پژوهشگران ژاپنی «چاپستیک‌»ها یا چوب‌های غذاخوری کامپیوتری‌شده برای تشدید حس مزه شوری ساخته‌اند که به طور بالقوه می‌تواند به کسانی که باید میزان نمک (یا سدیم) رژیم غذایی‌شان را کاهش دهند، کمک کند.

chopsticks

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این چوب‌های غذاخوری که بوسیله هومی میاشیتا، استاد دانشگاه میجی و و یک شرکت نوشابه‌سازی ژاپنی «کیرین» ساخته شده‌اند، با استفاده از تحریک الکتریکی و یک مینی‌کامپیوتر که به مچ دست بسته می‌شود، می‌تواند حس مزه‌ها را در افراد تشدید کنند.

به گفته میاشیتا، این وسیله از یک جریان الکتریکی ضعیف استفاده می‌کند که یون‌های سدیم را از غذا از طریق این چوب‌ها به دهان منتقل می‌کند تا در فرد حس شوری ایجاد شود.

در نتیجه، حس مزه شوری ممکن است ۱.۵ برابر تشدید شود.

میاشیتا و آزمایشگاهش راه‌های گوناگونی که فناوری می‌تواند با تجربیات حسی انسانی تعامل و آن را تحریک کند، جستجو کردند. او و گروهش همچنین یک صفحه تلویزیونی لیسیدنی ساخته‌اند که می‌تواند طعم غذاهای گوناگون را شبیه‌سازی کند.

این چوب‌های غذاخوری تشدیدکننده حس مزه‌ها به خصوص در ژاپن اهمیت دارند که رژیم غذایی سنتی آن به مزه شور اهمیت می‌دهد. هر فرد بزرگسال ژاپنی متوسط حدود ۱۰ گرم نمک در روز مصرف می‌کند که دو برابر میزان توصیه‌شده سازمان جهانی بهداشت است.

مصرف بیش از حد نمک یا سدیم با افزایش بروز فشار خون بالا، سکته مغزی و سایر بیماری‌ها ارتباط دارد.

آی ساتو، پژوهشگر شرکت کیرین گفت: «برای پیشگیری از این بیماری‌ها، لازم است که میزان نمکی را مصرف می‌کنیم، کاهش دهیم. اگر بخواهیم به شیوه‌ای معمول بخواهیم مصرف نمک‌مان را کم کنیم، مجبور خواهیم بود که غذاهای مطلوب‌مان را از رژیم غذایی‌مان حذف کنیم یا ناراحتی خوردن غذای بدون مزه را تحمل کنیم.»

ماشیتا و شرکت «کیرین» در حال بهبود بخشیدن به نمونه اولیه چوب‌های غذاخوری‌شان هستند و امیدوار هستند که آن را در اوائل سال آینده وارد بازار کنند.

کد خبر 671045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha