اگر اسکاتلند ابتدا بر اوکراین و سپس بر ولز غلبه کند و سهمیه جام‌جهانی را بگیرد، در گروه ایران می‌افتد و هر ۳‌تیم گروه انگلیسی‌زبان خواهند شد.

تیم ملی فوتبال اسکاتلند

به گزارش همشهری‌آنلاین، ما یک‌بار در سال۱۹۷۸ با یکی از بهترین اسکاتلندهای تاریخ روبه‌رو شده و این تیم را یک-یک متوقف کرده‌ایم. آن زمان ستاره‌های اسکاتلند مطمئن از برد پرگل مقابل ایران قبل از مسابقه جشن گرفته بودند. اگر آنها بیایند، خوبی‌اش این است که به‌دلیل کری شدید بین ۲‌کشور بریتانیایی، مسابقه بین انگلیس و اسکاتلند می‌تواند به سود ما رقم بخورد.

تیم ملی اسکاتلند قدمتی ۱۵۰ساله دارد و همزمان با سالروز نخستین بازی رسمی ملی‌اش که با انگلیس بدون گل تمام شد، در مرحله گروهی این رقابت‌ها به میدان می‌رود. انگلیس و آمریکا دقیقا در آغاز مسابقات جام‌جهانی هرکدام ۱۵۰ساله می‌شوند و تیم ملی ما چقدر قدمت دارد؟ ۸۱سال و از دیدار بدون گل مقابل افغانستان به این‌سو. ما هیچ‌وقت در جام‌های جهانی و حتی بازی‌های رسمی شکست ناجور نداشته‌ایم اما اسکاتلند داشته؛ باخت ۷ بر صفر از اروگوئه در جام‌جهانی۱۹۵۴ سوئیس که بدترین شکست تاریخ این کشور است.

اسکاتلندی‌ها هم مثل انگلیس در ۳‌دوره اول جام‌جهانی عضو فیفا نبودند و در سال۱۹۵۰ برخلاف انگلیسی‌ها جواز حضور در مسابقات را به‌دست نیاوردند. سال۱۹۵۴ و ۱۹۵۸ را بدون برد و تنها با یک‌تساوی به پایان بردند و در ۳‌دوره دیگر غایب بودند. در سال۱۹۷۴با وجود یک‌برد و ۲‌تساوی و بدون باخت موفق به صعود نشدند و در جام‌جهانی۱۹۷۸ هم یک‌تساوی، یک‌برد و یک‌باخت دقیقا مشابه دوره بعد از آن، اسکاتلندی‌ها را از صعود بازداشت. آنها در ۸‌دوره‌ای که تجربه حضور در جام‌جهانی را به‌دست آورده‌اند موفق به صعود به مراحل بالاتر نشده‌اند؛

۲۳بازی، ۴برد، ۷تساوی، ۱۲باخت، ۲۵گل زده و ۴۱گل خورده. اسکاتلندی‌ها آخرین‌بار در سال۱۹۹۸ رنگ جام‌جهانی را دیدند و در قرن حاضر همیشه از این رقابت‌ها دور مانده‌اند. در یورو و جام ملت‌ها هم وضعیت‌شان اسفبار است؛ ۳‌دوره حضور که آخرین آنها همین تابستان بود؛ ۹بازی، ۲برد، ۲تساوی، ۵شکست، ۵گل زده و ۱۰گل خورده.

از بازیکنان فعلی سرشناس این تیم می‌توان به اندی رابرتسون اشاره کرد که یکی از ۳‌مدافع چپ برتر حال حاضر جهان است. در همین پست کیران تیرنی را هم در آرسنال دارند که او هم جزو خوب‌هاست اما اخیرا دچار آسیب‌دیدگی شدید شده. او که در تیم ملی بیشتر در پست مدافع میانی بازی می‌کند، زانویش را باید به جراحی بسپارد و احتمالا بازی پلی‌آف با اوکراین را از دست می‌دهد. با این حال اگر اوضاع زانویش به‌خوبی پیش برود، به جام‌جهانی آینده می‌رسد. از ستاره‌های شاغل در سلتیک و رنجرز که بگذریم، نام‌های سرشناس دیگری می‌بینیم مثل اسکات مک‌تامینی از منچستریونایتد یا بازیکنانی از بولونیا، بروخه، استون‌ویلا، نوریچ، ساوتهمپتون و...

هدایت این تیم از سال۲۰۱۹ در دست استیو کلارک، بازیکن دهه۹۰ چلسی است. او در چلسی، نیوکاسل، لیورپول و وستهم دستیاری کرده و سرمربی وست‌بروم و ردینگ هم بوده. تقریبا او به‌اندازه سرمربی موقت ولز کم‌تجربه است.

کد خبر 668199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • سیروس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    20 3
    ما که جدی هستیم آقای اینفانتینو
  • مکابیز IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    39 3
    هیچ فرقی بین اکراین اسکاتلند و ولز برای ما نیست ما فقط باید ببریم
  • امیر مجیدی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    18 12
    ولز میاد بالا..ایران تو گروه خودش دوم میشه و میره مرحله بعد..امریڪا و ولز رو میبره با انگلیس یا مساوی میشه یا یڪ هیچ میبازه..بعد مرحله بعدی میوفته با هلند..و جلو هلند میبازه و حذف میشه
  • رضا IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    20 10
    فقط اسکاتلند بیاد بالا هر ۳‌تیم گروه انگلیسی‌زبان خواهند شد؟ مگه زبان ولزی‌ها ژاپنیه؟!؟!
  • AU ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    35 9
    بازی جذاب ۲ دشمن قدیمی؟! چرا تا این اندازه پافشاری دارید از کلمه دشمن استفاده کنید حتی در فوتبال ؟ دو حریف قدیمی ، نه دو دشمن هر چند این متن حذف میشود اما کمی دید خود را عوض کنید ، استفاده از بعضی از کلمات جز سیاه شدن دل نتیجه ای ندارد حالا چند روز دیگر هر مسابقه که بود و قبلا تیم ملی با آن کشور بازی داشته بنویسید بازی دو دشمن قدیمی .