبند به آن باشیم.

کد خبر 67492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز