رئیس اداره پسماند شهرداری منطقه۱۸ با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تشویق شهروندان به تفکیک و جداسازی پسماندهای باارزش خانگی، تنها راه و چاره نجات زمین را از تخریب و آلودگی‌های زیست محیطی، ترویج و گسترش این مقوله در جامعه می داند.

پسماند منطقه18

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: روزگاری زمین پاک‌پاک بود، اما انگار این‌روزها حال و روزش خوب نیست. نفس‌هایش به شماره افتاده، حق هم دارد هرچه که به دستمان می‌رسد از شیشه و پلاستیک گرفته تا دود ماشین و فاضلاب‌های شهری و آلودگی‌های دیگر به خوردش می‌دهیم و اصلا توجهی نداریم که روزبه‌روز پیکرش زخمی‌تر می‌شود.خرابکاری‌هایمان یکی دو تا نیست. شاید اگر زمین زبان داشت حتما شهادت می‌داد که چگونه خیلی از ما ناخواسته در صف دشمنانش اردو زده‌ایم، چون نه به بازیافت زباله و تفکیک پسماند آن طور که باید اهمیت می‌دهیم و نه قدر فضای سبز را می‌دانیم.

تفکیک پسماند از مبداء تنها راه نجات زمین | هر تهرانی روزی۱۲۰۰ گرم زباله تولید می کنند!

در تولید انواع آلودگی‌ها هم حرف اول را می‌زنیم. شعار نمی‌دهیم حتما برایتان جالب است بدانید هر شهروند تهرانی، روزی هزار و ٢٠٠ گرم زباله تولید می‌کند، در حالی که استاندارد جهانی تولید زباله برای هر شهروند ۵٠٠ گرم است.

 مهندس جعفر قیصری، رئیس اداره پسماند شهرداری منطقه۱۸ درباره راهکار کاهش زباله‌ها که مهم‌ترین آلاینده زمین محسوب می‌شود نکات خوبی را مطرح می کند. به هرحال، چند سالی است که مدیریت شهری آستین همت را بالازده و با اجرای طرح‌های گسترده در زمینه جمع‌آوری زباله‌های بازیافت و تفکیک آن از مبدا تلاش می‌کند تا برای مادر هستی؛ یعنی این زمین و نعمت الهی کاری انجام دهد.

باید پذیرفت که این‌روزها موضوع بازیافت و تفکیک زباله در پایتخت اهمیت بالایی دارد. ضرورتی که در صورت بی‌توجهی به آن اثرات جبران‌ناپذیری را در شهر و محله‌مان بر جای می‌گذارد. شاید هم این ضرورت با شنیدن آمار تولید زباله شهروندان منطقه بیشتر احساس شود.

طبق آماری که مسئولان خدمات شهری و محیط زیست ارائه می‌دهند به‌طور متوسط هرماه حدود چندین تن زباله در منطقه۱۸ تولید می‌شود که البته در چند ماه اخیر با اقدامات و حمایت‌های خوب مسئولان شهرداری‌تهران سهم بازیافت و تفکیک پسماند  به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل بیش از این باید تلاش کرد.

تفکیک پسماند از مبداء تنها راه نجات زمین | هر تهرانی روزی۱۲۰۰ گرم زباله تولید می کنند!

رئیس اداره پسماند شهرداری منطقه۱۸ در این باره می گوید: «برای مثال در تهران اگر ۷ هزار و ۵۰۰تن زباله تولید شود در این بین نزدیک به ١۵٠٠ تن پسماند خشک وجود دارد که باید با همکاری و مشارکت شهروندان در اجرای طرح تفکیک پسماند از مبداء به چرخه بازیافت  باز گردد.»

قیصری معتقد است برای جلوگیری از هدر رفتن بقیه پسماند های خشک و زباله‌های قابل بازیافت، همکاری حداکثری شهروندان در تفکیک زباله از مبدا ضروری است.

او بر اساس سیاست‌های شهرداری تهران، آموزش شهروندان را مهم‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به وضعیت مطلوب می‌داند.

کد خبر 669882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha