کریم اعظمی: امیر قلعه‌نویی روز جمعه مردی را شکست داد که خیلی‌ها او را به عنوان بهترین آنالیزور و تمرین‌دهنده فوتبال ایران می‌شناختند.

البته قبل از اینکه در اولین تجربه سرمربیگری روی نیمکت ‌ذوب‌آهن بنشیند. بی‌جهت نبود که قلعه‌نویی بعد از رسیدن به تیم‌ملی دست روی ابراهیم‌زاده گذاشت ولی روابط این دو نفر بعدها کمی تیره شد چون قلعه‌نویی انتظار داشت ابراهیم‌زاده پس از آنکه سرمربی موقت تیم‌ملی شد به نوعی از او اجازه بگیرد و حتی در مصاحبه‌ای گلایه‌آمیز گفت: «ابراهیم‌زاده حتی یک زنگ هم به من نزد.»

قلعه‌نویی در تمرینات هفته گذشته و در بازبینی فیلم‌های بازی ذوب‌آهن به شاگردانش گوشزد کرده بود که تیم اصفهانی بهترین و هماهنگ‌ترین مثلث تهاجمی لیگ را در اختیار دارد. سرعت بالای ایگور کاسترو، محمدرضا خلعتبری و اسماعیل فرهادی مهمترین نگرانی قلعه‌نویی قبل از رویارویی با صدرنشین بود آن هم در شرایطی که سرمربی استقلال در بازی‌های قبلی از عملکرد خط دفاعی تیمش انتقاد کرده بود و به نوعی حق داشت که با در اختیار داشتن مدافعان بلندقامتی که در بازی سرعتی ضعیف هستند نگران مثلث تهاجمی ذوب‌آهن باشد.

همه چیز اما طبق خواسته قلعه‌نویی رقم خورد و او ذوبی‌ها را غافلگیر کرد، هر چند که منصور ابراهیم‌زاده نظر دیگری دارد و می‌گوید:‌ «هیچ یک از تفکرات استقلالی‌ها برای ما غافلگیرکننده نبود و روی اشتباهات خودمان باختیم.»

 ابراهیم‌زاده: آنها به نتیجه نرسیدند

ابراهیم‌زاده با این فکر بازی را شروع کرد که استقلال با توجه به شرایط میزبانی، بازی را انتحاری آغاز خواهد کرد و این بهترین فرصت برای تیمش خواهد بود تا در ضدحملات و با استفاده از بازی سرعتی خلعتبری، کاسترو و فرهادی به گل برسد. شروع بازی اما چیز دیگری را نشان داد و استقلال برخلاف مسابقات قبلی بدون گروگذاشتن، حمله نکرد و نکته حائزاهمیت اینکه هنگام حمله کردن،‌ 5 بازیکن در زمین خودی حضور داشتند.

قلعه‌نویی در نیمه اول به خسرو حیدری و میثم منیعی اجازه نفوذ نداد و آنها در سمت چپ و راست مامور مهار کاسترو و خلعتبری بودند و این شکل بازی را عوض کرد تا ذوبی‌ها بازی را در دست بگیرند. این اتفاق اما برای تیم اصفهانی خوشایند نبود چون تاکتیک آنها فقط براساس ضدحملات طراحی شده بود و شاگردان ابراهیم‌زاده به هیچ عنوان تصور نمی‌کردند که در همان نیمه اول شیوه بازی متفاوتی از استقلال ببینند. بی‌دلیل نبود که ذوب‌آهن از لحاظ درصد مالکیت توپ تیم برتر بود ولی برنامه‌ای برای حمله کردن نداشت.

ابراهیم‌زاده اما نظر دیگری دارد، او می‌گوید: «در نیمه اول اصلا قصد نداشتیم دفاع کنیم و روی ضدحملات به گل برسیم. هدف ما گلزنی در 15 دقیقه اول بود ولی متاسفانه اسماعیل فرهادی نتوانست خواسته‌های ما را در زمین اجرا کند. او یا تک‌روی می‌کرد یا   فرصت‌ها را از دست می‌داد و این باعث شد تا حملات ما نتیجه‌ای نداشته باشد.»

وی تاکید می‌کند:‌ «تنها اتفاقی که ما را غافلگیر کرد خطایی بود که محسن قهرمانی گرفت و اگر توجه کنید می‌بینید که او در چنین مسابقاتی همیشه دوست دارد تصمیماتی بگیرد که مورد توجه باشد. ما در نیمه دوم و قبل از گرفتن این خطا به هدفمان رسیده بودیم و حملات استقلال در حال کمتر شدن بود. حتی آنها می‌خواستند علیزاده را وارد زمین کنند، پس نتیجه می‌گیریم که استقلال به نتیجه نرسید و قصد داشت روی توپ‌های بلند و اوت دستی به گل برسد که در همان لحظات به گل اول دست پیدا کرد.»

ابراهیم‌زاده در پایان در اظهارنظری جالب‌توجه می‌گوید: «استقلالی‌ها می‌دانستند ما تیم بابرنامه‌ای هستیم به همین دلیل هر وقت من کنار زمین می‌آمدم تا دستورات تاکتیکی را به شاگردانم بدهم، تماشاگران این تیم سوت می‌زدند تا صدای من به بازیکنان نرسد. آنها در این مورد از کادر فنی دستور گرفته بودند.»

ابراهیم‌زاده در توصیف برنامه‌های تاکتیکی‌اش به این نکته اشاره می‌کند که به هیچ عنوان توسط استقلال غافلگیر نشدند ولی باید گفت که قلعه‌نویی در این برد نقش قابل توجهی داشت. او در نیمه دوم حیدری و منیعی را آزاد کرد تا این‌بار شکوری و قربانی مامور مهار کاسترو و خلعتبری باشند و این بهترین فرصت برای آبی‌ها بود که نیمه‌دوم، رو به بازی انتحاری بیاورند. در این میان اشتباهات شاهین خیری و صالحی‌نژاد و همچنین افت بدنی ذوبی‌ها بهترین فرصت برای استقلال بود تا با کسب 3 امتیاز به صدر جدول نزدیک شود. این برد آنقدر برای قلعه‌نویی خوشحال کننده بود که بعد از بازی گفت: «یاد سالی افتادم که استقلال را قهرمان کردم.»

 ستاره‌ای به نام جباری

درخشش مجتبی جباری در استقلال همچنان ادامه دارد. او بدون‌شک در حال حاضر بهترین بازیکن این تیم است که در بازی با ذوب‌آهن هم توانست با بازیسازی خوب خود و زدن یک گل نقش زیادی در برد آبی‌پوشان داشته باشد. حالا جباری کنار جان واریو، خلاق‌ترین خط هافبک بین تیم‌های لیگ‌برتری را تشکیل داده‌اند و جباری در توصیف همبازی برزیلی‌اش می‌گوید: «او فوق‌العاده باهوش، خوش‌تکنیک و خلاق است.»

جباری در خصوص بازی با ذوب‌آهن  می‌گوید: «ما نسبت به بازی‌های قبلی بانشاط‌تر فوتبال بازی کردیم و باید بگویم که استقلال در حال نزدیک‌شدن به روزهای اوج است. اگر این روند را ادامه دهیم به طور حتم مدعی اول قهرمانی خواهیم بود.» جباری که حالا به روزهای اوج نزدیک شده، می‌گوید: «فوتبالیست همیشه بالا و پایین دارد و من روزهای سختی را گذرانده‌ام ولی خوشحالم که حالا شرایط عوض شده و دوست دارم که همیشه در اوج باشم و از فوتبالی که بازی می‌کنم لذت ببرم.»

شماره هشت آبی‌ها که باز هم برای استقلال گلزنی کرد، تاکید می‌کند: «گل زدن همیشه لذت‌بخش است و نسبت به گذشته عطش بیشتری برای گلزنی دارم ولی قبلا هم گفته بودم که وظیفه اصلی من بازیسازی است و به این موضوع بیشتر فکر می‌کنم.»

کد خبر 67221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز