مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای جدیدی با ماموریتی دور دست؛ منظومه شمسی ما در مدار زمین قرار گرفته است

وظیفه این فضاپیما نقشه‌برداری از فضای بیرونی منظومه شمسی است. فضاپیمای ماموریت "اکتشاف مرز بین ستاره‌ای ناسا" یا IBEX که از جزیره Kwajalein واقع در اقیانوس‌آرام پرتاب شد، اولین فضاپیمای عکسبرداری و نقشه‌برداری از فعل و انفعالات دینامیک است که در  خارج از منظومه شمسی ما قرار گرفته است.

پیش از این، دو کاوشگر وویجر اطلاعات محدودی را در مورد ناحیه‌ای از فضا که منظومه شمسی ما تمام می‌شود و فضای بین ستاره‌ای آغاز می‌گردد به زمین مخابره کرده‌اند، اما در ورای آن اطلاعات ما در مورد این ناحیه از فضا بسیار اندک است. این ناحیه تقریبا سه برابر فاصله پلوتو تا خورشید ازمرکز منظومه (خورشید) فاصله دارد.

دیوید مک کوماس، مدیرپروژه تحقیقاتی IBEX از انستیتو تحقیقاتی جنوب شرقی در سنت آنتونیو می‌گوید: "هیچ کس تا به حال تصویری از فعل و انفعالات لبه منظومه شمسی ما را، جایی که بادهای خورشیدی با فضای میان ستاره‌ای برخورد می‌کنند، ندیده است و ما در راه رسیدن به  شگفتی‌های تازه‌ای هستیم."

فضا پیما در ساعت 1:53 از سکوی پرتابی"Pegasus "جدا شد و بلافاصله تجهیزات اساسی کنترل نصب شده روی آن شروع به کار کردند و تیم اجرایی در حال بررسی وضعیت زیر سیستم‌های آن هستند.

گرگ فریزیر ازمرکز اجرای پروازهای فضایی ناسا می‌گوید: "پس از یک دوره 45 روزه، جاگیری در مدار و تست‌های اولیه، فضا‌پیما ماموریت علمی هیجان‌انگیز خود را آغاز خواهد کرد."

سفینه کاوشگر مرز بین ستاره‌ای

اریک کریستین، از دانشمندان این ماموریت می‌گوید: "مرز ناحیه هلیوسفر بسیار وسیع است و تاکنون سفینه وویجری که از شوک پایانی آن عبور کرده است، تنها از دو ناحیه کوچک که در فاصله 10تریلیون مایل از یکدیگر قرار دارند نمونه برداری کرده است."

وویجر 1 در سال 2004  از مرز داخلی هلیوسفر گذشت و سفینه وویجر 2 سال گذشته  آن را پشت سر گذاشت.

بادهای خورشیدی جریان‌های بارداری هستند که گازهای درون خورشید را به طور پیوسته به بیرون از آن هدایت می‌کنند.  این بادها با برخورد به ماده میان ستاره‌ای حباب بسیار یزرگ محافظی را در اطراف منظومه شمسی ایجاد می‌کنند که "هلیوسفر" نامیده می‌شود

در واقع آنها با گذشتن از فراسوی سیارات و رسیدن به مرز خارجی منظومه شمسی و مرز هلیوسفر به فضای بین ستاره‌ای برخورد می‌کنند و در این ناحیه موج شوک ایجاد می کنند .

هرب فانستن، از فیزیکدانان آزمایشگاه ملی انرژی Los Alamos می‌افزاید: "هر شش ماه یک بار ما می‌توانیم با نقشه‌برداری کلی از آسمان، اطلاعاتی در مورد این که این اتمها از کجا به وجود  می‌آیند و با چه سرعتی در حال حرکت هستند به دست آوریم و با استفاده از این اطلاعات  بفهمیم که لبه هلیوسفر دقیقا چه شکلی دارد و اطلاعات خود را در مورد ماهیت ابر میان ستاره‌ای که در ورای این حباب بزرگ قرار گرفته است افزایش دهیم."

آسمان پارس

کد خبر 66872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز