مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا نه تنها از روسیه بلکه از چین در فضا عقب مانده است

روزنامه واشنگتن پست از مجادله رئیس ناسا با مقامات کاخ سفید خبر داد. این روزنامه در شماره روز پنجشنبه 28 شهریور خود نوشت:" مایکل گریفین (رئیس ناسا) در ماههای اخیر به دفعات با کاخ سفید مجادله داشته است و این اختلاف نظر زمانی شدت یافته که مقامات، تنظیم بودجه بیانیه‌ای را که او درباره برنامه‌های فضایی چین به کنگره ارائه داده بود به شدت تغییر دادند."

 این اختلافات هفته گذشته به واسطه افشای یک نامه الکترونیکی علنی شد که در آن دفتر بودجه امریکا متهم شده بود که به هر شیوه ممکن متوسل می‌شود تا از ایستگاه فضایی بین‌المللی صد میلیارد دلاری طفره رود. گریفین نوشته بود، با وجود این نگرانی فزاینده که آمریکا پس از خاتمه کار شاتل‌های فضایی در سال 2010 هیچ راهی برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی نخواهد داشت،‌دفتر کاخ سفید برای مدیریت و بودجه حاضر است برای این منظور به روسیه پول بپردازد اما اگر این قرارداد شکست بخورد مقامات کاخ سفید اهمیت نخواهند داد.
             
 گریفین در پیش نویس اظهاراتش برای کنگره به شدت نگرانی های معمولش را درباره افول سلطه آمریکا در فضا بیان کرده و هشدار داده بود چین به سرعت به یک رقیب تبدیل می‌شود.

به گزارش آسمان پارس، وی نوشته بود،‌فرود یک سفینه چینی روی ماه قبل از سفر مجدد ما به ماه این حس را ایجاد خواهد کرد که آمریکا نه تنها از روسیه بلکه از چین در فضا عقب مانده است.

دفتر مدیریت و بودجه، این بخش و بخش های دیگری از اظهارات گریفین را قبل از ارائه به کنگره حذف کرد. یک مقام رسمی که به منظور حفظ شغلش خواست نامش فاش نشود گفت: " با وجود حمایت مقامات عالی‌رتبه کاخ سفید از ماموریت ناسا، دیگران رهبران ناسا را به سکوت واداشته و بودجه برنامه‌های اصلی آن را قطع کرده یا به مقاصد دیگری اختصاص داده اند. "

 یک مقام عالی رتبه ناسا گفت: " اظهارات حذف شده گریفین درباره برنامه های فضایی چین موجب اعمال فشار بیشتر بر دولت آمریکا برای تسریع ساخت سفینه فضایی جدید و اختصاص بودجه بیشتر برای آن می‌شد. "

چین به تازگی از قصد خود برای اعزام فضانورد به ماه خبر داده است. گریفین و بسیاری از دیگر کارشناسان فضایی می‌گویند چینی ها احتمالا قادر خواهند بود قبل از آن که آمریکا آماده بازگشت به ماه باشد، بر سطح ماه فرود آیند.

کد خبر 63840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز