سرپرست مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از کاهش ۵۵ صدم متر آب‌های زیرزمینی استان در سال آبی گذشته خبر داد.

قنات حسن آباد یزد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،عباس ابراهیمی با اشاره به اینکه سال آبی از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود و تا مهر سال بعد ادامه می یابد، اظهار کرد: این در حالی است که در سال آبی ۹۸-۹۹، چهارده دهم متر به حجم آب آبخوان‌های این استان افزوده شد.

وی گفت: بارش و سیلاب‌های بهاره و به دنبال آن خاموشی چاه‌های آب زیرزمینی سبب شد تا میزان آب آبخوان‌ها در سال آبی ۹۸-۹۹ افزوده شود.

ابراهیمی با اشاره به کاهش آب زیرزمینی و تاثیر آن بر روی کیفیت آب بیان کرد: هر چقدر میزان آب در آبخوان‌ها کاهش یابد روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد و سبب افت کیفیت آب می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آبخوان های شهرستان‌های اسفراین، شیروان و بجنورد در این استان در وضعیت بحرانی‌تری قرار دارد.

این مقام مسئول افزود: به منظور استفاده بهینه از آب موجود و جلوگیری از کاهش آب‌های زیرزمینی باید به موضوع الگوی کشت توجه بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: الگوی کشت سال‌هاست که در حال مطرح شدن است اما هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

سرپرست مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تاکید کرد: تعدیل بخشی پروانه‌های چاه‌های آب‌های زیرزمینی یکی دیگر از مواردی است که می تواند در کاهش مصرف آب زیرزمینی تاثیر بگذارد.

سه هزار و ۳۸۰ حلقه چاه آب مجاز در این استان وجود دارد که میزان برداشت سالانه این چاه‌های آب ۴۲۰ میلیون متر مکعب است.

میزان اضافه برداشت چاه‌های مجاز از آب برداشتی چاه های غیر مجاز بیشتر است که میزان اضافه برداشت این چاه‌ها، ۷۰ میلیون متر مکعب است.

میزان برداشت آب از چاه های غیر مجاز استان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال است.

۹۰ درصد از آب در استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. 

کد خبر 668231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha