همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های ششمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) را که روزهای دهم تا بیستم آبان ماه همزمان در 30 استان و هشت کشور جهان برگزار می‌شود، تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین صفار هرندی روز یکشنبه پنجم آبان در تشریح برنامه های ششمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع ) درجمع خبرنگاران، افزود: برگزاری 29 جشنواره، هشت گردهمایی علمی و پژوهشی و 17 نمایشگاه در داخل کشور از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در مجموع 22 هزار و 350 اثر برای شرکت در ششمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) پذیرفته شده است، گفت: این آثار شامل آثار حرفه‌ای و آماتور است و 225 اثر از این تعداد، برگزیدگان اول تا سوم جشنواره هستند که در سراسر کشور مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: علاوه براین، همزمان با جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، 15برنامه نیز در کشورهایی چون آذربایجان، آلمان، تایلند، ترکیه، هند، انگلستان، روسیه، اندونزی و افغانستان برگزار خواهد شد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: به لحاظ موضوعی نیز ویژه برنامه هایی در کنار جشنواره برگزار خواهد شد که از جمله این برنامه ها می توان به استقبال از جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در خاک شلمچه اشاره کرد.

صفارهرندی، ‌در تشریح این مطلب خاطرنشان کرد:‌ از آنجا که ورود امام (ع) از مرز خوزستان بوده و این مناسبت وسیله ای برای گره خوردن دو موضوع اساسی گرامیداشت یاد و خاطره شیفتگان واقعی آن امام یعنی شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده و همچنین این مکان قدمگاه امام هشتم (ع) است، خاک شلمچه برای استقبال از جشنواره در نظر گرفته شده است.

وی،‌به دیگر برنامه های جشنواره امام رضا (ع) اشاره کرد و برگزاری برنامه ای با عنوان "شاهچراغ" در مرقد مطهر حضرت امیر احمد بن موسی (ع ) معروف به شاهچراغ (ع) در شیراز در استقبال از جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری ویژه برنامه ای در نهم آبان ماه همزمان با آغاز جشنواره تئاتر رضوی در تالار وحدت تهران، برگزاری جشنهای دهه کرامت (از ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت حضرت امام رضا (ع)"، بزرگداشت سالروز عبور امام رضا (ع) در ابرکوه یزد به عنوان یکی دیگر از گذرگاه های آن حضرت را از جمله این برنامه ها ذکر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه "کاروان آفتاب" در 17استان کشور، برگزاری چهار هزار جشن مردمی در چهار هزار مسجد سراسر کشور با پشتیبانی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد و برگزاری مراسم تکریم از مکانی که آن حضرت به هنگام ورود در آنجا برای مردم خطبه قرائت کردند، از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده در حاشیه جشنواره امام رضا (ع) است.

وی، در خصوص نحوه افزایش سطح کیفی جشنواره امام رضا (ع) نیز یادآورشد: به منظور ارتقا سطح کیفی جشنواره تمهیداتی اندیشیده شد که تشکیل اتاق فکر با حضور یکصد نفر از هنرمندان شاخص کشور و کارگروه و هیات علمی و انتخاب داوران از میان استادان برجسته و نظارت بر کار جشنواره توسط تیم ارزیابی در هر استان از جمله این اقدامات بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین برخی از آثار ارسالی به جشنواره به هنرمندان مطرح کشور سفارش داده شد به گونه ای که جشنواره همواره سرشار از آثار شاخص و برجسته باشد.

وی افزود:‌ از دیگر کارهایی که در ایام برگزاری جشنواره امام رضا (ع) برگزار می شود می توان به نامگذاری اماکن عمومی و خیابان ها در شهرهای مختلف کشور به نام امام رضا (ع)،‌ احیا جاده تاریخی ولایت با همکاری استانداران و انتشار آثار مکتوب به نام امام رضا (ع) اشاره کرد.

صفارهرندی ادامه داد:‌ حرکت های خودجوشی که توسط مردم در امامزاده ها صورت می گیرد در کارنامه فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده نشده است زیرا ما معتقدیم که تمامی این برنامه ها در مقابل ابراز احساسات مردم نسبت به امام رضا (ع)‌ ناچیز است و ما نمی خواهیم برنامه شبه دولتی جایگزین ارادت ورزی های مردمی شود.

وی اظهار داشت: هجرت تحمیلی امام هشتم به ایران و حضور ایشان در ایران اگر چه ناخواسته اتفاق افتاد، اما هم در آن دوران میزان دلدادگی و استقبال دلهای شیفته آن حضرت در این منطقه به ویژه در خراسان بزرگ خارج از توصیف بود و هم پس از حضور ایشان، ایران از برکات وجود آن حضرت شاهد توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و ولایی در سراسر کشور بود.

وی افزود: علاوه برآن، مرقد امام رضا (ع) و حضور پررنگ آن روح خدایی سبب ایجاد یک علاقه و ارتباط میان قشرهای مختلف مردم و محبت و معرفت آن امام وسیله ای برای گره خوردن عواطف مردم به یک نقطه مرکزی شده است.

صفارهرندی خاطرنشان کرد:‌ چنین وجود نازنینی می طلبد که ما در مورد ابعاد و زوایای گوناگون شخصیت آن حضرت کاوش کنیم و فعالیت های تبلیغی و ترویجی آن حضرت را در حد اعلا به جامعه منتقل کنیم.

در ادامه این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

کد خبر 66695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز