جان کری، نماینده ویژه بایدن در امور اقلیمی هشدار داده که هر چقدر جنگ اوکراین ادامه یابد شاهد عواقب ناگوار برای آب‌وهوای زمین خواهیم بود.

جان کری د حال هشدار دادن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، جان کری، نماینده ویژه جو بایدن، رییس‌جهموری آمریکا در امور اقلیمی می‌گوید، اگر به فرض و به طور معجزه‌آسایی بتوان در ۶ ماه آینده به راه‌حلی برای برخی مشکلات بنیادین در جنگ اوکراین دست یافت آن موقع می‌توان امیدوار بود که روند تلاش‌های جهانی برای دستابی به هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد کاهش گرمای سالیانه در ۲۰۵۰ میسر شود.

جان کری رسیدن به این هدف را یک راه طولانی‌مدت یاد کرده و بیان داشته که به گفته دانشمندان همین حالا هم در شرایط آستانه‌ای قرار داریم و روند تلاش‌های درازمدت برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برای رسیدن به هدف ۱.۵درجه سانتی گراد در لبه پرتگاه و فروشکستن قرار دارد.

جان کری در گفت‌وگویی با گاردین نکته احیای کسب‌وکارها و میزان سرعت این فرآیند که تاثیر مستقیم بر مسائل آب‌وهوایی خواهد داشت را یادآور شده و تشریح می‌کند که اقدامات عاجل برای بازگردانی کسب‌وکارها در جهان می‌تواند ملاحضات زیست‌محیطی را به حاشیه رانده و حالا در کنار آن هم با مسئله جنگ و مسائل دنباله‌دار آن در خصوص انرژی روبه‌رو شده‌ایم.

به عبارتی جنگ در اوکراین و تبعات ناشی از آن بر بازار انرژی جهان می‌تواند تجدید نظر دولت‌ها در مصرف سوخت‌های فسیلی بر خلاف آخرین تعهدات‌شان در نشست بین‌المللی اقیلمی، کاپ۲۶ را به دنبال داشته باشد.

جان کری به تولید بیشتر گاز از طرف آمریکا هم اشاره داشته و ضمن تشریح نکاتی در خصوص مزیت گاز تولیدی در آمریکا که آلاینده کمتری دارد، هدف آن را در کوتاه‌مدت  جایگزینی با گاز روسیه عنوان کرده و در اصل آن را فرصتی برای تغییر مسیر کشورها در تولید انرژی به سمت منابع تجدیدپذیر می‌داند. از طرفی دیگر تولید گاز بیشتر در آمریکا انتقادات فراوانی را از طرف حامیان محیط‌زیستی را روانه دولت بایدن ساخته است.

جان کری نیز در همین زمینه به استخراج‌کنندگان گاز هشدار داده که ساخته‌های صنعتی آنها در استخراج‌های جدید بعد از گذران از بحران ممکن است به امکاناتی بدون بهره‌برداری یا به عبارتی به دارایی‌های سرگردان تبدیل شوند.

شرایط حال حاضر جهان را باید در کنار این واقعیت قرار داد که به عقیده دانشمندان دوره حاضر یگانه فرصت ممکن برای نجات زمین و رسیدن به هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی در سال ۲۰۵۰ است.

جان کری با استناد به گفته هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل‌متحد، مستقر در ژنو اذعان دارد که اگرچه سرعت عملکردها برای کاهش گازهای تولیدی گلخانه‌ای و رسیدن به هدف کاهش ۱.۵ درجه سانتی گرادی ۲۰۵۰ عقب مانده، ولی باز همچنان ولی فرصت خیلی کوتاه و حیاتی برای جبران و بازیابی مسیر تغییر باقی مانده است.

کد خبر 675742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha