همشهری آنلاین: خوردن گوجه فرنگی به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، سیر از ایدز پیشگیری می‌کند یا خوردن آب میوه به محافظت از آلزایمر می‌انجامد؟

 علیرغم پژوهش‌های بسیار، تاثیر این غذاها بر این بیماری‌های مرگبار هنوز ثابت نشده است.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان توافق دارند که کیفیت رژیم غذایی کلید سلامتی مناسب است، و اغلب دولت‌ها در چند سال گذشته شهروندان را ترغیب کرده‌اند، تا یک رژیم غذایی غذایی حاوی پنج وعده میوه و سبزی، و سه وعده مواد غذایی لبنی و کربوهیدراتی(نشاسته‌ای) مصرف کنند، و در همان حال مصرف چربی و قند را کاهش‌دهند.

 کارشناسان می‌گویند مراقبت از آنچه می‌خورید، به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، بالا رفتن کلسترول خون - که به بیماری‌های قلبی- عروقی منجر می‌شوند، یا پوکی استخوان کمک می‌کند.

 اما پژوهشگران در مورد بیماری‌هایی که مستقیما ربطی به تغذیه ندارد، مانند سرطان، ایدز یا بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی توافق نظر ندارند- گر چه در این مورد نیز رژیم غذایی متعادل توصیه می‌شود.

در میان صدها بررسی که در این میان در دست است، یک بررسی اروپایی نتیجه‌گیری می‌کند که خوردن میوه و سبزی ممکن است خطر سرطان روده بزرگ و راست‌روده را کاهش دهد.

 در این بررسی میوه‌ها به عنوان عوامل حفاظتی احتمالی در مقابل سرطان ریه و پیشگیری از سرطان پروستات عنوان شده‌اند و نوشیدن پنج فنجان در روز چای سبز - که غنی از کاتکین، ماده آنتی‌اکسیدان پیشگیری‌کننده از سرطان است، توصیه شده است.

چربی‌های صنعتی - یا پردازش‌شده- مدت‌هاست که به عنوان عوامل مضر برای دستگاه قلبی-عروقی شناخته شده‌اند، و ممکن است خطر سرطان پستان را افزایش دهند، در حالیکه لوبیای سویا این خطر را سه بار کاهش می‌دهد.

 در مقابل لوبیای سویا که غنی از مواد آنتی‌اکسیدانی است که به بقای سلول‌ها کمک می‌کنند، ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد.

برخی از پژوهشگران نشان داده‌اند لیکوپن، رنگدانه روشن قرمز دارای خواص آنتی‌اکسیدان‌ که در گوجه فرنگی و سایر میوه‌ها یافت می‌شود، نیز  باعث کاهش خطر سرطان می‌شود، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می‌گوید شاهد محکمی بر این مدعا وجود ندارد.

 از طرف دیگر ممکن است بتوان از پیشرفت آلزایمر با آب انار پیشگیری کرد.

ماهی سفید که مملو از اسیدهای چرب غیراشباع است در عین حال به علت آلودگی آب‌ها پر از جیوه و PCB‌‌ها یا بای‌فنیل‌های پلی‌کلرینه سمی است.

 سازمان ایمنی غذای آفسای فرانسه در این باره می‌گوید: "غذای خوب یا بد از لحاظ پیشگیری از سرطان وجود ندارد."

اما دومینیک بلپوم، سرطان‌‌شناس، معتقد است که خوردن پنج وعده میوه و سبزی در روز و کم خوردن چربی حیوانی "یک دریافت همگانی روشن است"

 کارشناسان در مرکز پژوهشی ملی غذا و سرطان فرانسه (NACRe) معتقدند که یک رژیم غذایی متنوع حاوی میوه و سبزی به پیشگیری از سرطان دهان، حنجره، مری، ریه، معده، لوزالمعده، روده بزرگ و راست روده و مثانه کمک می‌کند.

 بنیاد جهانی پژوهش سرطان (WCRF)  پس از تجزیه و تحلیل 7000 بررسی در سراسرجهان، توصیه می‌‌کند از غذا و نوشیدنی‌های غنی از شکر، نمک و چربی و دارای مقدار کم فیبر خودداری و در مقابل میوه و سبزی، غلات کامل یا سبوس‌دار و حبوبات مصرف شود.

غذای خوب خوردن همچنین کلید درمان بیماران HIV مثبت است چرا که سوء‌تغذیه دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کند و مقاومت بدن را نسبت به عفونت‌های ثانوی کاهش می‌دهد.

 اما علیرغم ادعای وزیر بهداشت جنجال برانگیز آفریقای جنوبی- "دکتر بیتروت"- در مورد مقابله با ایدز با سیر، لیمو و سبزیجات، تغذیه خوب نمی‌تواند جایگزین داروهای ضدرتروویروسی شود.

کد خبر 67411

برچسب‌ها