مجموع نظرات: ۲
شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
۱ نفر

برخی مواد غذایی هستند که مصرف آن‌ها موجب کالری سوزی بیشتری می‌شود و ورزشکاران باید در برنامه غذایی خود به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

ورزش - exercise

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ‌برای هضم و جذب و دفع هر غذایی باید کالری سوزاند و این هم روشن است که بعضی غذاها اثر کالری سوزی بیشتری دارند اما برای این که این اثر یا همان thermogenic effect of food بیشتر شود چه کار باید کرد؟

چند راهکار ساده در این زمینه وجود دارد؛ ابتدا اینکه شکل غذا خوردن باید منظم باشد و به طور مثال اگر یک روز سه وعده غذا بخورید، یک روز یک وعده و روز دیگر شش وعده، بدن شما گیج می‌شود، بنابراین لازم است که منظم غذا بخورید و در عین حال وعده صبحانه را فراموش نکنید. همچنین باید وعده‌های غذایی را افزایش دهید تا این‌گونه کالری بیشتری بسوزانید هرچند که باید به این نکته توجه داشته باشید که وعده‌های‌ غذایی کوچک باشد.

ورزشکاران باید به این نکته توجه داشته باشند که پروتئین‌ها بیشترین اثر گرمازایی را دارند؛ به طور مثال گوشت لخم تا ۳۰ درصد کالری‌سوز است، یعنی اگر یک وعده حاوی سینه مرغ آب‌پز یا استیک کم چرب حاوی ۵۰۰ کالری انرژی باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که ۱۵۰ کالری آن بسوزد.

غذاهای پر کلسیم کالری سوزهای خوبی هستند و لبنیات کم‌چرب هم پروتئین و هم کلسیم بالایی دارند اما نباید فراموش کرد که غلات سبوس‌دار انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند و جو دوسر و برنج قهوه‌ای برای هضم به کالری سوزی بالایی نیاز دارند، مضاف بر این که فیبر بالایی دارند و دفع را زیاد می‌کنند.

عدس یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که باید به آن توجه ویژه داشت، یک فنجان آن حاوی میزان بالایی آهن است و درصد بالایی از نیاز به آهن را مرتفع می‌کند، باید بدانید که کمبود آهن متابولیسم بدن را پایین می‌آورد و سوخت و ساز کم می‌شود، البته عدس پروتئین زیادی دارد و کالری سوز خوبی است. فلفل قرمز و چای سبز هم از دیگر موادی هستند که کالری سوزهای خوبی به شمار می‌روند هرچند که مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند مضر باشد.

کد خبر 670049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha