شاخص اجاره‌بهای مسکونی در مناطق شهری کشور از ابتدای سال ۹۵ (سال پایه) تاکنون ۱۸۰ درصد رشد کرده و به رقم ۲۷۹.۷ واحد رسیده؛ این روایت مرکز آمار ایران از تحولات قیمت یکی از شلوغ‌ترین بازارهای کشور است که به‌طور میانگین ۲۳ درصد کل جمعیت ایران و در کلانشهرها بیش از ۵۰درصد جمعیت را دربرمی‌گیرد.

مسکن املاک

به گزارش همشهری آنلاین، بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن مناطق شهری در اسفند ۱۴۰۰ تقریباً ۷۸۰ درصد بالاتر از فروردین ۱۳۹۵ بوده و بر این اساس روایت مرکز آمار ایران از رشد ۱۸۰ درصدی شاخص اجاره‌بها در این بازه زمانی چالش‌برانگیز به‌نظر می‌رسد؛ اما فارغ از میزان رشد اجاره‌بهای مسکن، نقشه جغرافیایی افزایش این شاخص نیز تأمل‌برانگیز است.  

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در این بازه زمانی ۵ ساله، مستأجران مناطق شهری استان لرستان تورم ۲۸۸ درصدی را تجربه کرده‌اند که بالاترین رقم محسوب می‌شود درحالی‌که تورم تجربه شده مستأجران شهرنشین مناطق استان خراسان رضوی از ۸۵درصد فراتر نرفته است.

تورم داغ اجاره در زمستان ۱۴۰۰

آمارهای مربوط به بازار مسکن و اجاره در ایران به‌واسطه نبود اطلاعات شفاف و جامع و همچنین استفاده از روش‌های آماری نمونه‌گیری، گاهی با واقعیت‌های ملموس بازار اختلاف دارد. اما مرکز آمار ایران در گزارش‌های بازار اجاره، اطلاعاتی نیز از قراردادهای اجاره تمدید شده ارائه می‌دهد که به‌واسطه ثبت در سامانه املاک و مستغلات، با واقعیت مناسبت بیشتری دارد.

طبق اعلام این مرکز در زمستان سال گذشته، هرچند شاخص اجاره‌بهای مسکن شهری در کل کشور فقط ۲۸.۱درصد نسبت به زمستان سال قبل افزایش داشته؛ اما متوسط تغییرات اجاره‌بهای مسکن خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند به ۵۰.۹درصد رسیده است.  

به‌عبارت‌دیگر، تورم اجاره‌بهای مسکن شهری در بخش رسمی و ثبت شده این بازار ۲۲.۸ واحد درصد از میانگین تورم بازار بالاتر بوده است. نکته تأمل‌برانگیزتر اینکه بررسی تورم نقطه‌به‌نقطه قراردادهای اجاره تمدیدی از پاییز ۹۷ تا زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در این بازه زمانی، بالاترین رقم تورم نقطه‌به‌نقطه به زمستان ۱۴۰۰ اختصاص داشته و خانوارهایی که در این فصل قرارداد اجاره خود را تمدید کرده‌اند به‌طور میانگین مجبور شده‌اند برای حفظ مسکن استیجاری خود، ۵۰.۹درصد هزینه بیشتری نسبت به زمستان ۱۳۹۹ بپردازند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص تورم قراردادهای اجاره تمدیدی از پاییز ۱۳۹۶تا زمستان ۱۴۰۰معادل ۲۴۳درصد رشد کرده و عملاً هزینه این دسته از مستأجران بیش از ۳.۴برابر شده است.

تورم استانی بازار اجاره

بررسی تغییرات فصلی بازار اجاره به تفکیک استان نشان می‌دهد: در زمستان سال گذشته و در حالی‌که میانگین تورم فصلی بازار اجاره در کشور معادل ۶.۴درصد برآورد شده، تورم اجاره در مناطق شهری استان یزد به  ۸.۶درصد رسیده که بالاترین رکورد محسوب می‌شود و در مقابل هزینه اجاره‌نشینان سیستان و بلوچستان فقط ۱.۵درصد افزایش یافته که پایین‌ترین رکورد در فصل زمستان ۱۴۰۰ است.

همچنین رصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در فصل زمستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل حاکی از این است که در زمستان گذشته، تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص اجاره‌بهای مناطق شهری در کل کشور معادل ۲۸.۱درصد بوده درحالی‌که اجاره‌نشینان مناطق شهری استان لرستان در همین فصل با تورم ۴۰درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل مواجه بوده‌اند که بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه محسوب می‌شود و در مقابل کمترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده که ۱۱.۸درصد برآورد شده است.  

به‌عبارتی در فصل زمستان ۱۴۰۰ و درحالی‌که میانگین هزینه مستأجران کشور نسبت به زمستان ۱۳۹۹معادل ۲۸.۱درصد افزایش پیدا کرده، خانوارهای استان لرستان به‌طور متوسط ۱۱.۹واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان، به‌طور متوسط ۱۶.۳واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بهای مسکن هزینه کرده‌اند.

رکوردداران هزینه اجاره

مسکن با سهم ۳۳تا ۳۵درصدی در سبد هزینه خانوارهای شهری، یکی از مهم‌ترین عواملی است که تغییرات آن می‌تواند کیفیت زندگی و سطح معیشت خانوارها را دستخوش تغییر کند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص هزینه اجاره‌بهای مسکن شهری در کل کشور از ابتدای سال ۱۳۹۵(سال پایه =۱۰۰) تا انتهای سال ۱۴۰۰تقریباً ۱۸۰درصد رشد کرده و روی رقم ۲۷۹.۷واحد ایستاده است. البته این رقم، میانگین تغییرات قیمت اجاره در کل مناطق شهری کشور را نشان می‌دهد و شرایط در ۶ استان به‌مراتب وخیم‌تر از میانگین کشور بوده است.  

واکاوی داده‌های مرکز آمار حاکی از این است که هزینه اجاره در استان لرستان در این بازه زمانی ۵ساله ۲۸۸درصد رشد کرده و رکورد بالاترین تورم بازار اجاره کشور در این بازه زمانی را از آن خود کرده است.

این در حالی است که در همین دوره زمانی ۵ساله، کل تورم شاخص اجاره در استان خراسان رضوی فقط ۸۵درصد بوده و رکورد کمترین گرانی اجاره به این استان تعلق گرفته است.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در ۵ سال منتهی به زمستان ۱۴۰۰، تورم تجمیعی بازار اجاره مسکن در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، تهران، ایلام، کرمانشاه و البرز بالاتر از میانگین کشور بوده و ۲۵ استان دیگر تورم کمتری را تجربه کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس، شاهد تورم ۸۵تا ۱۰۰درصدی بازار اجاره از ابتدای سال ۱۳۹۵تا زمستان ۱۴۰۰ بوده‌اند.

وضعیت اجاره مسکن در این ۶ استان وخیم است | لرستان رکورددار شد

کد خبر 670128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • قدرت طهماسبی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 0
    خرم آباد با جابجایی پادگان و شرکت نفت می تواند قیمت را پایین بیاورد ولی کی و چگونه ؟
  • ناشناس IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 1
    باسلام لطفا برا مستجرهای بیچاره لرستان خرم اباد فکری کنید از کجا بیاریم با این رهن کرایه های بالا بدیم به کجا پناه ببریم چرا رسیدگی نمیکنید
  • سهراب IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    10 2
    تهران کرایه خونه ۵ برابر شده...افتضاح هستش....صاحب خونه ها با دولت لج کرده اند بنگاه و صاحب خونه ها با دولت فعلی لج هستند میخواهند سر و صدای مردم را در بیارند...متاسفانه مسئولین خودشان را بخواب زده اند...
  • صدف IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 0
    مسئولین عزیز خواب تشریف دارن
  • اجاره نشین بازنشسته ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    10 0
    سلام، لطفا آمار اچاره بها رو منصفانه واز همه جهت مورد بررسی و مقایسه قرار دهید، سری به سایت دیوار شهرها که دکان مشاوران املاک وموجران شده بزنید «برای نمونه سایت دیوار شیراز» ملاحظه خواهید کرد که اجازه چگونه بیداد ميکند در حالیکه دولت بجای حمایت از مستاجر همزمان‌ مصالح ساختمانی را گران اما حقوق کارمندان 10 درصد افزایش داشته است واکثر اجاره نشینان کارمند، بازنشسته و جوانان کم درآمد هستند، نگران باشید که اگر دولت فکری نکند کشور متلاشی خواهد شد، سختگیری در مورد برجام دیگر کافی است....
    • Salar IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 0
      مسولین عزیز همیشه در خواب بودند.کی بیدارمیشوند الله اعلم
  • منصور مهدی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 2
    بایددولت نرخ اجاره بهای مسکن راخودش تائین کنه نه صاحب خونه چون دارن یک عده خون مستاجر رامیخورن وازخدا نمی ترسند
  • سپهدار واحدی نیا IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    5 3
    صاحب نداردلرستان بی هواهمه چیزنابود میشود وکس پاسخگو نیست نمیدانم نماینده ولایت فقیه واستاندارکه نماینده ریس جمهور هستندچکاره اند
  • asad IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    یعنی دولت زورش به صاحبان خانه ها میرسه ؟ بعید میدونم چون هیچ صاحبخانه ای طرح افزایش ۲۰ درصدی افزایش اجاره بها رو قبول نداره و اجرا نمیکنه ، یکی نیست محض رضای خدا بخش اجاره مسکونی سایت دیوار رو تعطیل کنه ، سایت دیوار عملا به گرانی و افزایش اجاره بها دامن میزنه و بنگاهی ها هم بدتر هر چی گرانتر پور سانت بیشتر ، دولت و مجلس کم کاری میکنند چرا یه قانون مدون و مشخص برای افزایش نرخ اجاره بها تصویب نمیکنند برای هر مورد مهمی فوری قانون مشخص میشه ، وزیر مسکن چکار کرده در این یکسال گذشته دیگه تاب و تحمل مستاجر تمام شده قرار بود خانه های خالی رو مشخص کنند و مالیات بگیرند که هیچ کاری نکردند قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازند هیچ کاری نکردند قرار بود جلوی تورم مسکن و افزایش نجومی اجاره بها رو بگیرند هیچ کاری نکردند ...