مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر حیدری ملایری، استاد برجسته رصدخانه پاریس، وبگاه دانشنامه سیارات فراخورشیدی را به زبان فارسی ترجمه کرد.

در سال‌های اخیر کشف سیارات فراخورشیدی تحول قابل توجهی در دانش و آگاهی ما نسبت به شکل گیری سیارات و همچنین نحوه پیدایش و تحول منظومه شمسی به وجود آورده است.

سیارات یافت شده که با کمک روش‌های محتلف، شکار و بررسی شده‌اند نشان از آن دارند که تحول منظومه‌های سیاره‌ای احتمالا در همه جای کیهان یکسان نیست و در محیط های مختلف سرنوشت‌های مختلفی در انتظار سیاراتی است که در اطراف ستاره‌های جوان شکل می‌گیرند.

امروزه با رشد فناوری‌های فضایی و رصدی، هرروزه تعداد بیشتری از این سیارات در گوشه وکنار جهان یافت می‌شوند و دریچه‌های جدیدی به روی آگاهی ما از کیهان می‌گشایند و بسیاری از اخترشناسان بر این باورند که این اجرام فصل مهمی از ستاره شناسی دهه‌های آینده را به خود اختصاص خواهند داد.

سرعت رشد داده‌های انسان از این موضوع و بحث های فراوانی که درباره آنها شکل می‌گیرد، نیاز به دانشنامه‌ای به روز برای پیگیری رویدادهای مربوط به آنها را بیش از پیش آشکار می‌کند. از همین رو  دانشنامه‌های برخطی از سوی مراکز علمی جهان تدوین شده‌اند. یکی از این دانشنامه‌ها را مرکز ملی پژوهش‌های علمی CNRS به وجود آورده است که در آن اطلاعات فراوانی در باره این اجرام مهم گردآوری شده است.

این وبگاه به زبان‌های گوناگونی ترجمه و ارایه شده است و اخیرا دکتر محمد حیدری ملایری، استاد برجسته اخترشناسی رصدخانه پاریس و عضو گروه میراث تلسکوپ فضایی هابل این وبگاه را به زبان فارسی ترجمه کرده است. استاد ملایری علاوه بر ستاره شناسی از چهره‌های سرشناس در زمینه زبان و ادبیات فارسی است که تلاش دارد تا فارسی سره را ترویج دهد.

ماهنامه نجوم

کد خبر 62992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز