رئیس‌جمهور مولداوی روز دوشنبه روسیه را به برنامه‌ریزی برای به کار بردن خرابکاران خارجی برای سرنگون رهبری این کشور کوچک همسایه اوکراین به منظور جلوگیری از پیوستن آن به اتحادیه اروپا و استفاده از ان برای جنگ برای ضد اوکراین متهم کرد.

Sandu

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مایا ساندو این سخنان را پس از سخنان هفته پیش ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره کشف یک طرح اطلاعاتی روسیه «برای خرابکاری در مولداوی» و چند روز پس استعفای دولت مولداوی بیان کرد.

ساندو که کشورش با اوکراین هم‌مرز است، مکررا درباره نیات مسکو درباره این جمهوری سابقا جزء اتحاد شوروی و درباره حضور نیروهای روسی در منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا در این کشور هشدار داده بود.

او گفت این طرح شامل ورود شهروندانی از روسیه، مونته‌نگرو، بلاروس و صربستان به مولداوی بود تا اعتراضاتی را برانگیزانند و به این طریق «دولت مشروع را با یک دولت غیرقانونی تحت کنترل فدراسیون روسیه جایگزین کنند.»

ساندو در یک کنفرانس خبری گفت:‌«تلاش‌های کرملین برای برانگیختن خشونت در مولداوی موثر واقع نخواهد شد. هدف اصلی ما ایجاد امنیت برای شهروندان و کشور است. هدف ما صلح و نظم عمومی در کشور است.»

سال پیش پس از آنکه مقامات در منطقه ترانس‌نیستریا اعلام کردند که با رشته‌ای از انفجارها هدف قرار گرفته‌اند، روسیه هر قصدی برای دخالت در مولداوی را انکار کرد.

ترانس‌نیستریا بخش عمده نوار باریکی را تشکیل می‌دهد که میان رودخانه «دنیستر» و مرز مولداوی و اوکراین قرار دارد و همچنین بخشی از سرزمین آن سوی ساحل رودخانه هم جزء آن است. گرچه این منطقه به طور رسمی بخشی از کشور مولداوی شمرده می‌شود، اما یک دولت خودمختار مورد حمایت روسیه کنترل آن را در دست دارد که در جریان جنگ‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال مولداوی به عنوان یکی از جمهوری‌ها آن، به وجود آمد.

کد خبر 741826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha