رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها داده نشده است، گفت: ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم.

مسعود میرکاظمی - رئیس سازمان برنامه و بودجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مسعود میرکاظمی در پاسخ به این موضوع که پس از تصمیم دولت برای گرانی آرد صنف و صنعت، برخی آن را مقدمه‌ای برای حذف ارز ترجیحی قلمداد کردند، افزود: برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است. این افزایش اخیر قیمت برای بخش صنف و صنعت بوده که هیچ قیمت‌گذاری‌ روی کالاهای آن نمی‌شده است.

وی درباره فرجام ارز ۴۲۰۰ در سال‌جاری هم اضافه کرد: طبق قانون بودجه، اگر بخواهیم مانند سال گذشته حرکت کنیم، باید حدود ۲۰ میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو ارز داشته باشیم. در بودجه امسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای این امر در نظر گرفته شده که معادل نیمی از منابع دلاری سال گذشته، یعنی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: بنابراین، شما نمی‌توانید با منابع ۱۰ میلیارد دلاری، تعهد ۲۰ میلیارد دلاری را انجام دهید پس قاعدتاً باید سیاستی را در پیش گرفت که اولاً با این ارز ۱۰ میلیارد دلار بتوانید مدیریت کنید و در ثانی، آن چیزی که بیشترین نفع را به مردم می‌رساند و عادلانه است را اجرا کنید. این همان واقعیتی است که در برنامه دولت وجود دارد و مطالعات آن نیز در حال انجام است تا حتماً در زمانی که لازم شد اجرایی شود، به مردم اطلاع‌رسانی صورت گیرد. فعلاً برای تغییر در نوع بازپرداخت یارانه‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

میرکاظمی درباره طرح توزیع نان با کارت بانکی مخصوص در استان زنجان هم بیان کرد: این تنها یک نمونه است و هدف از آن هم این است که یارانه مستقیماً به مردم و مصرف کننده پرداخت شود و دیگر دست دلالان و واسطه‌ها نرود چون همه مردم می‌دانند که اثربخشی شیوه فعلی این یارانه‌ها چگونه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: از سوی دیگر، این مسأله باعث خواهد شد تا ظرفیت‌های دیگر کشور هم فعال شده و فضایی برای اشتغال ایجاد شود، زیرا ما اکنون فضای زیادی برای صادرات آرد داریم و کشورهای همسایه ما هم نیاز زیادی به آرد دارند که ما در این مورد مازاد ظرفیت داریم؛ یا درباره گندم، همسایگان شمالی ما گندم دارند که می‌توانیم آن گندم‌ها را در داخل به آرد تبدیل کرده و به همه کشورهای منطقه صادر کنیم، اما چون اکنون این فرایند یارانه‌ای است، قاچاق می‌شود و کشور نمی‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی تاکید کرد: اگر این اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و پرداخت یارانه، نه حذف یارانه، بلکه پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم انجام شود، بسیاری از این ظرفیت‌ها برای کشور فعال خواهد شد.

میرکاظمی گفت: ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم یا به عبارت بهتر، آنها را اثربخش می‌کنیم، یعنی از حالتی که طی آن یارانه‌ها به شبکه‌های غیراثربخش می‌رود و به دست مردم نمی‌رسد، این فرایند را اصلاح می‌کنیم تا یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برسانیم. اما همین‌جا بار دیگر تأکید کنم که درباره نان، تا امروز هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته است.

کد خبر 674119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha