جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
۴۲ نفر

«شهرک غرب، دریا، جمالزاده، کن و...» محدوده‌های کم برخوردار در غرب تهران انتخاب شدند. این را رئیس مرکز بهداشت غرب تهران درحالی مطرح می‌کند که هر یک از این محله‌ها به دلایلی چون خانه‌های گران قیمت، فروشگاه‌های لوکس،امکانات متعدد و...طرفداران زیادی دارد و جزو گزینه‌های مطلوب برای سکونت به شمار می‌آیند. اما دلیل انتخاب آنها به‌عنوان کم‌برخوردار چیست؟

محله فرحزاد

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: موضوع انتخاب محله‌های کم برخوردار دی ماه سال گذشته توسط «علی آقا محمدی» رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب رسانه‌ای شد و او عنوان کرد: «۲ هزار و ۲۰ محله با حدود جمعیتی ۲۰ میلیون نفر در سراسر کشور شناسایی شده است. در این میان کمیته امداد امام(ره) برای پوشش ۳۱۸ محله، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای پوشش و احیای ۴۴۰ محله، هلال‌احمر برای بازسازی ۲۱۵ محله فرسوده و بهزیستی هم برای احیای تعدادی دیگر پای کارآمده‌اند تا شاهد بازآفرینی شهری در آن مناطق باشیم. البته طبق قانون انقلاب اسلامی گام نخست این فعالیت با بهداشت و درمان است که مقرر شد پزشک خانواده در این محله‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان مستقر شوند. تا بیمه درمانی برای تمامی افراد در این محدوده‌ها تأمین ‌شود و افرادی که بیمه درمانی ندارند رایگان بیمه شوند.»

محله‌های لاکچری اما کم برخوردار غرب تهران کدامند؟
شهرک غرب یکی از محله های کم برخوردار

۹محله کم برخوردار غرب

با اعلام اسامی محله‌های کم برخوردار سهم شهر تهران ۲۲۰ محله شد و در غرب تهران و محدوده تحت پوشش مرکز بهداشت غرب هم‌محله‌های شهرک غرب، دریا، فرحزاد و تیموری از منطقه۲، محله‌های کن، حصارک، بهاران و اندیشه از منطقه ۵ و جمالزاده از منطقه ۶ به‌عنوان محدوده‌های کم برخوردار انتخاب شدند. درحالی‌که برخی از این محدوده‌ها جزو محله‌های خاص تهران به شمار می‌آیند که بالاترین قیمت مسکن را به واسطه تقاضا و امکانات دارند اما حالا جزو کم برخوردارها انتخاب شده‌اند.

«هاله احمدنیا» رئیس مرکز بهداشت غرب تهران که مسئولیت پیگیری امور برای راه‌اندازی خانه‌های مشارکت در راستای رفع مشکل محله‌های کم برخوردار را به عهده دارد، دراین‌باره می‌گوید: «در انتخاب محله‌های کم برخوردار فقط به وضعیت درآمدی ساکنان توجه نشده است بلکه موضوع‌هایی مانند داشتن فضای سبز، سالن نمایش، استخر، امکاناتی برای معلولان، مراکز بهداشتی و درمانی و صدها عنوان دیگر ارزیابی و در نهایت محله‌ها انتخاب شدند تا کارهای اجرایی در آن انجام شود. برای این کار هم در هر منطقه پیش‌بینی شده «خانه‌های مشارکت مردم در سلامت» راه‌اندازی شود.»

محله‌های لاکچری اما کم برخوردار غرب تهران کدامند؟

هاله احمدنیا، رئیس مرکز بهداشت غرب تهران

مشارکت نهادهای مردمی

اما چرا مسئولیت اصلی این موضوع به عهده حوزه بهداشت گذاشته شده است؟ پاسخ این سوال را احمدنیا اینطور می‌دهد: «با توجه به اینکه سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مسئول نخست آن وزارت بهداشت است، در نخستین گام وزارت بهداشت و در نتیجه آن مراکز بهداشت پای کارآمدند تا با مشارکت نهادها و سازمان‌های مختلف برای رفع کمبودها اقدام کنند. به همین دلیل هم راه‌اندازی خانه‌های مشارکت پیشنهاد شد. چون اعضای این خانه‌ها در صورت شکل‌گیری از نماینده شورای‌شهر تا نماینده‌های هلال‌احمر، رابطان بهداشت، هیئت‌های مذهبی، ورزشکاران، کارگران، بسیج، مجمع خیران، شهرداران، ائمه جماعت، هنرمندان و... خواهند بود. البته با توجه به وسعت کار و لزوم هماهنگی برای اجرای کار، تا شکل‌گیری این خانه در محله‌ها از نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی خواسته شده تا اسامی افراد تحت پوشش خود را اعلام کنند تا برای آن دسته از افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند، دفترچه سلامت صادر و این خانواده‌ها با ارجاع به مراکز مرتبط از خدمات جامع سلامت بهره‌مند شوند.»

او با تأکید بر اینکه این خدمات شامل ساکنان تمام محله‌های کم برخوردار می‌شود می‌گوید: «ما در محله‌ای مانند شهرک غرب خانواده‌ای که از نظر مالی با مشکل مواجه باشند و تحت پوشش بیمه نیستند کم نداریم. چون در همین محله افرادی به‌عنوان سرایدار سکونت دارند، یا برخی سرپرست خانوار هستند. پس محله‌های شهرک غرب، کن و دریا هم می‌تواند جزو کم برخوردارها قرار گیرد.»

محله‌های لاکچری اما کم برخوردار غرب تهران کدامند؟
کن از محله های کم برخوردارمنطقه5

شناسایی سرپرست خانوارها

از شروع ابلاغ طرح محله‌های کم برخوردار می‌گذرد، در این مدت اقدامات مختلف انجام شده است که رئیس مرکز بهداشت غرب تهران دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب و پیگیری توسط نهاد رهبری، این کار باید هرچه زودتر انجام شود. به همین دلیل از نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی مناطق خواسته شده که اسامی افراد بدون بیمه را اعلام کنند و در این میان زنان سرپرست خانوار، افراد سرپرست خانوار در حال ترک و از کار افتاده، معلولان و افراد بدسرپرست با شرایط خاص در اولویت هستند. همچنین مساجد و آموزش و پرورش هم در معرفی افراد می‌توانند مشارکت کنند که از آنها خواسته شده پس از شناسایی، اسامی را اعلام کنند. در این میان با شهرداران مناطق جلسه‌هایی گذاشته شده است با برای راه‌اندازی خانه مشارکت مردم همراهی کند. چون این خانه شامل ۲ رکن اصلی دبیرخانه و شوراست. رئیس شورای مشارکت مردمی به مدت ۲ سال از بین اعضا انتخاب می‌شود. دبیر شورا هم مدیر شبکه بهداشت و درمان است.»

کد خبر 672694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • کیانا علیزاده IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    8 1
    جالب بود. فکرش را هم نمی کردم شهرک غرب با آن پاساژهای گران قیمت و خانه های اعیان نشین که آدم های زیادی حسرت زندگی در آنها دارند، جزو کم برخوردارها باشند.
  • مهشید سلطانی SG ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    6 0
    مگر امکان داره، شهرک غرب کم برخوردار باشه. انجا حداقل شارژ اپارتمان هاش چندین میلیون است
  • علی طهماسبی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    7 0
    کن یه زماتی با باغ های ویژه اش لوکس بود. اما حالا با سکونت مهاجران افغانی و... واقعا کم برخوردار شده
  • علی فرحزادی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    5 0
    فرحزاد زمانی یکی از بهترین محله های تهران بود. اما حالا کم برخوردار شده است. جای تاسف دارد