این روزها اغلب افراد می خواهند بدانند وضعیت ویروس کرونا به چه صورت است و اگر موج جدیدی وجود داشته باشد به چه صورت است، چه هنگام خواهد بود و تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد؟

وضعيت اميكرون در سال جديد

همشهری آنلاین یکتا فراهانی‌: کارشناسان  در پاسخ به سوالات زیاد مردم در مورد پیش‌بینی وضعیت کرونا بر این باورند که تجربه واریانت‌های جدید با درجه‌های مختلف در ماه‌های آینده اجتناب‌ناپذیر است.  این سویه‌ها می‌توانند از هر جایی که انتقال گسترده‌ای وجود دارد ایجاد شوند؛ اما فراموش نکنیم  تنها «زمان» است که نشان می‌دهد چه اتفاقی خواهد افتاد. به همین خاطر و با توجه به ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد بهترین کار این است که همچنان  تمام موارد پیشگیری از بیماری را رعایت و به آنها توجه کنیم.

سال ۱۴۰۱ با پایان پیک ششم کرونا آغاز شد. این شرایط به همان نسبت که  می تواند امیدوار کننده باشد؛ با بیم ایجاد پیک جدید در سایه عادی‌انگاری و رعایت  نکردن پروتکل‌های بهداشتی ارتباط مستقیمی دارد.

بیم وامیدهای چرخش ویروس کرونا

بیم روند افزایشی بیماری

دکتر سید محمد رضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت های ویژه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت ابتلا به کرونا و همچنین تعداد موارد  بستری در تعطیلات  نوروزی می‌گوید: «وضعیت موارد ابتلا و بستری در روزهایی که گذشت نسبتاً قابل قبول بود؛ چرا که ما به‌تازگی از قله اُمیکرون عبور کرده بودیم. بنابراین  طبیعی است که نسبت به چند هفته قبل تعداد مرگ و میر و بستری کمتر باشد. ولی همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود یک روند نسبتا افزایشی را درپیش داریم. »

بی‌توجهی به واکسیناسیون و دوز بوستر

به گفته هاشمیان، دلایل مختلفی برای این پیش‌بینی مبنی بر احتمال روند افزایشی موتارد ابتلا  وجود دارد که مهم‌ترین آنها این است که فقط ۴۶ درصد از مردم کشور دوز سوم  واکسن  کرونا را دریافت کرده اند؛  یعنی هنوز میزان واکسیناسیون دوز سوم یا بوستر کافی نیست.

عامل بعدی این است که حدود ۶‌ میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز واکسن نزده‌اند و به نظر می‌رسد تصمیمی هم برای انجام آن ندارند که در این خصوص حتما باید آگاهی رسانی و اطلاعات کافی با روش های مختلف باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

اعتمادسازی

به عقیده این فوق تخصص مراقبت های ویژه، این دو موضوع بسیار مهم هستند. بنابراین مهم ترین راه حل نیز برای مقابله با چنین عقایدی، اعتماد سازی و بحث و گفت و گو با افرادی است  که  هنوز نتوانسته‌اند به واکسیناسیون اعتماد داشته باشند. این گفت و گوها اگر در تلویزیون و رسانه‌ها باشد، می‌تواند به مردم کمک شایانی بکند.

 عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌ها

هاشمیان می‌گوید علت سوم، عادی‌انگاری‌هایی است که با شروع تعطیلات و انجام سفرها و دورهمی‌ها از طرف مردم صورت می‌گیرد.در جامعه ماسک زدن  نسبت به قبل بسیار کمتر شده است و علت بعدی هم می‌تواند تجمعات مختلف بدون رعایت پروتکل‌ها باشد

 شیوع ساب‌واریانت BA.۲

 به عقیده این استاد دانشگاه شهید بهشتی یکی از مهم‌ترین علل در این خصوص احتمال روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا، شیوع ساب واریانت یا زیرسویه  BA.۲ است که ۵۵ درصد از مبتلایان کرونا در آمریکا در حال حاضر از این ساب واریانت است و این وضعیت موجب نگرانی در روزهای آینده است.

شروع آموزش‌حضوری 

همان طور که اعلام شده از چهاردهم فروردین قرار است تحصیلات در مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری انجام شود. اما امید می‌رود راهکارهای مختلفی مثل اجرای قرنطینه هوشمند کنترل افراد مبتلا و ممانعت از حضور افراد مبتلا و  همچنین جلوگیری از حضور دانش آموز ان و دانشجویانی که در خانواده آنها فردی مبتلا به بیماری باشد بتواند تا حدودی به بهبود شرایط کمک کند.

البته تهویه کلاس‌ها، کاهش ساعات حضور دانش آموزان در کلاس و کاهش تعداد دانش آموزان  هم می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری را کمتر بکند.

هاشمیان می‌گوید بعضی از کشورها تزریق دوز چهارم را برای بیماران خاص و سنین بالا شروع کرده‌اند. مثلاً سازمان غذا و داروی آمریکا بر تزریق دوز چهارم فایزر و مدرنا را برای سنین بالای ۵۰ سال و بیماران زمینه‌ای تایید کرده است.

 بنابراین در ایران هم تزریق دوز چهارم می‌تواند برای بیماران خاص و سنین بالا انجام شود. به ویژه برای افرادی که سه دوز واکسن ویروس غیر فعال شده تزریق کرده‌اند؛ تزریق دوز چهارم ضروری است.

کد خبر 667322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    بس بچرخید و بچرخد کرونا. واکسن نزده‌ها را نباشد امان