گزارش‌ها درباره بهبودی دو بیمار دچار «کووید درازمدت» با مصرف داروی خوراکی ضدویروسی شرکت فایزر شواهدی برای شروع آزمایش این دارو برای درمان این عارضه ناتوان‌کننده فراهم کرده است.

paxlovid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یکی از این دو بیمار «کووید درازمدت» پژوهشگری بود که دارو را روی خودش امتحان کرده بود.

این پژوهشگر گفت علائم خستگی مزمن در او که چنان شدید بود که «گویی با یک کامیون تصادف کرده است»، پس از مصرف داروی پاکسلووید شرکت فایزر که ترکیبی از دو داروی ضد ویروسی است، بهبود یافته است.

«کووید درازمدت» یک بحران در حال گسترش است و تخمین زده می‌شود که تا ۳۰ درصد از افراد با عفونت کروناویروس به این عارضه درازمدت دچار می‌شوند. بیش از ۲۰۰ علامت گوناگون به این عارضه مربوط شده است، از جمله درد، خستگی، مه مغزی (فقدان تمرکز)، اشکال تنفس و فرسودگی پس از میزان اندکی فعالیت جسمی.

دککتر استیون دیکس، استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و کارشناسان پژوهش درمان اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) می‌گوید شرکت‌های دارویی معمولا به گزارش‌های موردی درباره بیماران منفرد توجهی نمی‌کنند. اما چنین مواردی به پژوهش در زمینه کاری او یعنی درمان اچ‌آی‌وی کمک کرده است و دیکس معتفد است که این دو مورد بهبودی با پاکسلووید نیز می‌تواند تاثیر مشابهی از لحاظ یافتن درمان برای کووید درازمدت داشته باشد.

به گفته او، با توجه گزارش این دو مورد لازم است بررسی داروهای ضد ویروسی در این زمینه هر چه زودتر آغاز شود و خود او هم به مورد دیگری در دانشگاهش اشاره کرد که علائم کووید درازمدت با مصرف پاکسلووید بهبود یافته بود.

البته دانشمندان هشدار می‌دهند که گزارش چنین موارد بهبودی فقط در حد ایجاد فرضیه اعتبار دارند و ثابت نمی‌کنند که این دارو حتمالا علائم طول‌کشنده این عارضه را برطرف می‌کنند. اما این موارد از نظریه اصلی در این باره پشتیبانی می‌کنند که کووید درازمدت ممکن است ناشی از تداوم حضور ویروس در بخش‌هایی از بدن برای ماه‌ها و تاثیر بر زندگی روزانه بیماران پس از برطرف شدن علائم حاد عفونت باشد .

کارشناسان می‌گویند برای اینکه بتوان ثابت کرد پاکسلووید باعث بهبود علائم مزمن ناشی از کووید درازمدت می‌شود، باید کارآزمایی‌های بالینی با دقت کنترل‌شده انجام داد. از طرف دیگر با توجه به اینکه یکی از دو داروی موجود در پاکسلووید داروی ریتانوویر است که با بسیاری از داروهای دیگر تداخل دارد، نمی‌توان آن به آسانی و بدون وجود شواهد معتیر درباره موثر بودنش تجویز کرد.

داروی پاکسلووید ترکیبی از دو داروی ضد ویروسی است، یک داروی جدید به نام PF-07321332 یا «نیرماترلویر» (Nirmatrelvir) و یکی داروی ضدویروسی قدیمی به نام ریتوناویر است. این دو دارو به طور دو قرص جداگانه در بسته‌بندی وجود دارند و باید همراه یکدیگر دو بار در روز برای پنج روز مصرف شوند.

کد خبر 670802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha