کرمانشاه در غربی‌ترین نقطه ایران واقع است. کوه‌های سر به‌فلک کشیده و رودهای خروشان سبب شده به این استان لقب سرزمین سنگ و آب بدهند. کرمانشاه به‌دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی در بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

طبیعت کرمانشاه

به گزارش همشهری‌ آنلاین، برای ورود به استان کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد، اما مهم‌ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است. بیش از ۸۰ درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می‌شود، بنابراین ما نیز سفر خود را از همین محور شروع می‌کنیم. شما نیز می‌توانید باتوجه به مبدا خود مسیر ما را از هرکجا که می‌توانید دنبال کنید.

باید بدانید که در این مسیر از شهرهای همدان و اسدآباد می‌گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر است. این مسیر کوتاه‌ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می‌شود. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر حدود ۶ ساعت است.

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

کنگاور

پس از گذر از اسدآباد همدان، به کنگاور وارد می‌شوید. از اسدآباد تا کنگاور حدود ۳۷ کیلومتر فاصله است. شهرستان کنگاور، اولین شهر شرقی استان کرمانشاه محسوب می‌شود. گردشگران کنگاور را بیشتر به‌دلیل وجود معبد آناهیتا می‌شناسند. اما کنگاور به جز این معبد، نقاط دیدنی دیگری نیز دارد.

امامزاده ابراهیم (ع)، حمام بزرگ، سراب ماران، سراب فش و کارگاه‌های سازسازی روستای فش و تپه گودین، حمام کهنه و پل کوچه از دیگر جاذبه‌های گردشگری کنگاور محسوب می‌شوند.

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

صحنه

بعد از کنگاور صحنه دومین شهری است که در مسیر جاده همدان – کرمانشاه واقع است. صحنه به باغ‌شهر معروف و از کنگاور تا صحنه ۳۶ کیلومتر راه است. زیبایی طبیعی این شهرستان به حدی است که هوش از سر می‌برد. تابستان خنک و آرام‌بخش و بهار صحنه معروف است. این شهر پر از باغ‌های گردو و گیلاس است. حتما از عسل این شهرستان بخورید و روغن حیوانی خوش‌عطر و بوی آن را تجربه کنید.

سراب دربند، گوردخمه شیرین و فرهاد، روستای کندوله، روستای کرتویج، بازار صحنه، کارگاه‌های سازسازی در میدان مولوی، کارگاه سازسنتی در خیابان حافظ و منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی  برخی از دیدنی‌های صحنه هستند.

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

هرسین

بعد از صحنه به‌سمت هرسین حرکت کنید. فاصله صحنه تا هرسین ۶۱ کیلومتر است. اما باید بدانید که اگر ۲۹ کیلومتر از صحنه دور شوید به بیستون در شهرستان هرسین می‌رسید. سایت جهانی بیستون، کاروانسرای شاه عباسی، روستای تاریخی برناج و گوردخمه برناج، گوردخمه‌های اسحاق‌وند، تخت شیرین، حوض سنگی، رودخانه‌های گاماسیاب و دینور، روستای نجوبران و تپه گنج‌دره کارگاه‌های گلیم‌بافی در خیابان امام خمینی (ره)، پل چهر و سنگ‌های تراش‌خورده ساسانی از دیدنی‌های هرسین هستند.    

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

ادامه سفر در دو مسیر پیش‌رو

از هرسین ۲ مسیر پیش رویتان است؛ یکی کرمانشاه و دیگری سنقر و کلیایی.

سنقر

اگر بخواهید از هرسین به شهرستان سنقر بروید باید حدود یک ساعت و نیم در جاده کوهستانی و سرسبزی رانندگی کنید. آثار دیدنی سنقر بیشتر به بافت طبیعی آن مربوط می‌شود. سراب‌های گلویچ و گزنهله، روستای چرمله علیا و ورمقان با آبشارهای معروف و زیبایشان برای گشت و گذار بی‌نظیر هستند. هنگام بازگشت و ترک سنقر تخمه معروف آفتابگردان منطقه را فراموش نکنید. هنگام آمدن به مرکز سنقر سری هم به بقعه مالک بزنید. از سنقر دوباره باید به هرسین برگردید تا به کرمانشاه بروید. 

کرمانشاه

اگر از بیستون (هرسین) بخواهید به سمت کرمانشاه بروید باید ۳۰ کیلومتر را طی کنید تا به کرمانشاه برسید. طاق‌بستان، تکیه بیگلربیگی، تکیه معاون‌الملک، بازارهای سنتی، غار دو اشکفت، پل کهنه، سراب نیلوفر، سراب قنبر، باغ گل‌ها، باغ پرندگان و... از جاذبه‌های معروف تاریخی و گردشگری کرمانشاه هستند.

از کرمانشاه دو مسیر در پیش‌رو قرار دارد

بعد از کرمانشاه ۲ مسیر برسر راه شماست. یک مسیر از روانسر به سمت پاوه و اورمانات منتهی می‌شود و مسیر دوم به سمت غرب استان می‌رود که شامل اسلام‌آباد، دالاهو، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین  و مرز خسروی است.

روانسر؛ دروازه اورامانات

اگر منطقه پاوه و اورامانات را انتخاب کنید باید از شهرستان روانسر که دروازه اورمانات است عبور کنید. فاصله کرمانشاه تا روانسر ۴۱ کیلومتر است. قبل از ورود به روانسر تالاب هشیلان را که در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در مسیر روانسر قرار دارد، ببینید. سراب یاوری، بقعه اویس قرنی، سراب زیبای جابری، سراب روانسر و گور دخمه‌های آن نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری روانسر هستند.

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

جوانرود 

همچنین می‌توانید از روانسر مسیرتان را به سمت جوانرود نیز کج کنید و از دیدنی‌های این شهر لذت ببرید. به‌ دلیل وجود بازارچه مرزی در جوانرود اغلب مسافران حتما سری به این شهر می‌زنند و از این نظر جزو شهرهای پر بازدید است. کمپینگ گردشگری سفیدبرگ در روستای سفیدبرگ، شروینه، سراب هلول، آبشار شیخ صله و چشمه ریزه از دیدنی‌های جوانرود محسوب می‌شوند.

پاوه؛ شهر هزار ماسوله

از روانسر به سمت پاوه حرکت کنید. فاصله روانسر تا پاوه ۵۶ کیلومتر است. اگر بخواهید به سمت پاوه حرکت کنید قبل از رسیدن به این شهرستان با تفرجگاه منطقه جنگلی شبانکاره روبه‌رو می‌شوید که غار کاوات در مسیر روستای شبانکاره واقع است. در فاصله ۵ کیلومتری منطقه شبانکاره هم غار قوری‌قلعه وجود دارد که به بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین غار آبی آسیا معروف است. 

قبل از رسیدن به پاوه نیز دو راهی دیگری وجود دارد. در راهی که به بخش باینگان ختم می‌شود (باینگان یکی از بخش‌های شهرستان پاوه است) چندین روستای زیبا وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگرهم مسیر مستقیم به پاوه را انتخاب کنید در طول مسیر از جاذبه‌های دیدنی روستاهای شمشیر، هجیج، نسمه، داریان، شرکان و زردویی، خانقا و ساتیاری لذت ببرید. هجیج از روستاهای پرجاذبه کرمانشاه در اورامانات است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی از نظر صنایع دستی و بافت روستایی مورد توجه است. امامزاده کوسه هجیج و رودخانه سیروان نیز در این روستا قرار دارند. 

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

اسلام‌آباد

برای رفتن به غرب استان دوباره باید به شهر کرمانشاه برگردیم و مسیر اسلام آباد را برای ادامه سفر انتخاب کنیم. فاصله این دو شهر ۶۵ کیلومتر است. سراب هرسم، آتشکده شیان در روستای پلنگرد و تپه تاریخی چغاکاوانه، سراب شرف‌آباد، آرامگاه ابودجانه، آتشکده میل میله‌گه، و آبشار تنگ صندوقه از دیدنی‌های اسلام‌آباد است.   

دالاهو؛ بهشت گمشده

بعد از اسلام‌آباد به شهرستان دالاهو با مرکزیت شهر کرند می‌رسید. فاصله اسلام‌آباد تا دالاهو ۳۶ کیلومتر است. کرند از بافت‌های طبیعی استان است که طبیعت بکر و بی‌نظیرش به پای شهرستان پاوه می‌رسد. قبرستان ابودجانه، قلعه یزدگرد، آبشار پیران، مقبره بابا یادگار، سراب‌های کرند، روستای گردشگری حریر، شالان، روستای سرخه دیزه، طبیعت ریجاب، آبشار ژالگه، مسجد عبدالله ابن‌عمر و موزه مردم‌شناسی و بسیاری مناطق گردشگری دیگر از جاذبه‌های دالاهو است. در کرند غرب نیز کارگاهای چاقوسازی معتبری در ورودی شهر وجود دارد که با کیفیت‌ ساخته می‌شوند.

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

سر پل ‌ذهاب

بعد از دالاهو وارد سرپل ذهاب می‌شوید. فاصله دالاهو تا سرپل ذهاب ۵۰کیلومتر است. طاق‌گرا، زیچ منیژه، گوردخمه دکان داود، نقش‌برجسته‌های آنوبانی‌نی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این منطقه است. از روستای پیران در ۹ کیلومتری سرپل ذهاب نیز می‌توانید دیدن کنید.

قصر شیرین

بعد از سرپل‌ ذهاب به سمت قصر شیرین حرکت کنید. فاصله این دوشهر ۳۱ کیلومتر است. این نقطه مرز مشترک با عراق دارد و بزرگ‌ترین پایانه مرزی در قصر شیرین واقع شده است. ۱۰۰ اثر تاریخی در قصر شیرین وجود دارد که ۳۰ اثر آن ثبت ملی شده است. عمارت خسرو و چارقاپی. همچنین کاروانسرای عباسی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

پایان سفر به سمت گیلانغرب

آخرین شهرستان استان در غرب کرمانشاه، گیلانغرب است. البته می‌توانید از مسیر اسلام‌آباد هم به‌سمت گیلانغرب حرکت کنید. فاصله قصر شیرین تا گیلانغرب ۵۷ کیلومتر است. روستای گلین، منطقه ناودار، آبشار تنگه گلم، کاخ اربابی، دریاچه سراب‌ مورت و سد زاگرس برخی از جاذبه‌های این منطقه است.  

چگونه به کرمانشاه برویم؟

بررسی وسیله‌ها و مسیرهای دسترسی به مقصد پیش از هر سفری ضروری است. برای رفتن به کرمانشاه در غرب کشور مسیرهای مختلفی را می‌توان امتحان کرد.

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ | کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

سفر هوایی

چنانچه به سفرهای هوایی علاقه‌مند هستید و این نوع سفر برایتان راحت‌تر است، باید بدانید که کرمانشاه فرودگاه دارد. فرودگاه بین‌المللی اشرفی اصفهانی مهم‌ترین فرودگاه غرب کشور است. این فرودگاه در نزدیکی میدان امام خمینی(ره) (میدان فرودگاه) قرار دارد.  فرودگاه بین المللی کرمانشاه دارای ۲ ترمینال مجزا است.  یکی از این ترمینال‌ها ویژه پروازهای خارجی و بین المللی و ترمینال دیگر نیز مخصوص پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه است. همچنین به‌صورت میانگین ۱۴۰ پرواز درهفته از این فرودگاه انجام می‌شود، بنابراین با این تعداد پرواز جزو فرودگاه‌های مهم کشو ر است. چنانچه از تهران به کرمانشاه می‌روید باید بدانید که فاصله هوایی فرودگاه بین المللی کرمانشاه به مقصد تهران و برعکس ۴۲۶ کیلومتر است. یعنی حدود یک ساعت زمان صرف می‌شود.

مقصد پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه شامل شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، یزد، اهواز، شیراز، کرمان، گرگان، بندرعباس، عسلویه، ارومیه، دزفول، سیرجان، ایلام، بوشهر، چابهار، زاهدان و کیش است.

مقصد پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه نیز شامل نجف، بغداد، جده، سلیمانیه، دمشق، دبی، آتاتورک و استانبول است.

سفر جاده‌ای

برای رفتن به کرمانشاه از مسیر جاده‌ای، هم می‌توان از اتوبوس استفاده کرد و هم خودروی شخصی. مسیر رایج از تمامی سمت‌ها (به جز جنوب کشور، کردستان و منطقه‌ آذربایجان)، بزرگراه شهید کشوری در سمت شرق شهر کرمانشاه است که پس از گذر از استان همدان در نهایت به میدان امام خمینی(ره) (میدان فرودگاه) شهر کرمانشاه منتهی می‌شود.

سفر با خودروی شخصی

اگر از تهران به سمت کرمانشاه حرکت می‌کنید باید بدانید که در این مسیراز شهرهای همدان و اسدآباد می‌گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر است. این مسیر کوتاه‌ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می‌شود. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر نیز حدود ۶ ساعت است.

برای رسیدن به کرمانشاه از تهران مسیر دیگری هم وجود دارد که این مسیر  حدود ۵۷۷ کیلومتر است. در این مسیر شما از شهرهای قم، اراک، ملایر و کنگاور گذر خواهید کرد. فاصله زمانی مسیر تهران به کرمانشاه در این جاده حدود ۷ ساعت است. بسته به جایی که زندگی می‌کنید یکی از این دومسیر را انتخاب کنید.

مسیر دیگر برای مسافرانی است که از جنوب کشور به کرمانشاه می‌آیند. این مسیر پس از گذر از استان ایلام، به شهر اسلام‌آباد غرب می‌رسد و از این شهر به دو شاخه تقسیم می‌شود. مسیر غربی به قصر شیرین و از آنجا به کشور عراق می‌رود و مسیر شرقی از طریق بزرگراه راه کربلا به سوی شهر کرمانشاه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به میدان آزادگان در شهر کرمانشاه می‌رسد.

راه بعدی برای رسیدن به شهر کرمانشاه، مسیری است که از استان کردستان و شهر سنندج می‌گذرد و مسیر معمول برای مسافرانی است که از استان‌های شمال غربی به استان کرمانشاه می‌آیند.

مسیر دیگر ورود به استان از سمت جنوب‌شرقی و برای مسافرانی مناسب است که از استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس می‌آیند. این مسیر از استان لرستان و شهر خرم‌آباد می‌گذرد و در استان کرمانشاه به شهر هرسین می‌رسد. از آنجا نیز به مسیر اصلی شرقی استان متصل می‌شود و در نهایت به میدان امام خمینی، در شهر کرمانشاه می‌رسد.

شما می‌توانید بسته به محل زندگی خود یکی از این مسیرها را برای سفر با خودروی شخصی انتخاب کنید.

سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر است. برای همین بسیاری از افراد تمایل به سفر با اتوبوس دارند. از بسیاری از پایانه‌های شهرهای مختلف می‌توان به کرمانشاه رسید. ترمینال شهید کاویانی، درگاه ورودی شهر کرمانشاه از سمت شرق است و بیشتر اتوبوس‌ها از جاده‌ تهران به سمت این ترمینال حرکت می‌کنند.

چنانچه از تهران به سمت کرمانشاه حرکت می‌کنید می‌توانید از دو پایانه آرژانتین و پایانه غرب خود را به  کرمانشاه برسانید. در شرایط عادی اتوبوس هم طی حدود ۸ ساعت شما را از مسیر تهران، قم، اراک، همدان به مقصد می‌رساند. مسیرهای گردشگری نیز در شهر کرمانشاه  کوتاه هستند و با استفاده از اتوبوس و تاکسی می‌توانید بعد از رسیدن به این ترمینال به سهولت در سطح شهر تردد کنید.  

سفر با قطار

اگر به سفر با قطار علاقه‌مند هستید باید بدانید که که می‌توانید خیلی راحت با قطار حرکت کنید و بعد از ۱۱ ساعت با گذر از ایستگاه‌های راه آهن سمنگان، همدان، ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه به کرمانشاه برسید.  فاصله تهران تا کرمانشاه یکی از طولانی‌ترین خطوط ریلی در ایران است. برای این نوع سفر به ایستگاه راه آهن تهران بروید. این مسیر تنها یک قطار دارد که یک روز درمیان به مقصد کرمانشاه از تهران حوالی ساعت ۸ شب حرکت می‌کند تا  روز بعد حدود ساعت ۹ صبح در کرمانشاه باشید.

کد خبر 667273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد زند IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    11 0
    بژی کرمانشاه
  • FI ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    9 0
    سلام. سپاس از این معرفی بی نظیر و کامل. معرفی راه های مختلف سفر به استان، بسیار ایده ی جالب و خوبی هست. لطفاً همین نوع معرفی رو برای استان های دیگر هم انجام بدید و مختصراً در رابطه با خوراکی های محلی هر شهر هم توضیح بدید. سپاس فراوان