یک بررسی کوچک در ترکیه نشان می‌دهد چاقی شدید مکن است اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ را در افرادی که هرگز دچار عفونت کروناویروس نشده‌اند، کاهش دهد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وریترز در میان افرادی در این بررسی که قبلا به عفونت با کروناویروس مبتلا نشده بودند و واکسن فایزر/بیونتک دریافت کرده بودند، در بیماران دارای چاقی شدید نسبت به افراد با وزن طبیعی میزان‌های آنتی‌بادی بیش از سه برابر پایین‌تر بود.

بر اساس داده‌های این بررسی که این هفته در «کنگره چاقی اروپا» در ماستریخت هلند ارائه شد، در میان افراد دریافت‌کننده کروناواک، واکسن شرکت چینی سینوواک بیوتک، در افراد دارای چاقی شدید و بدون سابقه عفونت قبلی نسبت به افراد با وزن طبیعی، میزان‌های آنتی بادی ۲۷ برابر کمتر بود. در مقام مقایسه، در ۷۰ داوطلب با عفونت قبلی کروناویروس، میزان‌های آنتی‌بادی در افراد دارای چاقی شدید و بدون چاقی شدید مشابه بودند.

پژوهشگران در این بررسی پاسخ‌های ایمنی به واکسن‌ها در ۱۲۴ داوطلب دارای چاقی شدید – که به صورت  شاخص توده بدنی یا BMI ۴۰ یا بالاتر تعریف می‌شود- و ۱۶۶ فرد با شاخص توده بدنی طبیعی (BMI کمتر از ۲۵) مقایسه کردند. در مجموع ۱۳۰ شرکت‌کننده دو دوز واکسن mRNA فایزر/بیونتک و ۱۶۰ نفر دو دوز واکسن غیرفعال‌شده سینوواک را دریافت کرده بودند.

این پژوهشگران از دانشگاه استانبول می‌گویند با اینکه دو دوز از واکسن فایزر/بیونتک «ممکن است به طور قابل‌توجهی آنتی‌بادی بیشتری نسبت به کروناواک در افراد دارای چاقی شدید تولید کنند... پژوهش بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا این میزان بالاتر آنتی‌بادی حفاظت بیشتری در برابر کووید-۱۹ ایجاد می‌کند یا نه.»

کد خبر 674802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha