سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
۳ نفر

عصر یک روز وقتی خواهر وشوهر خواهر ابراهیم به منزلشان به میهمانی آمده بودند هنوز دقایقی نگذشته بودکه از داخل کوچه سرو صدایی شنیده شد. در این لحظه ابراهیم سریع از پنجره طبقه دوم نگاه کرد و دید شخصی موتور شوهر خواهرشان را برداشته و در حال فرار است و بقیه ماجرا.

شهید ابراهیم هادی

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: اگر هرکدام از ما سبک و سیاق زندگی و چگونگی رفتار ومنش هرکدام از شهدای گرانقدرکشورمان را با دقت مرورکنیم به نکات اخلاقی و اجتماعی ارزنده و مفیدی دست پیدا می‌کنیم که در امور زندگی‌مان خیلی زیاد به کار می‌آید. مثلاً شهید با اخلاق و ورزشکار«ابراهیم هادی» که بچه میدان خراسان تهران بوده، در رفتارها وگفتارهایش درس‌ها و آموزه‌های زیادی وجود داشته که یکی از آنها چگونگی امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح کار اشتباه و خطای انسان‌هاست. در کتاب «سلام بر ابراهیم» به شکلی زیبا و متنی روان و جذاب به زوایای مختلف زندگی این شهید والا مقام پرداخته شده که بخشی از آن را می‌خوانید، ماجرای دزد موتور و رفتار انسان‌دوستانه ابراهیم را.

ابراهیم سریع به سمت درب خانه آمد و دنبال دزد دوید و هنوز چند قدمی نرفته بود که یکی از بچه‌محل‌ها لگدی به موتور زد و آقا دزده با موتور به زمین خورد. تکه آهنی که روی زمین بود دست دزد را برید و خون هم جاری شد. ابراهیم به محض رسیدن نگاهی به چهره پراز ترس و دلهره دزد انداخت و بعد موتور را بلند کرد و گفت: سوار شو! همان لحظه دزد را به درمانگاه برد و دست دزد را پانسمان کرد.

کارهای ابراهیم خیلی عجیب بود و شب هم با هم به مسجد رفتند و بعد از نماز ابراهیم کلی با اون دزد صحبت کرد و فهمید که آدم بیچاره‌ای است و از زور بیکاری از شهرستان به تهران آمده و دزدی کرده است.

ابراهیم با چند تا از رفقا و نمازگزاران صحبت کرد و یه شغل مناسبی برای آن آقا فراهم کرد. مقداری هم پول از خودش به آن شخص داد و شب هم شام خورد و استراحت کردند. صبح فردا خیلی از بچه‌ها به این کار ابراهیم اعتراض کردند. ابراهیم هم جواب داده بود: "مطمئن باشید اون آقا این برخورد را فراموش نمی‌کند و شک نکنید برخورد صحیح، همیشه کار سازه است."

پهلوان بسیجی ابراهیم هادی از بنیانگذاران گروه چریکی شهید اندرزگو در جبهه گیلانغرب و ستاره ورزش کشتی کشورمان است؛ او در اول اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در محله شهید سعیدی حوالی میدان خراسان به دنیا آمد؛ ابراهیم چهارمین فرزند خانواده بود؛ او در نوجوانی طعم تلخ یتیمی را چشید، از آنجا بود که همچون مردان بزرگ زندگی را پیش برد.

 ابراهیم دوران دبستان را به مدرسه طالقانی رفت و دبیرستان را نیز در مدارس ابوریحان و کریمخان گذراند. او در سال ۵۵ توانست به دریافت دیپلم ادبی نایل شود. از همان سال‌های پایانی دبیرستان، مطالعات غیردرسی را نیز شروع کرد؛ حضور در هیئت جوانان وحدت اسلامی و همراهی و شاگردی استادی نظیر مرحوم علامه «محمدتقی جعفری» بسیار در رشد شخصیتی ابراهیم مؤثر بود.

این شهید مفقود، در دوران پیروزی انقلاب شجاعت‌های بسیاری از خود نشان داد؛ همزمان با تحصیل علم به کار در بازار تهران مشغول بود و پس از انقلاب در سازمان تربیت‌بدنی و بعد از آن به آموزش پرورش منتقل شد.

یکی از کارهای مهم ابراهیم در دوران جنگ انتقال مجروحان و شهدا از منطقه به عقب جبهه بود. گاهی اوقات پیکرهای مطهر شهدا در ارتفاعات بازی‌دراز بر شانه‌های ابراهیم می‌نشست تا به دست خانواده‌هایشان برسد.

کد خبر 667844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اکبر IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    10 1
    یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد