یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی استان بوشهر، گنبد نمکی جاشک است. این جاذبه شگفت‌انگیز در کوه جاشک، قرار دارد و شامل غارهای نمکی، آبشارهای نمکی، چشمه‌های نمکی و دودکش‌های جن است.

گنبد نمکی

همشهری آنلاین- مریم ورشو: گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشَک در حد فاصل شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر قرار دارد.

ببینید | شگفت‌انگیزترین آتلیه طبیعی عروس و داماد در ایران | گنبد نمکی جاشَک؛ معجزه‌ای ۶۰۰ میلیون ساله در دل طبیعت

این گنبد یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است که با یخچال‌های نمکی یا نمک‌چال‌ها، آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، نمک‌های رنگین، چشمه‌های نمکی و دره گل کلم خود شما را متحیر می‌کند. قدمت این گنبد به بیش از ۶۰۰ میلیون سال می‌رسد!

برای رسیدن به این گنبد نمکی باید به شهرستان دشتی بروید و با اجازه محیط بانی وارد این منطقه شوید.

ببینید | شگفت‌انگیزترین آتلیه طبیعی عروس و داماد در ایران | گنبد نمکی جاشَک؛ معجزه‌ای ۶۰۰ میلیون ساله در دل طبیعت

وسعت این گنبد حدود ۳ هزار و ۶۶۶ هکتار است. ارتفاع این گنبد نمکی هزار و ۴۹۰ متر و حداقل ارتفاع از سطح دریا نیز ۷۰ متر است. بنابر چنین وسعتی بازدید همه دیدنی‌های طبیعی گنبد نمکی به چند ساعت زمان نیاز دارد، بنابراین بهتر است با راهنمای محلی بروید. زیرا احتمال گم شدن در این منطقه بسیار زیاد است، حتی برخی گردشگران در این گنبد نمکی گم شده‌اند. از طرفی دیگر اگر خودتان بخواهید همه دیدنی‌های گنبد را پیدا کنید زمان بسیار زیادی می‌برد و خستگی برایتان باقی می‌ماند.

ببینید | شگفت‌انگیزترین آتلیه طبیعی عروس و داماد در ایران | گنبد نمکی جاشَک؛ معجزه‌ای ۶۰۰ میلیون ساله در دل طبیعت

نگران پیدا کردن راهنما نیز نباشید. در صورتی که بخواهید محیط‌بانی به شما معرفی می‌کند. هزینه‌ای که برای راهنما پرداخت می‌کنید نیز به هیچ وجه برای محیط بانی واریز نمی‌شود. آنها برای کمک به شما و لیدرهای بومی این کار را انجام می‌دهند و ذی‌نفع هستند. حتما به میزان کافی آب نیز همراه داشته باشید.

ببینید | شگفت‌انگیزترین آتلیه طبیعی عروس و داماد در ایران | گنبد نمکی جاشَک؛ معجزه‌ای ۶۰۰ میلیون ساله در دل طبیعت

شکل ظاهری و خوفناک برخی از نقاط این گنبد عجیب موجب شده از قدیم افسانه‌های زیادی در مورد آن در بین مردم منطقه نقل شود؛ به طوری که برخی می‌گویند این پدیده ناشی از یک نفرین افسانه‌ای است. نامگذاری دودکش جن و دره سیاه در بخشی از این گنبد به این افسانه دامن می‌زند.

یکی از قسمت‌های این گنبد نمکی که پر از سنگ‌های سیلیس و بلورهای رنگی است بسیار شگفت‌انگیز است.

برای رسیدن به این مکان خاص از راهروهایی نمکی رد می‌شوید که دورتادور آنها را سنگ‌های سیلیس رنگی احاطه کرده‌اند و تنگ و باریک هستند. در میانه راه با تونلی که پر از دانه‌های بلورین نمک است نیز مواجه می‌شوید.  به گفته یکی از راهنمایان محلی این لوکیشن به آتلیه عروس و داماد معروف است، زیرا برخی از عروس و دامادهای بوشهری و حتی عروس و دامادهای استان‌های اطراف مانند فارس برای ثبت عکس‌های روز عروسی خود به این مکان می‌آیند.

لطفا وقتی به این گنبد می‌روید مواظب باشید به سنگ‌های نمکی آسیب نرسانید و با فاصله از کنارشان عکاسی کنید. بهترین زمان سفر به گنبد نمکی نیز اوایل بهار و نیمه دوم پاییز تا اواخر زمستان است، زیرا برای بازدید قسمتهای مختلف گنبد نمکی باید تا حدودی کوهنوردی کنید. در تابستان با توجه به گرمای بوشهر نور خورشید آزاردهنده می‌شود و بازدید را برایتان کمی طاقت‌فرسا می‌کند. از طرفی بهتر است صبح زودتر حرکت کنید تا قبل از پایان کار محیط بانی و پایان ساعت کارشان وارد منطقه شوید. برای اقامت هم جاشک یک اقامتگاه بومگردی دارد.

مسیر دسترسی |‌ چگونه به گنبد نمکی جاشک برویم؟

از بوشهر وارد جاده بوشهر-برازجان شوید تا به خورموج برسید. از خورموج نیز عبور کنید. پس از ۵۰ کیلومتر به روستای گنخک خواهید رسید. همچنان پیش بروید. پس از سه کیلومتر از گنخک، میان دو روستای گنخک و جاشک، جاده‌ای فرعی و خاکی وجود دارد. این جاده به معدن قدیمی نمکی می‌رسد. در ابتدای راه محیط‌ بانی قرار دارد. که با هماهنگی با محیط بانی وارد می‌شوید.

کد خبر 668587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    16 1
    این کوه از هر نظر بی نظیره. خیلی جذاب و زیباست