آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره گزارش‌ها حوادث جدید امنیتی در منطقه جدایی‌خواه ترانس‌دنیستر مورد حمایت روسیه در شرق کشور مولداوی همسایه اوکراین ابراز نگرانی کرد.

radio anthena

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس آنتونیو گوترش از همه طرفین درگیر خواست از هر نوع اظهارات یا اعمالی که تنش‌ها را تشدید کند، خودداری کنند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت گوترش خواستار انجام اقداماتی برای کاهش تنش‌ها در منطقه «ترانس‌-دنیستر»( Trans-Dniester) یا «ترانس‌نیستریا» شد. انفجارهایی این منطقه را برای دومین روز پیاپی تکان داد و باعث فرو افتادن دو آنتن رادیویی قدرتمند در نزدیکی مرز اوکراین شد. هیچکس مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است، اما اوکراین روسیه را در این باره متهم کرده است.

روس‌زبانان این نوار زمینی میان کشورهای فعلی مولداوی و اوکراین، اسما در ۱۹۹۰ یک سال پیش از تجزیه اتحاد شوروی از جمهوری مولداوی شوروی آن زمان جدا شدند، چرا که نگران بودند  مولداوی به زودی با کشور رومانی که زبان و فرهنگ کاملا مشترکی با آن دارد، ادغام می‌شود.

 نگرانی دبیر کل سازمان ملل درباره حوادث در منطقه جدایی‌خواه ترانس‌-دنیستر در شرق مولداوی

این منطقه جدایی‌خواه در سال ۱۹۹۲ جنگ کوتاه‌مدتی با مولداوی داشت و خودش را دولتی مستقل اعلام کرد، گرچه هیچ کشوری از جمله روسیه که حدود ۱۵۰۰ نیرو به گفته خودش صلح‌بان در آنجا دارد، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد. نگرانی‌هایی ابراز شده است که این نیروها ممکن است برای حمله به اوکراین از سمت غرب مورد استفاده قرار گیرند.

قبلا یک ژنرال روس درباره تصرف جنوب اوکراین برای دسترسی به ترانس‌-دنیستر یا ترانس‌نیستریا سخن گفته بود.

«حق» گفت سازمان ملل به حمایت کامل از تلاش‌های «سازمان توسعه و همکاری اروپا» (OSCE) برای رسیدن به حل‌وفصل سیاسی در منازعه «ترانس‌-دنیستر» در فرآیند به اصطلاح «پنج به علاوه دو» ادامه می‌دهد که شامل ترانس-دنیستر، مولداوی، اوکراین، روسیه و OSCE به همراه ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان ناظر می شود. هدف از این فرآیند تقویت استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت مولداوی همراه با درنظر گرفتن وضعیت ویژه ترانس-دنیستر اعلام شده است.

کد خبر 672634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha