دشت لار در کوهپایه دماوند و در مرز بین تهران و مازندران واقع شده است که به‌ دلیل سرسبزی و طبیعت چشم‌نوازش در بهار طبیعت‌گردها را به‌ سمت خود می‌کشاند. چشمه دیو آسیاب نیز یکی از دیدنی‌های این دشت است.

دیو آسیاب

همشهری آنلاین - مریم ورشو: در نزدیکی تهران و در جاده هراز منطقه‌ای طبیعی قرار دارد که در بهار، به‌ویژه اردیبهشت ماه، زیبایی‌اش خیره‌کننده است که به پارک ملی لار یا دشت لار معروف است و در دامنه‌های کوه دماوند قرار دارد. بخش شمالی این دشت جزو استان مازندران و بخش جنوبی آن جزو استان تهران و منطقه لواسانات محسوب می‌شود. پارک ملی لار از سال ۱۳۶۱ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده و از سال ۷۰ شکار در برخی مناطق آن ممنوع شده است. زیرا این دشت به دلیل مراتع غنی که دارد محل خوبی برای زیست انواع  کل و بز کوهی است.

برای رسیدن به این دشت باید از جاده هراز مسیر جاده فرعی پلور را در پیش بگیرید. ابتدا از محیط‌بانی رد می‌شوید و از جاده خاکی عبور می‌کنید. در این فصل عشایر نیز در کنار رود دلیچای چادرهای خود را برپا می‌کنند. عشایر دشت لار از شهرهای ورامین و پیشوا در استان تهران هستند و دشت لار ییلاق تابستانی آنها محسوب می‌شود. می‌توانید از آنها دوغ و ماست خوشمزه‌شان را خریداری کنید و لذت این لبنیات خوشمزه را ببرید.

ببینید | دیو آسیاب ؛ چشمه‌ای در مرز تهران و مازندران که تغییر رنگ می‌دهد | دشت شقایق‌های وحشی تهران کجاست؟   

اگر در اردیبهشت به دشت لار بروید انبوه گل‌های شقایق و گل‌های زرد رنگ شما را متحیر می‌کند. به‌ویژه که این گل‌ها در کنار سد زیبای لار خودنمایی می‌کنند. دشت لار به دشت شقایق هم معروف است. پایین تابلوی نقاشی زیبایی که خداوند جلوی چشمان ما قرار داده، منحصر به فرد و چشم‌نواز است.

ببینید | دیو آسیاب ؛ چشمه‌ای در مرز تهران و مازندران که تغییر رنگ می‌دهد | دشت شقایق‌های وحشی تهران کجاست؟   

اما زیبایی‌های این پارک ملی فقط به این مناظر زیبا ختم نمی‌شود. چشمه دیو آسیاب یکی از نقاط خاص کشور است که در این منطقه قرار دارد.

برای دیدن چشمه دیو آسیاب باید به سمت ارتفاعات شمالی دشت لار حرکت کنید. کل مسیر خاکی است و برای دسترسی به دیو آسیاب باید بدی جاده خاکی و کوهستانی را که به آن می‌رسد، تاب بیاورید. زیرا این چشمه بالای تپه‌ای آهکی در ارتفاع قرار دارد. اما آنقدر این مسیر زیباست که ضرر نمی‌کنید. در مسیر رسیدن به چشمه در برخی نقاط کندوهای عسل را نیز خواهید دید. زیرا این منطقه به سبب رویش انواع گیاهان استعداد مناسبی برای تولید عسل طبیعی دارد.

ببینید | دیو آسیاب ؛ چشمه‌ای در مرز تهران و مازندران که تغییر رنگ می‌دهد | دشت شقایق‌های وحشی تهران کجاست؟   

وقتی بوی گوگرد به مشامتان رسید متوجه می‌شوید که به چشمه دیو آسیاب نزدیک شده‌اید. شکل و رنگ فیروزه‌ای این چشمه دایره‌ای شکل که حدود ۲۰متر قطر و دو متر عمق دارد، بسیار دیدنی است. یک آبراه هم در این چشمه وجود دارد که آب آن را به سمت رودخانه روانه می‌کند. آب چشمه مزه‌ای ترش دارد.

این چشمه خاصیت درمانی دارد، زیرا دارای مواد معدنی و املاح از نوع بی کربنات گوگرد است. اما باید بدانید که رنگ این چشمه متغیر است و همیشه فیروزه‌ای رنگ نیست، زیرا هر وقت میزان گوگرد در آب تغییر کند، رنگ چشمه به خاکستری نزدیک می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، بهترین فصل برای بازدید چشمه دیو آسیاب بهار است. بهتر است تابستان به دشت لار سفر نکنید، زیرا این دشت درخت ندارد و به تبع وقتی جایی درخت کم باشد سایه هم نیست و نور خورشید آزاردهنده می‌شود.

مسیر دسترسی به چشمه دیو

ببینید | دیو آسیاب ؛ چشمه‌ای در مرز تهران و مازندران که تغییر رنگ می‌دهد | دشت شقایق‌های وحشی تهران کجاست؟   

برای دسترسی به این دریاچه، ابتدا باید مسیر جاده هراز را در پیش بگیرید و وارد جاده فرعی پلور شوید. سپس مسیر سد لار را دنبال کنید. پس از عبور از پاسگاه محیط‌بانی منطقه، ۲۰ کیلومتر را طی کنید تا به محل سکونت عشایر آرو برسید. خودروی خود را در این منطقه پارک کنید و از این‌جا تا چشمه، پیاده‌روی کنید.

آفرودسواری و حتی بردن خودروی معمولی تا پای چشمه به منطقه  آسیب وارد می‌کند. بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که پیاده تا چشمه بروید حتی اگر زمان‌بر باشد. زیرا حفظ محیط زیست بسیار واجب است. همچنین در این دشت هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد، بنابراین از آب آشامیدنی گرفته تا مواد خوراکی همراه داشته باشید.

اگر قصد شب مانی در این دشت را دارید باید امکانات کمپ کردن را داشته باشید. معمولا در کنار رودخانه دلیچای برخی شب را در آنجا چادر می‌زنند.

کد خبر 668574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    12 1
    حالاچندوقت یگه این چشمه روهم خشکش میکنن هرجایی که چشمه وآبادانی هست نابودش میکنن
  • بازنشسته IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    8 0
    خیلی زیباست چطور شده تا حالا زمین خواران ویلا سازی نکردن تا حالا پس باید منتظر باشیم
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    4 5
    تهرانم واسه مازندران بود دیگه