شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۳:۵۴
۰ نفر

علی تویسرکانی: تا کنون بیش از 30 میلیون آمریکایی موفق به ترک سیگار شده‌اند و براساس اطلاعات به دست آمده ترک سیگار همچنان ادامه دارد.

 با ترک سیگار شما احساس سلامتی خواهید کرد و این احساس به سالهایی که سیگار کشیده‌اید و تعداد روزانه آن بستگی ندارد.

 راه‌های زیادی برای ترک وجود دارد
هرکسی باید راهی را برگزیند که برای او مناسبت‌تر است. بسیاری به تنهایی قادر به ترک هستند، اما برخی دیگر به یاری پزشک، کلینیک یا گروهی کارآزموده نیاز دارند. براساس برخی مشاهدات، موفقیت افراد سالمند در ترک از جوان‌ها بیشتر است.

 برخی از افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند از احساس اضطراب، بی‌قراری، کسالت، عدم تمرکز و اختلال در هضم غذا برخوردارند، ولی برخی دیگر هیچ نشانه‌ای ندارند.

پزشکان، برای افرادی که به نیکوتین وابسته شده‌اند و دچار عوارض بیش از حد ترک هستند آدامس نیکوتین‌دار تجویز می‌کنند. گاهی همراه این آدامس‌ها پیوستن به گروه‌های امداد ترک سیگار یا استفاده از برخی وسایل خودیاری نیز تجویز می‌شود.

 آدامس نیکوتین‌دار برای افرادی که بیماری قلبی دارند مناسب نیست، همچنین افرادی که دندان مصنوعی دارند نیز از جویدن آن عاجزند.


در هر سنی دلایل متعددی برای ترک سیگار وجود دارد. برخی از فواید ترک سیگار در سنین بالا عبارتند از: کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های ریوی 2- برخورداری از قلب و ریه‌های سالمتر 3- جریان خون بهتر 4- شرایط بهداشتی سالم‌تر برای افراد غیرسیگاری خانواده به ویژه کودکان. مصرف سیگار نه تنها به کاستن طول عمر منجر می‌شود، بلکه هر ساله سبب مرگ 390هزار نفر شده و میلیون‌ها نفر دیگر را دچار ناتوانی می‌کند.


دود سیگار ریه‌ها و مجاری تنفسی فرد سیگاری را تحریک کرده و تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب سوزش، تورم و ترشح بیش از حد مخاط می‌شود. این تاثیرات منجر به سرفه‌های مزمن می‌شود و در موارد حادتر به برونشیت مزمن می‌انجامد. بیماری‌های مزمن گاهی سبب نفس‌تنگی و اختلال در تنفس طبیعی می‌شوند. سیگار، فشار خون بالا (HBP) و کلسترول بالای خون از جمله عوامل اصلی بیماری دریچه کرونر قلب هستند.

فردی که کلسترول و HBP بالا دارد و سیگاری هم هست، شانس بیشتری برای سکته قلبی دارد تا فردی که تنها در معرض یکی از این عوامل است. به محض ترک سیگار شرایط بهتر برای قلب و دستگاه گردش خون آغاز می‌شود، شانس ابتلا به سکته و حمله قلبی و دیگر بیماری‌های دستگاه گردش خون پایین می‌آید و خون در دست‌ها و پاها بهتر جریان می‌یابد.

 با وجود آنکه ترک سیگار آسیب وارده به ریه‌ها را برطرف نمی‌کند، پیشرفت آن را بسیار کند کرده و قسمت سالم ریه‌ها از آن پس در سلامت عمل می‌کند.
 سیگار عامل خیلی از سرطان‌هاست، مثل سرطان ریه، دهان، حنجره و مری. همچنین در سرطان پانکراس، کلیه ومثانه نیز نقش دارد.


میزان تاثیر سیگار در ابتلا به سرطان به تعداد سیگار مصرفی روزانه در سالهای سیگار کشیدن و میزان دودی بستگی دارد که  به سینه فرو برده می‌شود. پس در ترک سیگار، شانس فرد برای ابتلا به سرطان‌هایی که در ارتباط با سیگار هستند کاهش یافته و پس از ده سال برابر فرد غیرسیگاری می‌شود.


 احتمال ابتلای سیگاری‌ها به آنفلوآنزا، ذات‌الریه و دیگر بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی بیشتر است. آنفلوآنزا و ذات‌الریه در افراد مسن گاهی کشنده است. از هر 4 خانم بالای 60 سال یکی دچار پوکی استخوان می‌شود. این بیماری، استخوان‌ها را تحلیل برده و باعث شکستگی آنها می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که مصرف سیگار شانس پیشرفت این بیماری‌های ناتوان کننده را بالا می‌برد.


شواهد بسیاری گواه تاثیر زیانبار دود سیگار بر سلامتی افراد غیرسیگاری است که در معرض دود سیگار قرار دارند. افرادی که همسران آنها دچار آسم، بیماری قلبی یا دیگر بیماری‌های ریوی هستند باید به این نکته توجه داشته باشند.

سیگار کشیدن در منزل، سلامت نوزادان و کودکان را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد. قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار سبب برونشیت، ذات‌الریه و عفونت گوش می‌شود. این دلیل خوبی است که والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سیگار را ترک کرده یا دست کم در حضور کودکان سیگار نکشند.


تحقیقات اخیر نشان داده است که دود سیگار احتمال ابتلای افراد غیرسیگاری به سرطان را بالا می‌برد.

کد خبر 6673

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز