چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: با باز شدن نماد هلدینگ‌های معدنی، خط حمایت شاخص کل بورس تهران شکسته شد و این شاخص به زیر مرز 10‌هزارو 300 واحد سقوط کرد

به گزارش همشهری، پس از بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که از سهامداران عمده شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر هستند شاخص‌های بورس تهران در مدار نزولی قرار گرفتند و شاخص کل بورس تهران با 48 واحد کاهش به 10هزارو 287واحد رسید.

فعالان بازار، به‌ویژه تحلیلگران تکنیکال معتقدند عدد 10 هزار و 300 واحد براساس سابقه تاریخی بورس نوعی خط حمایت محسوب می‌شود و درصورتی که شاخص کل به زیراین مرزسقوط کند قطعا به زیر مرز 10 هزار واحد نیز سقوط خواهد کرد و پس از آن رهسپار عدد 9 هزار و 200 خواهد شد.

به این ترتیب شاخص بورس تهران که در اواخر بهار و اوایل تابستان توانسته بود به محدوده 12‌هزار واحد برسد، نتوانست رکورد‌های آذر ماه سال‌83 را بشکند؛

این در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه ابتدای سال‌جاری پیش‌بینی می‌کردند شاخص کل حتی به مرز 14‌هزار واحد نیز برسد.

اما پس از آنکه دولت(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) اعلام کرد که قصد دارد نرخ سنگ‌آهن مورد نیاز تولید شرکت‌های تولید‌کننده فولاد را افزایش دهد، بورس تهران در سراشیبی نزول قرار گرفت و از آن زمان تا‌کنون شاخص‌های بورس نتوانسته‌اند روز خوشی را تجربه کنند. 

در حال حاضر شرکت‌های فولادی به‌ویژه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، نبض بورس تهران را در دست دارند و هر حرکت این شرکت‌ها شاخص‌های بورس تهران را دچار نوسان می‌کند.

در واقع تغییر قیمت سنگ آهن 4 شرکت اصلی بورس تهران را درگیر ماجرا می‌کرد و این افزایش قیمت برای بورس تهران به‌شدت حیاتی محسوب می‌شود؛

چرا که 2 شرکت گل‌گهر و چادر ملو که تولید‌کننده سنگ‌آهن مورد نیاز شرکت‌های فولاد‌سازی‌ هستند از این افزایش قیمت منتفع می‌شدند و شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان با کاهش سود آوری و افزایش هزینه‌ها روبه‌رو می‌شدند.

اما پس از انتشار این خبر و پس از یک دوره مذاکرات سنگین میان شرکت‌های تولید‌کننده و مصرف‌کننده سنگ آهن، نهایتا ابتدای هفته جاری و همزمان با نزول سنگین شاخص‌های بورس تهران اعلام شد که قیمت سنگ آهن افزایش نخواهدیافت.

مسئولان امیدوار بودند با این کار، روند نزول شاخص‌ها را با توجه به اینکه وزن فولادی‌ها بر شاخص سنگین‌تر است، کنترل کنند اما این تدبیر نیز کارساز نشد و دیروز پس از بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سهامداران بلافاصله در صف‌های فروش ایستادند؛

به‌طوری که ارزش کلی صف فروش سهام این 2 شرکت به همراه شرکت‌های چادر ملو و گل گهر در میانه معاملات به 100‌میلیارد تومان رسید.

بازگشایی نماد هلدینگ‌های معدنی 2‌روز پس از بازگشایی نماد شرکت‌های چادر ملو و گل‌گهر انجام شد.

در پایان مبادلات دیروز حجم صف فروش شرکت گل گهر به 28‌میلیارد تومان، چادرملو به 25‌میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری امید به 25‌میلیارد تومان و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن به 13‌میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که براساس گزارش‌های دریافتی از بازار، هنوز بسیاری از سهامداران دستور‌های فروش خود را روی میز نگذاشته‌اند.

نظر کارشناسان

شهرام شهمیری، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در مورد رویداد‌های دیروز در بازار سهام به همشهری گفت: انتظار بازار از افت قیمت این شرکت‌ها بیشتر از میزان کنونی است. 

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد قیمت سهام این شرکت‌ها در روز‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. به گفته شهمیری، بازار هر زمان احساس کند قیمت مناسب است، اقدام به خرید می‌کند.

او افزود: بهتر بود بورس به اثرات شاخص دقت نمی‌کرد و معاملات این شرکت‌ها را باز می‌گذاشت تا قیمت این شرکت‌ها اصلاح شود همانگونه که قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه پس از اصلاح مورد استقبال بازار قرار گرفت. 

او در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت این شرکت‌ها تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد گفت: قیمت کنونی سهام این شرکت‌ها از دید بازار پذیرفته نیست؛

بنابر این قیمت سهام این شرکت‌ها همچنان روند نزولی خواهد داشت تا زمانی که از دید کلیت بازار به سطح مناسبی برسد.

شهمیری خاطر نشان کرد: اعمال حجم مبنا برای این شرکت‌ها باعث شد تا معاملات این شرکت‌ها تاثیر خود را بر شاخص نشان ندهد این در حالی است که حجم مبادلات این شرکت‌ها در معاملات دیروز بسیار ناچیز بود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا تاکید کرد: با روش کنونی، کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها به‌صورت تدریجی بر شاخص تاثیر خواهد گذاشت؛

درصورتی که اگر بورس روی شاخص‌ها حساسیت نداشت و معاملات سهام این شرکت‌ها را باز می‌گذاشت یکباره تکلیف بازار روشن می‌شد و قیمت سهام اصلاح می‌شد. 

او در ادامه در باره شرایط کنونی بازار سهام خاطرنشان کرد:بورس ما در هیچ زمانی از بورس‌های دیگر دنیا تاثیر نپذیرفته است اما پس از اجرای سیاست‌های اصل 44 و با ورود شرکت‌های فولادی به‌دلیل وابستگی قیمت محصولات این شرکت‌ها با بازار‌های جهانی، بورس ما نیز از بازارهای جهانی تاثیر می‌پذیرد.

شهمیری تصریح کرد: در حال حاضر بورس ما در مورد قیمت سنگ آهن، فولاد و محصولات پتروشیمی به‌شدت به بازار‌های جهانی وابستگی پیدا کرده است.

او افزود: زمانی که قیمت محصولات فولادی یا نفت که روی قیمت محصولات پتروشیمی تاثیر دارد تغییر می‌کند، میزان پیش‌بینی سود و در نتیجه قیمت سهام شرکت‌های وابسته به این محصولات نیز تغییر می‌کند.

افزایش قیمت فلزات در بورس لندن

در شرایطی که قیمت سهام شرکت‌های فولادی دربورس تهران تحت‌تأثیر کاهش قیمت جهانی این محصول قرار گرفته است، روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، از افزایش بهای انواع فلزات در بورس لندن خبر داد. 

براساس این گزارش، خرید و فروش نقدی هر تن مس با 443 دلار افزایش نسبت به روز قبل به‌ترتیب با 4 هزار و 128 و 4هزار و 129‌دلار معامله شد.

قلع در رینگ معاملاتی با 2هزار و 540 دلار افزایش با نرخ 14‌هزار و 995‌دلار خریداری و با قیمت هر تن 15‌هزار دلار به فروش رسید.

خرید و فروش نقدی آلومینیوم نیز با 130‌دلار افزایش به‌ترتیب با 2هزار و 15‌دلار و 2هزار و 50/15‌دلار صورت گرفت.

براساس این گزارش، آلومینیوم آلیاژی با 40‌دلار افزایش نسبت به روز قبل با نرخ یک هزار و 400‌دلار خریداری و یک هزار و 410‌دلار به فروش رفت.

سرب در رینگ معاملاتی با 235 دلار افزایش با نرخ یک هزار و 440‌دلار خریداری و با قیمت هر تن یک هزار و 445 دلار به فروش رسید.

خرید و فروش روی نیز با 70 دلار افزایش نسبت به روز قبل با قیمت یک هزار و 146 و یک هزار و 50/146 دلار انجام شد

کد خبر 67031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز