یک بررسی جدید نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی در جهان به انتقال هزاران ویروس جدید در میان گونه‌های جانوری خواهد انجامید و این پدیده خطر ایجاد بیماری‌های عفونی نوپدید را که به انسان‌ها منتقل می‌شوند، بالا خواهد برد.

bat

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس بر اساس یافته‌های این بررسی که یافته‌های آن در ژورنال Nature منتشر شده است، این امر به خصوص درباره آفریقا و آسیا مصداق دارد که کانون انتشار بیماری‌های مرگباری بوده‌اند که در طول چند دهه گذشته از جانوران به انسان‌ها یا بالعکس منتقل شده‌اند، از جمله انواع ویروس‌های آنفلوانزا، اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز، ویروس ابولا و بالاخره کروناویروس.

این پژوهشگران از مدلی برایی بررسی چگونگی احتمالی مهاجرت بیش از ۳۰۰۰ گونه پستاندار و انتقال ویروس‌ها در میان‌ آنها در صورت گرم شدن دمای کره زمین تا ۲ درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد (که پژوهش‌های اخیر آن را ممکن می‌شمارد) استفاده کردند.

آنها دریافتند که در چنین وضعیتی، تا سال ۲۰۷۰ انتشار ویروس‌ها در میان گونه‌های متفاوت جانوری فقط در پستانداران بیش از ۴۰۰۰ بار رخ خواهد داد. پرندگان و آبزیان در این بررسی گنجانده نشده بودند.

این پژوهشگران نمی‌گویند همه این ویروس‌ها به انسان‌ها منتقل خواهند یا باعث ایجاد پاندمی‌هایی در مقیاس پاندمی فعالی کروناویروس می‌شوند، اما این شمار انتقال ویروس‌ها بین گونه‌های جانوری خطر انتشار آنها به انسان‌ها را هم بالا خواهد برد.

این بررسی دو بحران جهانی را برجسته می‌کند- بحران اقلیمی و انتشار بیماری‌های عفونی- که جهان در مقابله با هردوی آنها دچار مشکل شده است.

این پژوهشگران می‌گویند پژوهش‌های پیشین به چگونگی تاثیر جنگل‌زدایی و انقراض گونه‌ها و دادوستد حیوانات وحشی بر انتشار بیماری‌ها از حیوانات به انسان‌ها پرداخته‌اند، اما پژوهش‌های کمتری درباره چگونگی تاثیر تغییرات اقلیمی بر این نوع انتقال بیماری انجام شده است.

کالین کارلسون، استادیار زیست‌شناسی در دانشگاه جرج‌تاون و یکی از نویسندگان مقاله این بررسی می‌گوید: «ما صحبت زیادی درباره تاثیر بحران اقلیمی در زمینه بیماری‌های مشترک میان انسان‌ها و حیوانات («زونوز»ها) نمی‌شنویم. بررسی ما این دو مهمترین بحران جهانی را در کنار هم قرار می‌دهد.»

کارشناسان تغییرات اقلیمی و بیماری‌های عفونی توافق دارند که گرمایش جهانی احتمالا به افزایش ظهور ویروس‌های جدید خواهند انجامید.

دانیل آر بروکس، زیست‌شناس در موزه دانشگاه ایالتی نبراسکا و یکی از دو نویسنده کتاب «الگوی استکهلم: تغییرات اقلیمی و بیماری‌های نوظهور» می‌گوید این بررسی تهدید ناشی از تغییرات اقلیمی را از لحاظ از لخاظ افزایش بیماری‌های عفونی نشان می‌دهد.

بروکس می‌گوید که یافته‌های این بررسی تنها یک تخمین کاملا محافظه‌کارانه از امکان انتشار بیماری‌های عفونی نوظهور ناشی از تغییرات اقلیمی است.

آرون برنستین، متخصص کودکان و رئیس مرکز «اقلیم، سلامت و محیط زیست جهانی» در دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ‌ چن دانشگاه هاروارد می‌گوید این بررسی گمان‌های پیشین درباره تاثیر گرمایش جهانی بر ظهور بیماری‌های عفونی را تایید می‌کند.

او می‌گوید:‌«جالب توجه این است که این بررسی نشان می‌دهد که این تبادل عوامل بیماری‌زا ممکن است از قبل در نزدیکی مکان‌هایی که انسان‌ها زندگی می‌کنند با فراوانی بیشتری شروع به رخ دادن کرده است.»

جرج آلبری، بوم‌شناس بیماری‌ها در دانشگا جرج‌تاون و یکی از نویسندگان مقاله این بررسی می‌گوید از آنجایی که ظهور بیماری‌های عفونی مرتبط با تغییرات اقلیمی احتمالا از قبل شروع شده است، جهان باید کار بیشتری برای شناخت آنها و آماده شدن برای آنها انجام دهد.

آلبری می‌گوید:‌«این روند حتی در بهترین سناریوهای تغییرات اقلیمی دیگر قابل‌پیشگیری نیست.»

کارلسون که همچنین یکی از نویسندگان آخرین گزارش «هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی» بوده است، می‌گوید ما باید خروجی گازهای گلخانه‌های را کاهش دهیم و مصرف سوخت‌های فسیلی را به تدریج کنار بگذاریم تا خطر انتشار بیماری‌های عفونی را کاهش دهیم.

جارون براون، رئیس یک گروه عدالت اقلیمی با نام Grassroots Global Justice Alliance  می‌گوید این بی‌عدالتی اقلیمی را که مردمان کشورهای آفریقای و آسیایی دستخوش آن هستند، برجسته می‌کند.

او می‌گوید:‌«اینکه کشورهای آفریقایی و آسایی با بزرگترین تهدیدها از لحاظ انتقال بیماری ویروسی جدید قرا ردارند، بار دیگر نشان می‌دهد چگونه افرادی در خط مقدم این بحران قرار دارند که اغلب کمترین نقش را در ایجاد تغییرات اقلیمی داشته‌اند.»

کد خبر 673225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha