گروه ادب و هنر- کامران محمدی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه‌ای، از رئیس سازمان صدا و سیما درخواست کرد رسانه ملی، همکاری صمیمانه‌تری برای اطلاع‌رسانی هفته کتاب داشته باشد.

محمدحسین صفار هرندی در نامه‌اش به عزت‌الله ضرغامی نوشته است: هفته کتاب که همه ساله در هفته آخر آبان ماه برگزار می‌شود زمان مناسبی برای ایجاد شور و نشاط در میان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

صفار هرندی با اشاره به حضور بیش از 40 نهاد دولتی و غیردولتی در برگزاری این دوره هفته کتاب،  تاکید کرده است: رسانه ملی همواره جایگاه ویژه‌ای در اطلاع‌رسانی و برنامه‌سازی هفته کتاب دارد.

وزارت ارشاد که از سال گذشته به جشنواره کتاب و رسانه برتر، بخش کتاب و رسانه ملی را نیز اضافه کرده است، ظاهرا با انجام این نامه‌نگاری، قصد دارد بیش از گذشته، صدا و سیما را درگیر مهربانی یار مهربان کند؛ اقدامی که شاید خیلی پیش از این‌ها باید صورت می‌گرفت.

صفار هرندی با اشاره به همین جشنواره که به معرفی برترین‌های خبری و برنامه‌سازی در زمینه کتاب می‌پردازد، ادامه می‌دهد: رشد و گسترش این گونه فعالیت‌ها و برنامه‌ها نیازمند تعامل هر چه بیشتر مابین دستگاه‌های ذی‌ربط است و به نظر می‌رسد برای همگانی‌کردن نهضت کتابخوانی نیاز به ارتباط نزدیک‌تری با کلیه واحدهای آن سازمان باشد.

آن طور که وزیر ارشاد در نامه‌اش آورده است، ظاهرا امسال ستاد برگزاری هفته کتاب برای برقراری این ارتباط، اقدامات ویژه‌ای درنظر گرفته است تا مدیران مختلف ارشاد و صداوسیما، به سهولت همکاری کنند.

صفار هرندی در پایان نوشته است: امیدوارم با همکاری بیشتر آن سازمان، در به انجام ‌رساندن این نهضت ارزشمند ملی - اسلامی، اقدامات شایسته‌ای در کشور صورت گیرد.

یک همکاری دیگر

اما علاوه بر این نامه، خانه کتاب نیز که از موسسات زیرمجموعه وزارت ارشاد است، برای برقراری ارتباط بهتر با خانه تئاتر دانشگاهی، تفاهمنامه‌ای با این خانه امضا کرده است تا از این پس، کتاب‌های حوزه تئاتر، به شکل بهتری معرفی شوند.

به نوشته مهر، در این تفاهمنامه که روز گذشته بین رؤسای 2خانه منعقد شد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی نقد، نشست‌های پژوهشی و نقد کتاب، کارگاه آموزشی تئاتر شورایی، همایش‌های پژوهشی فصلی، کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی و کارگاه آموزشی ترجمه متون نظری و نمایشی تئاتر مورد تاکید و توجه ویژه قرار گرفته است.

علی شجاعی صائین، مدیر عامل و محمود سالاری، عضو هیات مدیره این موسسه و عباس اقسامی دبیر خانه تئاتر دانشگاهی ایران تفاهمنامه یادشده را امضا کرده‌ و وظایف و تعهداتی را متقبل شده‌اند.

از تعهدات خانه کتاب، می‌توان به در اختیار گذاردن فضای فیزیکی مناسب برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها و از تعهدات خانه تئاتر دانشگاهی، معرفی استاد متخصص برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تهیه فراخوان برای ثبت نام و حضور در کارگاه‌ها و نشست‌ها اشاره کرد.

یار مهربان؛ سکانس دوم

گذشته از این اقدامات که در واقع پیش‌درآمد هفته کتاب امسال محسوب می‌شوند، اتفاقات دیگری نیز برای بهبود اوضاع  یار مهربان در حال انجام است.

در این بین، البته جوایز گوناگون دولتی و غیردولتی، حرف اول را می‌زند و در بین جوایز، جایزه نوپای داستان انقلاب، ظاهرا نزدیک‌تر است.

دبیر دومین جشنواره داستان انقلاب درباره این دوره از جشنواره می‌گوید: شکل اجرایی برگزاری دومین دوره جشنواره داستان انقلاب نسبت به اولین دوره آن تغییری نکرده است اما به نظر من در این دوره از جشنواره ما شاهد تفاوت کیفی و عمقی در آثار ارسالی
خواهیم بود.

به نوشته مهر، امیرحسین فردی تفاوت این جشنواره را با دیگر جشنواره‌های ادبی در نحوه انتخاب و بررسی آثار می‌داند و می‌گوید: دیگر جشنواره‌های ادبی آثار برتر را از روی آثار منتشر شده انتخاب می‌کنند در حالی که ما آثار برتر را از روی آثاری انتخاب می‌کنیم که تا کنون منتشر نشده‌اند و به عبارتی جشنواره ما به تولید و چاپ اثر منتهی می‌شود.

به گفته دبیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری، سال گذشته 398 داستان کوتاه و بلند و رمان برای دبیرخانه جشنواره ارسال شد و 5 داور این آثار را بررسی کردند که از بین این آثار 40 اثر به مرحله نهایی ارسال شد که در نهایت از 3 اثر منتخب تقدیر شد و در سال جاری نیز روند انتخاب و ارزش‌گذاری آثار برتر به همین منوال خواهد بود و در نهایت 3 اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب خواهد شد.

  محمد ناصری در نشست خبری روز گذشته ادامه داد: حمایت معنوی از 3 اثر برگزیده تفاوت ما از دیگر جشنواره‌های ادبی است.

در هنگام انتشار 3داستان منتخب جشنواره سال قبل نقطه نظرات هیأت داوران توسط احمد دهقان به نویسنده‌ها گفته شد و نویسندگان آن آثار با یک بازبینی روی داستان خود این نظرات را در کار خود اعمال و ضعف‌ها را برطرف کردند.

کد خبر 65725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز