شهرستانک روستایی در نزدیکی تهران است و از نقاط دیدنی استان البرز به حساب می‌آید که بهار و پاییز زیبایش گردشگران را به خود جلب می‌کند.  

شهرستانک

همشهری آنلاین - مریم ورشو: یکی از نقاط بسیار زیبا در بهار شهرستانک در استان البرز است. برای رفتن به این روستا باید وارد جاده زیبای چالوس شوید و بعد از حدود ۴۴کیلومتر رانندگی و عبور از روستای آسارا، درسمت راست جاده به دو راهی شهرستانک برسید. در ابتدای این روستا تابلوی بزرگی مسیر روستا را نشان می‌دهد. تا خود روستا نیز حدود ۱۰کیلومتر را باید طی کنید.

طبیعت چشم‌نواز و حیرت‌انگیز شهرستانک لحظاتی به یاد ماندنی را در ذهن ثبت می‌کند. شهرستانک پر از باغ‌ها و درختان میوه مانند زردآلو و گیلاس است که در بهار شکوفه‌های سفید و صورتی‌شان خودنمایی می‌کند.

پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌هایی پرشکوفه | شهرستانک؛ روستایی خوش آب و هوا نزدیک تهران | کاخ ناصری کجاست؟

تماشای شکوفه‌های درخت گیلاس در بهار بی‌نهایت لذت بخش است. کوچه باغ‌های باریک این روستا شما را دعوت به پیاده‌روی می‌کن. بی‌شک زندگی مدرن و شهرنشینی تصویرکوچه باغ را از ذهن‌ها دور کرده است و اینجا دقیقا جایی است که انبوه این کوچه باغ‌ها حس نوستالژی را در شما بیدار می‌کند.

شهرستانک جایی است که به شعر سهراب نزدیک‌تر می‌شویم: «نرسیده به درخت کوچه باغی است که از خواب خدا سبزتر است». برخی باغداران با سنگچین برای باغ‌ها حصار ساخته‌اند که نمای زیباتری به این کوچه‌ باغ‌ها داده است. صدای رود هم هنگام پیاده‌روی گوشنواز است. درواقع لذت سفر به شهرستانک همین گام‌هایی است که در کوچه باغ‌های خاکی برمی‌داریم.

آب و هوای خوش این روستا از چشم ناصرالدین شاه قاجار هم دور نماند. او در سال ۱۲۹۵ هجری قمری دستور داد تا در حوالی این روستا کاخی ییلاقی بنا کنند. درست در انتهای دره شهرستانک که گله گیله نام دارد؛ نقط‌های از روستا که چشم اندازی فوق‌العاده دارد.

پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌هایی پرشکوفه | شهرستانک؛ روستایی خوش آب و هوا نزدیک تهران | کاخ ناصری کجاست؟
کاخ ناصری در گذشته

ساخت این کاخ  ۳سال طول کشید. این کاخ جزو میراث فرهنگی البرز است و در ۱۶ شهریور ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۲۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

برای رسیدن به این کاخ باید از روستا خارج شوید تا به تابلوی هشداری برسید که ورود غیر محلی‌ها را با خودرو ممنوع کرده است. پیاده این راه را در پیش بگیرید تا به انتهای کوچه باغ‌های خاکی برسید. تابلوهای راهنمای مناسبی در طول مسیر وجود ندارد، بعد از کمی پیاده روی به کاخ می‌رسید. اما تصورتان با دیدن آن ممکن است ناگهان به هم بریزد، چون فقط نام کاخ را یدک می‌کشد.

کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه مخروبه‌ای است که فقط ستون‌ها و راهروهای سنگی از آن به جا مانده است. با این حال گشت و گذار از این راهروها با دیوارهای سنگی و آجری حال خوبی دارد.

این کاخ در۲ بخش بیرونی و اندرونی ساخته شده است. حیاط بیرونی به شکل مستطیل طراحی شده و البته فقط بقایای این حیاط و حوض آن به جا مانده است. عمارت بیرونی در ابعاد ۱۲ در ۲۴ متر در ۲طبقه ساخته شده که در حال حاضر دیگر اثری از طبقه دوم این کاخ نیست.

پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌هایی پرشکوفه | شهرستانک؛ روستایی خوش آب و هوا نزدیک تهران | کاخ ناصری کجاست؟

از کاخ ناصری به سمت شمال حرکت کنید تا بعد از کمی پیاده‌روی به چشمه زلالی به نام گل کیله برسید. این چشمه دیدنی از زیر سنگ می‌جوشد و به رودخانه می‌ریزد. انبوه برگ‌های پاییزی و تصویر شاخه درختان بر این رودخانه شبیه یک تابلوی نقاشی است.

درختان میوه در اطراف چشمه و رودخانه این مسیر منظره زیبایی را خلق می‌کنند که خستگی  پیاده‌روی را از تنتان به در می‌کند.

اگر در بهار فرصت این را ندارید که به شهرستانک بروید، پاییز منحصر به فردش را از دست ندهید. زیرا زیباترین نقطه نزدیک به تهران برای پاییزگردی شهرستانک است.

پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌هایی پرشکوفه | شهرستانک؛ روستایی خوش آب و هوا نزدیک تهران | کاخ ناصری کجاست؟

مسیر دسترسی | چگونه به شهرستانک برویم؟

اگر ساکن تهران هستید باید به سمت کرج رانندگی کنید و بعد از رسیدن به شهر کرج، خروجی جاده چالوس را بروید. بعد از طی کردن حدود ۴۴ کیلومتر در جاده چالوس و پس از عبور از روستاهای آسارا، ماهان و درده، نرسیده به گچسر، در سمت راست جاده به دوراهی شهرستانک می‌رسید که بر سر آن، یک تابلوی سبز رنگ بزرگ وجود دارد و مسیر رسیدن به شهرستانک را به شما نشان می‌دهد.

همچنین اگر خودروی شخصی ندارید می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس‌هایی که از جاده چالوس به سمت شهرهای شمالی می‌روند، به شهرستانک بروید. کافی است در دوراهی شهرستانک پیاده شوید و منتظر خودروهای عبوری شوید.  

کد خبر 670624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha