مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، طرح جامع حمل‌ و نقل شهر قم را تصویب کرد تا به این ترتیب قمی‌ها هم دارای سیستم‌های BRT و LRT شوند.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان ـ رییس راهور ناجا و رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت ـ در هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در جریان تصویب طرح جامع حمل‌ و نقل شهر قم تاکید کرد که این شهر به دلیل افزایش روز‌به روز زائران، نیازمند تحول اساسی در زمینه حمل‌ و نقل عمومی است.

وی به برنامه احداث سیستم‌هایBRT (اتوبوس تندرو) و LRT در شهر قم اشاره و تاکید کرد: لازم است در جریان احداث سیستم BRT از نواقص اجرای طرح BRT در شهر تهران از جمله نصب ایستگاه‌ها در وسط خیابان که مسافر مجبور به عبور از عرض خیابان و کندی حرکت اتوبوس‌ها به واسطه آن است، استفاده شود.

رویانیان با اعتقاد به این که ایجاد خطوط قطار شهری مهم‌تر از ایجاد خطوط سریع‌السیر اتوبوس است، افزود: شبکه قطار شهری از سطح اشغال فضای کمتر و جابه‌جایی مسافر بیشتری برخوردار است و بنابراین در اولویت قرار دارد. در عین حال باید توجه داشت که شهر قم محدود و بسته است و برای توسعه معابر و تخریب خانه‌های فرسوده مشکلات زیادی وجود دارد و احتمالا شهروندان به تخریب خانه‌های خود واکنش نشان می‌دهند.

فتح‌الله امی، نماینده محیط زیست در شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ـ تاکید کرد که به نظر می‌رسد، در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قم، مطالعات زیست محیطی به اندازه کافی انجام نشده و این ایراد اساسی بر آن وارد است.

وی به شرایط جغرافیایی شهر قم و وزش باد در این شهر اشاره کرد و گفت: قم جزو شهرهای آلوده کشور محسوب نمی‌شود، اما نباید اتخاذ تمهیدات زیست محیطی را برای آن در نظر نگرفت.

بر اساس این گزارش در این جلسه متقیان، معاون عمرانی استانداری قم در توضیحاتی در مورد طرح جامع حمل‌ و ‌نقل شهر قم خاطرنشان کرد: از مجموع 15 گزینه برای قطار سبک شهری دو گزینه مورد قبول قرار گرفت که در محدوده بازار و حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین دو خط BRT و یک خط LRT در مسیر‌های پرتردد شهر قم پیش‌بینی شده است.

در جلسه شورای ترافیک شهر‌های کشور، همچنین بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اهواز و مطالعات خط دو قطار شهری این شهر، بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مطالعات توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی طرح قطار برون شهری عالی‌شهر و شهرک مهاجران اراک در دستور کار بود، اما بوربور ـ معاون عمرانی وزیر کشور ـ به عنوان رییس جلسه ـ دو دستور جلسه را به دلیل کمبود وقت، به جلسه بعدی شورا موکول کرد.

کد خبر 66977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز