همشهری آنلاین: معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت نظام جامع رسانه به زودی و پس از تهیه پیش‌نویس دوم در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا علیرضا ملکیان که شنبه شب در مراسم ضیافت افطاری انجمن‌ روزنامه‌نگاران مسلمان سخن می گفت در این باره اظهار داشت: وقتی پیش‌نویس دوم نظام جامع رسانه تهیه شد در اختیار روزنامه‌ها و اهالی رسانه قرار می‌گیرد تا نظرات خود را اعلام کنند.   

وی در ارتباط با بحث روزنامه‌نگاری علمی اظهار داشت:‌ خوشبختانه در آیین‌‌نامه کار حرفه‌ روزنامه‌نگاری که سال گذشته با همکاری روزنامه‌نگاران و اساتید علوم ارتباطات در معاونت مطبوعاتی ارشاد تهیه و به دولت ارسال شد و هم‌اکنون نیز کمیسیون فرهنگی آن را تصویب کرده و منتظر ابلاغ آن هستیم، تعریف جامعی از روزنامه‌نگاری شده است که امیدوارم به محض ابلاغ از سوی دولت آن را اجرایی کنیم.

ملکیان به لایحه نظام جامع رسانه اشاره کرد و گفت:‌ مطالعات اولیه این لایحه را انجام داده‌ایم و پیش‌نویس‌هایی تهیه شده که هنوز کامل نیست. ما از دوستان در رسانه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها دعوت کردیم که این لایحه را مطالعه و نظرات خود را اعلام کنند.

وی گفت‌: پیش‌نویس دوم لایحه که تهیه شد حتماً آن را در اختیار روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه قرار می‌دهیم تا نظرات خود را اعلام کنند و امیدواریم که قانون جامع و کامل در عرصه رسانه داشته باشیم که الگوی مطبوعات و نشریات و پاسخگوی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتی باشد.

وی همچنین با اشاره به سخنان دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در مورد تعریف و مبانی روزنامه‌نگار مسلمان، گفت: نام انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و روزنامه‌نگار مسلمان نام زیبنده‌ای برای روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه‌ است.

ملیکیان افزود: مسلمانان و بزرگان هم می‌گویند مسلمانی تسلیم شدن در برابر حق است و چه صفتی بالاتر و بهتر از این است که روزنامه‌نگاری که در کار رسانه فعالیت می‌کند به حق، انصاف و عدالت رفتار کند.

این مقام وزارت ارشاد گفت:‌ نکته‌ای که امروز متأسفانه در برخی از نشریات شاهدیم این است که رعایت حق، انصاف و عدالت نمی‌شود و گاهاً به نام نقد مسایلی مطرح می‌شود که در وادی هتاکی است.

وی ابراز امیدواری کرد که تمامی نشریات و مطبوعات در مسیر حق و انصاف گام بردارند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حضور خبرنگاران و خبرگزاری‌ها در کشورهای خارجی گفت:‌ ما بارها اعلام کرده‌ایم که وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی آمادگی کامل دارد تا هرگونه‌ همکاری را با آن دسته از نشریات و خبرگزاری‌هایی که می‌خواهند دفاتر نمایندگی در کشورهای خارجی ایجاد کنند، داشته باشد.

ملکیان افزود: معاونت مطبوعاتی از لحاظ حمایت مادی آمادگی کامل برای مساعدت به درخواست‌کنندگان جهت ایجاد نمایندگی در کشورهای خارجی را دارد.
وی افزود: معاونت مطبوعاتی قبلاً هم به صورت مکتوب این مسئله را برای نشریات و خبرگزاری‌ها ارسال کرده که چنانچه آمادگی برای ایجاد نمایندگی در کشورهای خارجی داشته باشند به آنان کمک لازم می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در رابطه با قانون بازنشستگی پیش‌ از موعد خبرنگاران گفت: در این زمینه در رابطه با سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاران مشکلی وجود ندارد و خبرنگاران می‌توانند از تسهیلات این قانون بهره‌مند شوند.

وی توضیح داد که اخیراً‌ نیز آیین‌نامه‌ای در این خصوص در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد که در این کمیسیون کمیته‌هایی برای تحقیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور تشکیل شده بود که اسمی از وزارت ارشاد در آنجا وجود نداشت.

وی گفت: در این زمینه نامه‌ای را به مجلس ارسال کردیم که حتماً‌ نماینده‌ای از وزارت ارشاد باید در این کمیسیون حضور داشته باشد و این مسئله در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مطرح و تصویب شد که حتماً با توجه به اینکه حرفه‌ خبرنگاری فنی و تخصصی است و تشخیص مسایل و مصادیق آن از عهده هر کسی برنمی‌آید باید نماینده‌ای از وزارت ارشاد در این کمیسیون حضور داشته باشد.
معاون وزیر ارشاد خبر داد که این موضوع در کمیسیون اصلی اجتماعی مطرح خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که رای بیاورد.

کد خبر 63300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز