یک ژنرال روس روز جمعه گفت مسکو کنترل کامل جنوب اوکراین را می‌خواهد و اوکراین این گفته را شاهدی بر دروغ بودن تاکیدهای پیشین روسیه درباره نداشتن قصد گسترش قلمرویش می‌شمارد.

Tank

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز رستم مینکایف، معاون فرمانده منطقه مرکزی نظامی روسیه در مصاحبه خبرگزاری‌های دولتی روسیه گفت کنترل کامل جنوب اوکراین امکان دسترسی به «ترانس‌نیستریا»، بخش جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه در کشور مولداوی در طرف غرب را خواهد داد.

ترانس‌نیستریا بخش عمده نوار باریکی را تشکیل می‌دهد که میان رودخانه «دنیستر» و مرز مولداوی و اوکراین قرار دارد و همچنین بخشی از سرزمین آن سوی ساحل رودخانه هم جزء آن است. گرچه این منطقه به طور رسمی بخشی از کشور مولداوی شمرده می‌شود، اما یک دولت خودمختار مورد حمایت روسیه کنترل آن را در دست دارد که در جریان جنگ‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال مولداوی به عنوان یکی از جمهوری‌ها آن به وجود آمد.

در چنین وضعیتی اوکراین تمام خط ساحلی‌اش را از دست خواهد داد و به این معنا خواهد بود که نیروهای روسیه صدها کیلومتری فراتر از مرزهای فعلی تا ان سوی شرهای ساحلی عمده اوکراین یعنی میکولائیف و اودسا پیشروی خواهند کرد.

ژنرال روس به تصرف کامل جنوب اوکراین اشاره می‌کند| کی‌یف مسکو را به امپریالیسم متهم می‌کند

مسکو می‌گوید در حال انجام «عملیات ویژه نظامی برای خلع سلاح اوکراین و آزادسازی مردم آن از سلطه ملی‌گرایان خطرناک است. اوکراین و متحدان غربی‌اش حمله روسیه را یک تجاوز جنگی نامشروع می‌نامند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت سخنان مینکایف نشان داد که تهاجم روسیه به اوکراین فقط آغازی برای یک تهاجم گسترده‌تر است.

او گفت: «شما می‌خواهید کشورهای دیگر را تصرف کنید. همه کشورهایی که مانند ما به پیروزی زندگی بر مرگ باور دارند، باید با ما بجنگند. آنها باید به ما کمک کنند، زیرا ما در اول خط قرار داریم. بعد نوبت چه کسی فرا خواهد رسید؟»

وزیر دفاع اوکراین در توئیتر نوشت که روسیه اکنون «پذیرفت که هدف مرحله دوم جنگ پیروزی بر نازی‌های افسانه‌ای نیست، بلکه صرفا تصرف شرق و جنوب اوکراین است. امپریالیسم به معنای واقعی کلمه.»

مینکایف گفت روس‌زبان‌ها در ترانس‌نیستریا سرکوب می‌شوند، اتهامی که مولداوی و کشورهای غربی رد می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر مشخص درباره سخنان مینکایف خودداری کرد، اما گفت واشنگتن به شدت از تمامیت ارضی مولداوی حمایت می‌کند و با دقت رویدادها را دنبال می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز هنگامی از او سوال شد آیا روسیه اهداف عملیاتش را گسترش داده و نظر مسکو درباره آینده سیاسی جنوب اوکراین چیست، از اظهارنظر خودداری کرد.

کد خبر 671690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha