این روزها با روند رو به افزایش تعداد مبتلایان و پیش‌بینی‌هایی در این خصوص و همچنین نادیده گرفتن موارد پیشگیری از بیماری در تعطیلات، زنگ هشدار موج‌های بعدی کرونا در کشور به گوش می‌رسد.

كرونا 3

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: حضوری شدن کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس، باز شدن همه مراکز عمومی  و بالا رفتن آمار مبتلایان، کاهش رعایت شیوه‌نامه‌ها و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و زدن ماسک؛ ما را با خطر  مواجهه با موج دیگری مواجه می‌کند و بیم آن می‌رود که این‌گونه برخوردها و تصمیمات شتاب‌زده؛ تصور رهایی از خطرات جدی ویروس کرونا را  نقش برآب کند.

غافلگیری موج‌های جدید

به نظر می‌رسد طبیعی است انتظار نداشته باشیم  این ویروس هیچ‌گاه از بین برود. ولی مهم میزان خطرات، تغییر شکل، پیامدها و مشکلات مختلف آن است که امید می‌رود بتوان آنها را مهار و کنترل کرد. بنابراین همچنان  مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر واکسیناسیون ضروری است.

واکسیناسیون به معنای ایمنی صددرصدی در برابر کرونا نیست و تنها به پیشگیری از موارد ابتلای شدید کمک می‌کند؛ با توجه به اینکه هنوز سایه خیزهای جدید کرونا احساس می‌شود؛ اگر نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کوتاهی کنیم موج‌های دیگر ما را غافلگیر خواهند کرد.

لزوم رعایت پروتکل‌ها

دکتر حوریه سلیمان‌جاهی، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و عضو بورد و اتاق فکر ویروس شناسی در نظام پزشکی تهران در این باره می‌گوید : « در حال‌حاضر که هنوز با موج امیکرون دست و پنجه نرم می‌کنیم و منتظر تکوین واریانت‌ها و ساب ‌واریانت‌های جدید (سویه‌ها و زیرسویه‌ها) یا  واریانت‌های ترکیبی با واریانت‌های قبلی هستیم  و همچنین می‌دانیم میزان اثربخشی واکسن‌های کنونی در ارتباط با جلوگیری از ابتلا به امیکرون کاهش چشمگیری یافته است؛ اما همچنان واکسن‌های موجود در کاهش و جلوگیری از شدت بیماری و خصوصا مرگ و میر بسیار موثر هستند.»

به گفته این  استاد ویروس‌شناسی، مبتلایان قبلی به ویروس در مقابل واریانت‌های جدید ایمن نیستند؛ همان‌طور که واکسن‌ها به طور کامل  نمی‌توانند جلوی ابتلا به امیکرون و واریانت‌های احتمالی در آینده را بگیرند. حتی ایمنی ناشی از ابتلا و واکسن نیز در مدت کوتاه و در عرض چند ماه کاهش می‌یابد. به همین خاطر همچنان باید به شیوه‌های کنترل بیماری توجه کنیم و آنها را جدی بگیریم.  

احتمال وقوع موج ششم یا هفتم

سلیمان‌جاهی می‌گوید با توجه به اینکه هنوز تعداد نسبتا زیادی از افراد جامعه دوز بوستر و حتی  دوره کامل واکسیناسیون را دریافت نکرده‌اند و همچنین  قدرت سرایت‌پذیری بالای امیکرون، وقوع موج ششم یا هفتم محتمل است.

با توجه به جهش‌های پیاپی مورد انتظار از ویروس و گردش گسترده آن در جمعیت حساس و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم در ایام نوروز و مسافرت، تجمعات خانوادگی و ملی و مذهبی؛ امکان وقوع موج جدید در ادامه موج ششم دور از انتظار نیست. از طرف دیگر، بدنه آموزشی کشور در صورت ادامه فعالیت‌ها به صورت مجازی آسیب‌های غیرقابل جبرانی بر بدنه آموزشی کشور وارد می‌کند.   البته دوری از محیط‌های آموزشی  برای کودکان و جوانان مسلما به صلاح آنها نیست. اما چه باید کرد و چگونه باید مرحله به مرحله این اتفاقات را پشت سر بگذاریم؟

واکسیناسیون را جدی بگیریم

به گفته این استاد دانشگاه، از آنجایی که درصد افراد واکسینه‌شده کامل در ایران هنوز کم است باید هرچه سریع‌تر اقدام به تکمیل واکسیناسیون عمومی شود. یعنی افراد واکسینه نشده باید از لزوم تزریق واکسن برای مقابله خودشان و اطرافیانشان از بیماری آگاه شوند. این کار هم باید هرچه زودتر انجام شود؛ خصوصا هیچ کس نباید برای دریافت دوز سوم سهل انگاری کند.

علاوه بر واکسیناسیون می توانیم  با آموزش به موقع و صحیح نکات پیشگیرانه رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از وقوع موج بعدی جلوگیری کنیم.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه هوا، بیماریابی و ایزولاسیون  

سلیمان‌جاهی می‌گوید حضور دانشجویان و دانش‌آموزان  در فضاهای آموزشی باید با فراهم شدن و تامین فضاهای مناسب و ایمن امکان‌پذیر شود.

 با توجه به اینکه اغلب  کودکان و نوجوانان هنوز واکسینه نشده اند باید بر رعایت پروتکل های بهداشتی  از جانب آنها تاکید زیادی  شود. بیماریابی نیز همچون گذشته از اهمیت زیادی برخوردار است. تست‌های تشخیصی حساس با قیمت مناسب  هم باید در اختیار مراجعان به مراکز بهداشتی و به ویژه معرفی شده از مدارس و دانشگاه‌ها  قرار گیرد  و بیمه ها  هم باید موظف به پرداخت هزینه این تست ها شوند.

به گفته این ویروس شناس، در خوابگاه‌های دانشجویی، مدارس، ناهارخوری‌ها و سالن‌های ورزش باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که افراد مبتلا بتوانند قرنطینه شوند و با تامین نیاز بیماران، آنها به گونه ای حمایت و تامین شوند  تا بتوانند به خوبی قرنطینه  را  رعایت کنند. همچنین  لزوم توجه به این گونه حمایت ها نیز  باید در نظر گرفته شود.

در مدارس  هم  باید علاوه بر آموزش صحیح استفاده از ماسک و در اختیار قرار دادن آن به دانش‌آموزان در صورت نیاز باید امکانات اولیه حفاظت فردی در اختیار آنها  قرار گیرد.

سلیمان‌جاهی می‌گوید فضاهای آموزشی مرتب باید پاکسازی و ضدعفونی‌ شوند و شرایط گردش هوا و تهویه مناسب  نیز  در امکان آموزشی و عمومی وجود داشته باشد. همچنین  تعداد دانش‌آموزان در کلاس های درس هم  باید کمتر از ۲۰ نفر باشد.

بعد از بازگشایی فضاهای آموزشی به محض مشاهده افزایش شیوع در هر منطقه، رفت و آمدهای غیر ضروری به آنجا باید  محدود، افراد بیمار و خانواده آنها باید  قرنطینه شوند و در صورت لزوم نیز  مکان‌های آلوده حتی به صورت کوتاه مدت باید تعطیل شوند.  

کد خبر 668107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 78
  • نظرات غیرقابل انتشار: 64
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    216 7
    ما اصلا ندیدیم یک مواد عفونی کننده در مدرس نیس فاصله اصلا رعایت نمی شه خبری ازاد عفونی کردن نیس دیگه شعار ندید بچه های کرونا بگیرند با این بی پولی چکار کنیم
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    224 8
    خسته شدیم بابا ولمون کنید من اگه ترک تحصیل هم برا بچه ام بزنن نمی فرستم من پول ندارم شکمشون سیر کنم.... اگه مریض شد پول ندارم خرجش کنم
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      95 2
      آنقدر دارو و مواد غذایی گران شده که نمی تونیم ریسک مریضی بچه ها رو قبول کنیم تو این یه ماه قرار دانشمند بشن مجازی کنید تو رو خدا
  • A IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    98 6
    سلام لطفا دانشگاه ها رو تعطیل کنید وضعیت خیلی خطرناکه
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    351 6
    این چه تصمیم عجولانه ای بود که گرفته شد ؟؟؟درمانگاهها و مطب ها پر از آدمه ، از کوچک و بزرگ ، هرچه زودتر تا به یک معضل تبدیل نشده مدارس رو تعطیل کنید !!!
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    98 6
    چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی؟! 😏
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    91 5
    واقعا تو مدرسه بچه ها رعایت نمیکنن ۳۰نفر تو یه کلاس پیش هم میشینیم بدون فاصله تا ساعت ۲خدایی خطرناکه به ما رحم کنید🙏🙏😭😭
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    126 3
    لطفا غیر حضوری کنید یا حداقل دو گروه کنید دانش آموزانو
  • فرهنگی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    120 6
    سلام خدا خیرتون بده موج های جدید کورنا تو راهن تعطیل کنین
  • حیدری IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    من هر سه نوبت واکسن را زدم قبل از عید هم کرونای شدیدی گرفتم . واکسن الکیه فقط اثرش درد مفاصلی بود که نصیب من شد
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    87 4
    بچه خواهرم کلاس دوم هست از دیروز مریض شده دقیقا بعد ۴ روز مدرسه رفتن بدن درد با تب و لرز کرده
  • دبیر IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    84 2
    سلام معلمم خودم دوتا بچه مدرسگی دارم تعیل کنید خطططططریه حسسسسسسن
  • مهران IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    84 1
    به هیچکس اجازه نمی‌دهم با سلامت و زندگی فرزندان دلبندم بازی کند ... و تو این یکماه هیچ چیزی را نمی توان آموزش داد
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    68 3
    کلاس ما ک سی نفر رو میایم مدرسه قشنگ خیلی بده خیلی تازه بعضی معلما ک ماسکن نمی زنن حتی تعطیل کنین لطفا یا گروه بندی کنین
  • پارسا IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    69 2
    همکلاسی پسرم باعث شده پسرم مریض بشه پایه سوم ابتدایی این ویروس باعث شده پسر سه سالم هم مریض بشه الان کی جواب منو باید بده تو این گرونی هزینه دکتر دو تا بچه رو کی باید بده هزینه جهنم بچه کوچیکم داشت از بین میرود از تب وحالت تهوع
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    70 2
    با اقتصاد و گرونی و تورم نگران بچه هامون هستیم
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    71 5
    خوب حدقل این یه ماه رو غیر حضوری می کردین بعد واسه امتحانات حضوری می کردین اگه واسه امتحانات کرونا زیاد شه چی کار کنیم 🙁
  • شاهین چشم IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    65 3
    مدارس حضوری واقعا جذاب هستند و من خودم دانش آموز هستم میدونم و نظر دوستان رو که کامنت گذاشتن رو هم میفهمم الان مدرسه ما کولر داره ولی کولر شون هنوز سرویس نشده بعدش آموزش پرورش و همچنین ستاد مبارزه با کرونا هم گفته نیازی به فاصله گذاری اجتماعی نیست و همه بچها تو هم توهم می‌نشینیم و ارتفاع دیوار های سرویس بهداشتی مدرسه خیلی کمه و سقف هم ندارن هم چنین بعضی وقتا معلمان ماسک نمی زنند و یه تعدادی از دانش آموزان پس لطفا یه تصمیم درست بگیرید نه معلم بعضی از معلم ها درست رعایت نمی کنند نه بعضی از داشت آموزان پس بهتره که تا قبل از قرمز شدن کل کشور و نابودی هزاران نفر با غیر حضوری کردن مدارس جان چند نفر رو نجات بدین و بعدش کل کشور رو به شکل درستش قرنطینه کنید و مواد غذایی رو بیارید خونه هر آدم تا مردم نیاز نداشته باشند به خرید بروند همانند کشور آلمان تا این بیماری تمام شود که ماهم همانند چین کشوری بدون کشته کرونایی باشیم
  • نسرین ساسانی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    89 5
    سلام دوسال نرفتن این یک ماه هم روش چی میشه من نمیتونم بفرستم آره کرونا کم شده ولی وقتی داخل یه کلاس جمعیت زیادباشه باز کرونا زیاد میشه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    88 3
    شمارو ب اون خدا غیر حضوری کنید دلیلی نداره ک واس یه ماه مدرسه رفتن همه رو مریض کنید بچها گناه دارند دلتون بسوزه شما نمیتونید درست تصمیم بگیرید چراااااا
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    61 3
    سلام دخترم مریض شده میگه تو کلاسمون چند نفر مریض بودن کاش نمی فرستادمش مدرسه
  • یک معلم IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    55 0
    معلم هستم و شاهد و ناظر بر اینکه کسی مراقب فرزندان شما نیست مشکلی پیش بیاد برای فرزندت اخرین جواب اینه میخواستی نفرستی مدرسه مدرسه ما نه تهویه هوا داره نه ضد عفونی ۳۰ نفر نفس به نفس کنار هم هستن دلتون برای این طفل معصوما بسوزه الان وقتش نبود
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    50 1
    سلام کاری که کردید اصلا خوب نیست دانشگاه و مدارس باز شدن یعنی دوباره شیوع بیماری شروع شده این تصمیم گیری های عجولانه بود و مناسب نیست این ترم کامل مجازی کنید تا مهر خدا بزرگه شاید فرجی شد.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    34 2
    واقعا تو مدارس نه تهویه هوا هست نا هیچ چیز دیگه فقط شعار رعایت پروتکل های بهداشتی هست نه چیز دیگه
  • ناشناس IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    46 1
    دختر من بعد رفتن به مدرسه مریض شده این چه تدبیری بود ؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    48 1
    سلام تو مدرسه که پسر من درس میخونه هیچگونه فاصله اجتماعی ونکات بهداشتی رعایت نمیشه مدرسه با تعداد ۷۰۰،۸۰۰ دانش آموز و هر کلاس ۴۰ دانش آموز چه جوری رعایت کنند اونم دانش آموزان ابتدایی کلاس اول ودوم واقعا متاسفم