معاون اداره کل هواشناسی استان تهران گفت: متوسط بارش‌ها در سه ماه آینده کمتر از حد نرمال خواهد بود و متوسط دما یک درجه بیشتر از نرمال برآورده شده است.

گرماي هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مازیار غلامی معاون اداره کل هواشناسی استان تهران درباره شرایط دما و بارش در فصل بهار اظهار کرد: جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال باشد این در حالی است که متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵  تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

وی افزود: این شرایط سبب می‌شود تا با توجه به کاهش بارش انباشته شده طی پاییز و زمستان گذشته و پیش‌بینی افزایش دما طی سه ماه آینده، لزوم مدیریت منابع آب و نیز مدیریت مصرف آب بیش از پیش احساس شود.

افزایش ۱.۸ درجه‌ای دما در فروردین 

 معاون اداره کل هواشناسی استان تهران در تحلیل وضعیت دمای فروردین‌ اظهار کرد: تحلیل نوسان دمای هوا استان تهران در فروردین ۱۴۰۱ بیانگر آن است که میانگین ماهانه دما در این ماه ۱۳.۵درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت، ۱.۸ درجه سلسیوس افزایش داشت. این شرایط در حالی است که متوسط حداقل دما در این ماه نسبت به بلند مدت ۱ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما، ۲.۷درجه سلسیوس افزایش یافت. به‌عبارت دیگر فروردین ۱۴۰۱ به‌طور محسوسی گرمتر از معمول بود.

وی افزود: متوسط دمای هوای استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تاکنون (۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) ، ۹ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت ، حدود ۱ درجه سلسیوس بیشتر گزارش شد و ورامین با متوسط دمای ۱۸.۴ درجه سلسیوس و فیروزکوه با متوسط دما ۸ درجه سلسیوس به‌ترتیب بیشترین و کمترین مقادیر متوسط دما را در فروردین به خود اختصاص دادند.

کاهش۳۶ درصدی بارش‌ها در ماه اول بهار

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه بارش‌ها در فروردین به‌طور چشمگیری کاهش یافت، اظهار کرد: بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان نیز بیانگر آن است که مقدار بارش (پهنه‌ای) در سطح استان در فروردین ۱۴۰۱، ۷.۶میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۸۳ درصد کاهش داشت. مقدار بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا پایان فروردین ۱۴۰۱، ۱۴۸.۴  میلی متر بود که در مقایسه با بلندمدت حدود ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌داد.

غلامی در پایان اظهار کرد: پیش‌بینی‌های فصلی ابتدای هر ماه بروزرسانی می شوند و اطلاعات حاصل شده بین ۶۵ تا ۷۰ درصد درست است.

کد خبر 672987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha